Laila Westersund gick i februari i år bort efter en tids sjukdom.

- Naturligtvis stärker det en och gör en än mer inspirerad att få ta emot ett stipendium, säger Kaj Lärka. Särkilt ett så fint som Laila Westersunds.

Och det är inte första gången som Kaj Lärka får ta emot ett stipendium. Han har tidigare mottagit Thalias Vänner kulturstipendium 2002. Och Bosse Parneviks stipendium för unga revytalanger 2003. Kaj Lärka menar att han haft turen att få ta emot flera stipendier.

- Jag vet inte själv, varför jag fått ta emot så många, säger han. Jag är förvånad men glad.

Kaj Lärka och Laila Westersund kände varandra under många år. Han berättar att hon följde hans karriär och hade ett öga på honom redan när han började som ung inom teater och revy. Kaj Lärka menar att hon framför allt varit positiv till att han lyckades föra den svenska bondkomiken vidare.

- Det är en genuin svensk genre värd att bevara, säger han. Men det finns tyvärr inga framgångsrika revyer på riksplanet. Det skulle vara Peter Flacks revy i så fall, som drar folk till Örebro.

Kaj Lärka menar ändå att det finns ett intresse för revy som han också hoppas kan föryngras. Han säger sig ha sett ett större intresse bland de yngre de senaste åren och påpekar att det finns olika verksamma ungdomsrevyer ute i landet. Han tror inte att revy är en genre som kommer att försvinna.

Kaj Lärka är född och uppvuxen mellan Göteborg och Trollhättan och har mer eller mindre stått på scen sedan han var tio år gammal. Och intresset för teatervärlden, väcktes redan som sexåring vid ett besök på Lisebergsteatern.

- Jag var till en början inte alls glad över att mina föräldrar tog med mig dit, berättar han. Jag ville nog precis som alla andra barn, bara åka karuseller och äta sockervadd. Men efter att ha sett Sten-Åke Cederhök och Tomas von Brömssen som "Albert och Herbert" var det jag som tog med mina föräldrar på teater.

Kaj Lärka har sedan dess bland annat arbetat med barnteater, krogshower, musikaler som "My Fair Lady" och klassisk komedi. 1988 sökte han och kom in på Marieborgs teaterlinje i Norrköping och här har han blivit kvar.

- Jag trivs alldeles utmärkt i Norrköping, säger han. Det är en bra revystad. Och kanske var det just Norrköpings revytradition som lockade lite.

Kaj Lärka har de senaste åren åkt runt med ett eget program och spelat upp för bland annat pensionärsföreningar och företag och på olika fester. De senaste två åren har han emellertid trappat ner en del på arbetandet, som tidigare blivit mycket intensivt. Under tioårs tid har han också funnits på Lilla teatern i Norrköping, där han nu i början av nästa år kommer att gästspela i Uffe Holmertz revy vid några tillfällen.

För Kaj Lärka, är Laila Westersund den absolut största kvinnliga revyartisten som funnits. Han har beundrat henne i alla år. Laila Westersund ville innan sin bortgång upprätta ett stipendium som även i fortsättningen ska tillägnas unga revyprofiler, genom stiftelsen Sällskapet Stallfåglarnas stipendiefond. Varje år ska två stipendiater utses av en jury. Marie Wennberg var årets andra stipendiat tillsammans med Kaj Lärka. Och prispengarna kan komma väl till pass.

- I revybranschen tjänar man inte stora pengar, säger Kaj Lärka.