Istället för det personliga brevet, där du många gånger upprepar det som står i ditt CV, skrivs din historia på ett nytt sätt med storytelling. En artikel i tidningen Metro, visar hur arbetslösa Simon får hjälp av företaget Team Factory för att skapa ett nytt CV.

Nästan direkt, efter två års arbetslöshet, får Simon drömjobbet. Men beror det på deras historia, eller på Simons fina CV?

- Du måste sticka ut i din arbetsansökan, det säger vi alltid till arbetssökande. Men frågan är om inte det här blir för personligt. Jag tror att arbetsgivarna förväntar sig att ansökan ska se ut på ett visst sätt. Jag undrar om de är beredda på det här, säger Robert Juchert, på Arbetsförmedlingen i Finspång.

Artikelbild

Berätta din historia
Berättelserna som vi delar med kollegor, kunder och vänner hjälper oss att förstå var vi kommer i från, vart vi befinner oss idag och vart vi är på väg.

- Lite "storytelling" är det ju redan på ett traditionellt CV, där man skriver varför man börjat på ett visst yrke eller utbildning, till exempel, säger han.

Efter att Robert Juchert fått läsa ett exempel på företaget Team Factorys hemsida, är han lite imponerad.

- CV:t i exemplet är väldigt genomarbetat och ser seriöst ut. Att sedan lägga till ett "udda" brev till gör det ju helt klart intressant. Men jag tror personligen att den arbetssökande i det här fallet, kunde fått komma på intervju bara baserat på sitt fina CV.

Trender i jobbsökande
Hur gjorde de då? I exemplet visas en lättsam berättelse om hur Simon i barndomen drömde om att bli superhjälte, eftersom att de kan påverka världen och människorna. Historien knöts samman med att han visserligen inte var en superhjälte idag. Men att han har kompetensen att handleda andra. För att uppnå förbättring och förändring.

- Det beror ju på vilket jobb man söker. Söker man jobb som teamleader passar det ju ypperligt med den superhjältehistorien. Det är viktigt om du ska tillämpa detta, att du väver in bitar och egenskaper du har. Som passar till det jobb du söker. Precis som vid en vanlig ansökan, säger Robert Juchert.

Tankeställare
Trots att Arbetsförmedlingens egen tidning Platsjournalen tagit upp ämnet Storytelling redan i våras, är det inget som Robert Juchert praktiserat på sina arbetssökande.

- Jag har jobbat på Arbetsförmedlingen sedan 2009, både i Finspång och Linköping. Jag har inte hört talas om det direkt, under de åren. Men man får sig en tankeställare. Vad ska jag ge för råd till de som kommer med ett sådant CV? Det går ju trender i arbetssökande med. Det är spännande det här, säger Robert Juchert.