Nextjets konkursbesked kom överraskande, även om bolaget dragits med ekonomiska bekymmer en längre tid.

I den 19 sidor långa leverantörsskuldlistan som bolagsledningen skickat in till tingsrätten framgår att det affärsdrivande Nextjet Sverige har skulder på närmare 94 miljoner kronor. Även dotterbolaget Nextjet, som sköter själva flygtrafiken, har begärts i konkurs av företagsledningen. Där uppgår leverantörsskulderna till över sju miljoner kronor.

Konkursförvaltaren Lars Henrik Andersson, vid advokatfirman Lindahl, har precis startat sitt arbete. I huvudsak är uppdraget att försöka se till att fordringsägarna får ut så mycket som möjligt ur konkursboet.

En vecka

Vad är värdet på tillgångarna? Kan det vara så att det bästa ekonomiskt sett är att driva företaget vidare? är frågor han ska söka svar på.

Jag behöver en vecka på mig för att undersöka om det finns några förutsättningar att driva företaget vidare, säger Lars-Henrik Andersson.

Mycket hänger på om politikerna är villiga att skjuta till pengar på de upphandlade nu berörda flygsträckorna. Utan det ser Lars Henrik Andersson små möjligheter att driva företaget vidare.

Pilotföreningens ansvarige för Nextjet, Stefan Lidström, konstaterar att bolaget har varit mycket knapphändigt med den ekonomiska informationen. Och det är nu upp till staten att skjuta till pengar för att de drabbade flygrutterna ska bära sig. Han påminner om att det exempelvis bara var Nextjet som var villigt att lägga anbud på sträckan Arlanda Arvidsjaur.

Det ligger ett ansvar på Trafikverkets upphandlingar att de är rimliga, säger Lidström.

Krismöten fortsätter

Samtidigt fortsatte Trafikverkets krismöten med regeringen under dagen för att hitta snabbast tänkbara lösning för att kunna handla upp ersättningsflyg på de drabbade rutterna.

Det är en utmaning att hitta ledig kapacitet, med lagom stora kärror, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Den så kallade allmänna trafikplikten betyder att Trafikverket har ett regeringsuppdrag om att avhjälpa brister i persontrafik. Trafikverket ska därför betala ersättning till trafikföretag för utförd trafik.

Merparten av Nextjets destinationer omfattas av detta avtal förutom tre orter: Jönköping, Karlstad och Kramfors/Sollefteå. Jönköping fixade snabbt sin ersättningstrafik i form av flygbolaget BRA, som inom två veckor börjar trafikera Jönköping–Bromma.

Bromma är navet

Och det kan bli så att BRA tar över fler av konkursade Nextjetlinjer.

Vi värderar fler linjer, säger kommunikationschef Emma Sandsjö.

Strax därefter meddelade hon att bolaget även tar över sträckan Sundsvall-Göteborg.

I första hand gäller intresset för flygrutter där Bromma får bli navet på Stockholmstrafiken. Därmed är den statligt upphandlade trafiken inte aktuell i nuläget för BRA eftersom den utgår från Arlanda, något BRA inte är intresserat av.

Men vi skulle kunna vara intresserade även av den typen av linjer, säger Emma Sandsjö med tillägget att det bara är intressant om Trafikverket kan tänka sig upphandla trafik med Bromma som flygplats.

Om SAS kommer att gå in på någon av Nextjets tidigare linjer är oklart.

"Det är för tidigt att säga något, men vi utvärderar för närvarande om vi kan betjäna berörda destinationer för att kunna flyga fler passagerare, på linjer som nu tappar avgångar", säger SAS presschef Freja Annamatz i en skiftlig kommentar till TT.