– Förra året kom jag 200 meter innan jetopeden började den wobbla, så jag var tvungen att trycka på nödstopp innan det gick helt åt skogen. I år kunde jag köra flygande kilometern tre gånger, berättar han.

De blygsamma 24,9 km/h blev i år 83,24 km/h. Men Thomas strävar högre.

– Jag skulle vilja över 100 km/h.

Artikelbild

| Hemma igen. Thomas Andersson är tillbaka hemma i garaget. Det är bara att sätta igång med förbättringar.

Det blir mer arbete hemma i garaget i Ramstorp utanför Finspång.

Det var där han till i år gjort de förbättringar som var nödvändiga efter förra årets fiasko. Då var det var hjulupphängningen som var för klen för jetmotorn. Istället för hjul var Forshagamoppen i år försedd med medar från en snöskoter fram och egenhändigt tillverkad skridskoskena med bromsfunktion bak. I övrigt var motorn och allt annat det samma.

– Men det kändes att jag inte fick ut full effekt av motorn, det var något reglerproblem.

Så här beskriver Thomas Andersson sitt fantastiska hemmabygge.

Artikelbild

| Snart dags. Thomas Andersson på plats när jetopeden bogseras ut till start.

– Inloppet är som på en vanlig turbo, som suger in friskluft, komprimerar den och sedan in i en brännkammare. Den komprimerade luften expanderas ut genom turbinen. Det blir som en liten jetmotor, fast man istället använder ett turboaggregat. Nu skulle avgaserna kommit ut via avgasrör, men i stället går de in i en efterbrännkammare, där det sprutas in mer diesel. Resultatet blir en jetstråle längst bak.

I Speed Weekend på isen vid Årsunda strandbad utanför Sandviken tävlade Thomas i klassen 38 Jet och trots det nya personliga rekordet var han långt ifrån snabbast.

Artikelbild

| Körklar. Thomas Andersson och kompisen Tobias Persson i en pratstund i depån.

– Nej, det var en pulsjetskoter som kom upp i 246 km/h.

Speed Weekend innehåller många märkliga fordon, allt från nästan vanliga bilar till de mest märkliga hemmabyggen. I prislistan finns till exempel en ismissil, vespa och eldriven isjakt.

Thomas var ensam om att köra jetoped. Nästa år är han på plats igen för att kanske nå drömgränsen, 100 knyck.

Men för det kan det behövas en ny kraftigare motor. Han pekar på en som ligger och väntar i garaget.

Det stora problemet för honom är att han inte kan provköra fordonet innan han är på plats i Årsunda.

– Motorn kan jag testa, men inte hela fordonet.

Nu ligger isen på Bysjön nedanför huset i Ramstorp, men just nu är det för mycket snö.

– Det måste vara blankis, då kanske det skulle kunna gå, säger Thomas Andersson.

Han utesluter inte heller att det en dag blir ett helt nytt fordon, vad får framtiden utvisa.

Fotnot: Gå in på Youtube och sök på Jetoped och leta upp filmer från 2018 så kan ni se Thomas i aktion.