Massiv kritik mot följder när Norrköping ska växa
LRF vill få veta hur gammal åkermark ska kunna odlas upp igen när den väl blivit asfalterad och bebyggd. Länsstyrelsen varnar för följderna av tillväxten längs järnvägen och Och Naturskyddsföreningen anser, att översiktsplanen totalt missar vad hållbar utveckling innebär.
Närodlat och giftfritt ska det vara. Men frågan är om regeringens planer för det svenska lantbruket är realistiska, undrar Förbundet Sverige Småbrukare.Foto: Niclas Sandberg/arkiv
Foto: Sandberg Niclas
Till sådant ställer sig dock LRF:s kommungrupp i Norrköping starkt kritisk. Större delen av befolkningstillväxten tänks ske i Norrköping, och LRF tar nu som räkneexempel 50 000 nya invånare där. Då krävs 100 hektar åkermark enbart för att producera frukostgröten till dessa människor.Enligt LRF bör ett antal områden, som nu är inritade till exploatering, i stället vikas för produktion av livsmedel och energi. Dit hör delar av Ringstad utanför gamla flygflottiljen, norra Malmölandet, Arkösundsvägen vid flygplatsen och stora delar av området vid Klinga.Även miljöpartiet i Norrköping vill spara norra Malmölandet, som har bland den mest bördiga jordbruksmarken i hela landet.Värdefull mark
Länsstyrelsen pekar på, hur flertalet av de tilltänkta utbyggnadsorterna längs stambanan ligger i anslutning till värdefull jordbruksmark. Sådan får dock ej tas i anspråk "mer än nödvändigt".Manar besinning
En stor del av översiktsplanen handlar om framtida kommunikationer. Fastighetsägarna i Fjärde storstadsregionen är positiva men har kritik mot planens alltför starka inriktning på kollektivtrafiken. Med tanke på utvecklingen mot miljövänliga bilar bör även vägarna byggas ut mer.Vägverket tycks se utbyggnadsidéerna som mer omfattande än vad som är realistiskt. I en sådan här plan måste man också beskriva följderna av mindre (men kanske mer realistiska) satsningar. Även Banverket manar de frejdiga översiktsplanerarna till viss besinning. Mycket av det som presenteras bör ses mer som ambition än som faktisk utveckling, vill verket ha sagt.Enligt Naturskyddsföreningen grundas planen alltför mycket på ren framskrivning av dagens trender. Storstadsdrömmen tros lösa alla problem, och storstadsbranscher och logistisk m m ska ge 35 000 nya jobb. Men då har man missat totalt, vad hållbar utveckling egentligen är.Betydligt viktigare än Ostlänken är utbyggd spårväg i både Linköping och Norrköping, bl a genom att den dras vidare till Söderköping.Och vidare, hävdar Naturskyddsföreningen: När flyget i framtiden får bära sina verkliga kostnader, kommer svaret på frågan om Norrköping eller Linköping som regionens flygplats att bli - Skavsta! Här vill miljöpartiet se även den utvecklingen ingå i planeringen. Avveckling av flyget frigör ju stora markarealer i båda kommunerna.Medan Östsvenska Handelskammaren däremot kritiserar, att hela den intrikata flygplatsfrågan är som bortblåst ur översiktsplanen.Kimstads byalag vill å sin sida se en vision för Kimstad och Norsholm.