De senaste åren har trenden varit tydlig. Stormarknader satsar på allt längre öppettider. Många butiker har öppet från 7 på morgonen till 23 på kvällen.

Men Stora Coop Viberga väljer en annan väg. Från och med 2 januari stänger butiken klockan 20, jämfört med 21 i dagsläget.

– Vi gör det här både för vår personal och våra kunder. På kvällen ska man vara hemma med sin familj. Vi är överens i ledningsgruppen och styrelsen att vi måste gå vår egen väg, säger Coop Finspångs vd Thomas Lundh.

Artikelbild

| Kundnöjdhet. Stora Coop Viberga har klättrat rejält på NFI-undersökningen, som visar hur nöjda kunderna är med butiken.

Han påpekar att det finns flera aspekter som påverkar beslutet.

– Sista timmen mellan klockan 20 och 21 har vi i snitt mellan 20 och 40 kunder och omsätter 5 000-10 000 kronor. Vi minskar rånrisken genom att stänga tidigare.

Det rör sig inte om några kostnadsbesparingar.

– Personalen behåller sina timmar, men istället förstärker vi och ger bättre service mellan klockan 17 och 20. Vi ser även att onlinebeställningar ökar under kvällstid. Förändringen innebär också en miljö- och energibesparing, säger Thomas Lundh.

Beskedet mottogs med glädje av personalen.

– Våra anställda jublade och gav stående ovationer. Det är första gången jag varit med om det.

Coops årsrapport visar att Stora Coop Viberga gjort en remarkabel klättring i statistiken bland landets butiker.

Resultatet i NKI-undersökningen speglar hur nöjda kunderna är med butiken. 2014 hamnade Viberga på 56:e plats av Coops totalt 63 butiker i Sverige.

– Då visade rekommendationsindex att 13 procent inte tyckte att man skulle åka till butiken. Nu har vi avancerat till en 17:e plats totalt och 30 procent rekommenderar andra att åka hit. Det är bäst rekommendationsvärde av alla Coopbutiker i Sverige, betonar Thomas Lundh.

Han understryker att det ligger hårt arbete bakom uppsvinget. Ekonomichefen Anders Svensson har varit med på hela resan.

– Skönt att få bekräftelse på att det är rätt saker som vi gjort. Vi räknar med en ökad omsättning på cirka tio miljoner kronor för våra fyra butiker. Då har butiken i Skärblacka tillkommit och kompletterar Viberga, Bergslagshallen och Rejmyrebutiken, säger Anders Svensson.

I NKI-undersökningen rankas bemötande och sortiment allra bäst.

– Det har hänt mycket på Vibergaområdet, som biltvätt, veterinärklinik och musikevenemang. Det skapar en positiv framtidstro, men vi är inte nöjda. Det finns alltid saker att förbättra, konstaterar Thomas Lundh.