Det handlar då inte om plåt, motor eller växellåda utan om bilens inredning.

– Jag gör bilklädsel, innertak, mattor, dörrsidor, cabb, instrumentbräda, syr helt nytt eller reparerar det befintliga och stoppar upp nedsutten stoppning, beskriver hon själv sitt arbete i företaget Glimrings Bil Båt & Möbeltapetsering.

Emma tar emot hemma i ateljén vid Husby, norr om Hävla, nära Skedevi kyrka. Hon lägger undan ett båtkapell hon just blivit färdig med. Nästa projekt väntar. Vid sidan av henne står ett säte från en MG, ett exempel på de avancerade arbeten hon gör i många extrema bilar. På bordet står en vanlig stol hon klätt om. Där har ni hela bredden på hennes kunnande.

Artikelbild

| Emma Glimring gör många timmar vid symaskinen men oftare med läder än tyg som sömnadsobjekt.

Från början var det möbeltapetserare hon skulle bli, men det är två faktorer som styrde över det hela till bil- och båtsidan. Dels att hon efter tapetserarutbildningen fick jobb på Bil- och marintextil i Linköping i ett par år och dels hennes pappa Jörgen Erixons många bilprojekt som behöver ny inredning. Hennes ateljé ligger i direkt anslutning till hans verkstad.

Det här gav henne ett kunnande som gjorde att hon vågade starta eget.

– Jag visste redan som femåring vad jag skulle bli. Min mamma, moster och andra i släkten sysslade med sömnad. Det var aldrig någon tvekan.

Nu arbetar hon ihop med bland annat Palle Strand och Bilteknik, en fristående Porsche och sportvagnsverkstad i Katrineholm. Där har hon kommit i kontakt med många extrema bilar och även kungens bilar, som servas där.

Artikelbild

| Ett bilsäte under arbete. Till höger skymtar ett färdigt säte till en MG och till vänster en helt vanlig stol.

Emma Glimring berättar om ett projekt som exempel.

– Det var en Ford GT 40 som kom in som ett skal och där jag svarade för all inredning, innertak, instrumentbräda, väggar, säten med mera, allt i läder. Mest jobbar jag med läder och en del vinyl.

Artikelbild

| Som ett konstverk, ett säte till en MG, som Emma Glimring gjort.

Hos Bilteknik har Emma också arbetat med märken som Lamborghini, Ferrari, Maserati, McLaren och många andra.

– Emma är superduktig. Hon är lite speciell då hon inte bara är duktig på att sy utan också på själva designen. Hon känner till hur bilar fungerar och har ett öga för kvalité. Vi är otroligt nöjda, säger Palle Strand, som samarbetat med Emma i några år.

En annan kille hon hjälper är Anders Andersson i Vingåker med sitt företag Double A Custom. Han helrenoverar amerikanska muskelbilar som han köper hem från USA. Emma svarar för inredningen.

Hon minns en Chevrolet Corvette som hon skulle byta cabb på.

– Jag var lite spak när jag började eftersom jag visste hur petig han var. Jag klädde in hela bilen i plast för att inte skada den. Men han blev nöjd.

På ett par "jänkare" har Emma gjort hela inredningen. Hennes arbete har också uppmärksammats. För några år sedan vann hons Bästa interiör med en MG RV8 på Bilsportmässan.

Till hösten väntar en Dodge Charger, där hon också ska svara för inredningen.

Mycket av arbetet sker hemma i ateljén, men även på plats där båten eller bilen finns. Framför allt stora båtar kan det rent praktiskt vara svårt att få hem till gården. Det hon ägnar minst tid åt numera är möbler.

– Det är inget jag skyltar med men kommer det någon som vill ha hjälp så försöker jag hinna med det också, säger hon.

Företaget startade hon i Skara 2010 och kom 2014 till Husby. Hon bor ovanpå ateljén. Det kan bli lite suddig gräns mellan jobb och fritid.

– Men jag försöker göra skillnad.

För att slippa att alltid jobba ensam gör hon också en del timmar på Ohlssons tyger i Norrköping. Då handlar det lite mer om det hon ursprungligen utbildade sig för.