Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

...men allt fler turister väljer att gästa länet

Östergötlands satsningar på att locka allt fler utländska och inhemska turister till länets många attraktioner och sevärdheter, har blivit en god affär för både näringsliv och kommuner.  Mellan januari och juni 2008 och samma månader i år ökade antalet gästnätter i Östergötlands med en dryg procent.

Foto: Kjellberg Anita

NORRKÖPING2009-08-19 03:00
Sett under en tioårsperiod, från 1998 till 2008, har Östergötlands intäkter från turismen ökat med omkring 50 procent samtidigt som antalet sysselsatta i turistisk verksamhet har ökat med omkring en fjärdedel. - Den konsekventa satsningen på att göra Östergötland till ett allt starkare turistmål handlar självklart om att öka näringslivets omsättning, kommunernas skatteintäkter och sysselsättningen i länet, säger Susanne Landqvist, chef för Östsvenska Turistrådet. - Samtidigt vill vi understryka den oerhört stora betydelse som turismföretagandet har för att sysselsätta unga människor och för att ge dem ett bra insteg i vuxenarbetsmarknaden. Det är inte minst betydelsefullt med tanke på att turismen är den näring som långsiktigt står för den stabilaste ökningen, både nationellt och här i Östergötland.Miljardökning
1998 var Östergötlands intäkter från turismen närmare två miljarder kronor. I fjol, tio år senare, hade dessa intäkter ökat med närmare 50 procent till strax under tre miljarder kronor.Östergötland är nu Sveriges sjunde största turistlän med 431.000 gästnätter under perioden januari till juni 2009. - Våra informationssatsningar och vårt samarbete med researrangörer, resebyråer och andra turismintressenter har riktats både mot målgrupper i Sverige och utomlands, säger Susanne Landqvist. Under den senaste femårsperioden har vi konsekvent bearbetat nyckelmarknader som Tyskland, Holland och Ryssland och i samarbete med bland annat Visit Sweden har vi arrangerat ett stort antal studiebesök för såväl researrangörer som journalister och andra opinionsbildare. Tillväxt
Några av Östergötlands främsta attraktioner visar en påtaglig tillväxt. Dit hör Arbetets Museum i Norrköping, som haft drygt 100 fler dagliga besökare i sommar än i fjol sommar, Gamla Linköping, som också haft fler besökare än någonsin och Kolmårdens Djurpark, som slagit ett antal dagliga besökarrekord. Samma tendens, om än mer svårbedömd gäller för resande till Östergötlands skärgård och besökare vid Göta kanals olika sevärdheter, restauranger och försäljningsställen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om