Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Framtiden växer fram

Längs Hagebygatan tar framtiden nu som bäst gestalt.  Där pågår stora ting, hela vägen mellan Kungsängsleden och Lidaleden. Och på delar av sträckan ligger den nya spårvägen redan på plats.

Betongslipers utlagda längs Hagebygatan, nästan hela vägen fram till Hageby Centrum. Vars nya, starkt utbyggda, dimensioner nu låter sig mer än anas.

Betongslipers utlagda längs Hagebygatan, nästan hela vägen fram till Hageby Centrum. Vars nya, starkt utbyggda, dimensioner nu låter sig mer än anas.

Foto: Andreas Skogh

NORRKÖPING2009-08-05 03:00
Folk som inte så ofta färdas Hagebygatan har slagits av förvåning. På bara några månader har den här delen av världen förändrats väldeliga.Dels har ju den stora utbyggnaden av Hageby Centrum ryckt ända fram till Hagebygatan. Och dels förlängs nu spårvägen från Ljura och, till slut, ända ut till Kvarnberget. Utifrån och in
I den här första etappen ska den fram till Kungsängsleden, och den utbyggnaden sker nu så att säga utifrån och in. Man börjar alltså med sträckningen mellan den leden och Hageby Centrum, för att sedan fortsätta med återstoden in till Ljura.Betongslipers är nu på plats ända in till Limmaregatan, och stora delar av den dubbelspåriga rälsen finns också redan där. Vid Kungsängsleden, där en rondell också tillskapas, läggs nu räls ut till vändslingan där. Samordnaren Peter Nettum omtalar att det är Anker AB, som - i egenskap av underentrepenör till Skanska - svarar för rälsen.- Vi är stora på både spårväg och järnväg. När det gäller spårväg har det mest handlat om underhåll. Vi har svarat för både Söder Tull och Norr Tull här i Norrköping, och vi har haft många jobb i Göteborg.Går stötvis
- Men en så här stor utbyggnad är verkligen ovanligt. I Göteborg har man inte byggt ut sin spårväg något alls på länge.Eftersom det hela går lite stötvis - beroende på hur utläggande av makadambädd med mera utvecklas - så växlar Ankers personalstyrka på platsen. Den kan variera mellan två-tre man och tio, någon enstaka gång fler ändå.Nettum förklarar att här i vändslingan är det gaturäls som läggs, medan det i övrigt rör sig om vignolräls. (Och eftersom detta är ett för oss helt nytt ord slår vi upp det och får då veta, att det är allt annat än nytt. Redan när de första svenska järnvägarna anlades på 1850-talet användes denna rälstyp, uppkallad efter en engelsk ingenjör Vignol och lätt att fästa i slipers samt därtill stadig och tålande hög belastning.) Här läggs gaturälsen på träslipers. Men detta är, får vi nu också veta, lite ovanligt. Sådan räls läggs oftast utan slipers - medan det däremot för vignolräls är betongslipers som gäller. En svår slinga
Med den överkursen hjälpligt avklarad vänder vi oss så till Rune Tjärnqvist, som är med här som svetsare. Han jobbar inte åt Anker AB utan är sin egen. Och vanan har han inne.- Ja, 40 år sådär... Jag svetsar samman skarvarna. Med den här vändslingan är det ganska svårt, och det är också just det som gör det intressant. Man måste ta skarvarna i absolut rätt ordning, annars blir helheten inte bra. Till Kvarnberget
Vändslingan befinner sig innanför Kungsängsleden, men etappen slutar faktiskt inte där. Den ska nämligen fortsätta över leden och få sin ändhållplats på andra sidan, mellan Hagebygatan och E22 där. I september nästa år ska spårvägens linje 2 sträcka sig hit ut. Vid det laget tronar redan Hageby Centrum i sin nya grandiosa skepnad. In på 2011 ska så spårvagnarna rulla ända ut till KvarnbergetNetto på gång
En stark stadsutveckling tros följa längs med den nya spårvägen. Här kommer att förtätas, bland annat med nya attraktiva boenden.En, om än blygsam, inledning på den utvecklingen kan också redan skönjas. Mellan OK-macken och Pressaregatan uppförs nu nämligen något, som ska bli en ny Netto-butik.Totalt byggs 4 km ny spårväg, vilket då kräver sammanlagt 9 km räls.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om