Investerarna drog öronen åt sig efter att Facebook presenterat den nya strategin.

Man ser väl det som ett svaghetstecken att gratisinnehåll behöver lyftas upp för att få användarna att tillbringa mer tid på Facebook, säger Joakim Bornold, sparekonom på banken Nordnet, till TT.

Han tillägger att Facebook också tappar intäkter i form av reklam som får mindre fokus.

Stor fallhöjd

Sociala medie-jätten ska lyfta inlägg som bjuder in till meningsfulla konversationer, medan videoklipp, nyheter och företagsreklam som konsumeras passivt ska komma längre ned i flödet.

Vi tror att vi för tillfället överskattar en aning hur mycket tid människor tillbringar på vår plattform och underskattar hur många meningsfulla dialoger de har med andra människor, säger Adam Mosseri, Facebooks vice vd till CNN.

Förändringen är viktig för att på längre sikt hålla kvar användarna vid plattformen, enligt Bornold. Och även om nyheten fått aktiekursen att falla är det bra att Facebook är aktivt och ser till att hålla användarna nöjda, enligt honom.

Vi som använder Facebook gör det ju för att hålla kontakt med vänner och bekanta först och främst, säger Bornold.

Han påminner också om att Facebook, med många andra bolag, har haft en stark börsuppgång det senaste året och det i sin tur gör att fallhöjden är ganska stor i de här aktierna.

Är man aktieägare i Facebook är det nog något man ska vänta sig att det kan bli ganska stora kast för värderingen är hög och förväntningen är jättehög, säger Bornold.

Laga plattformen

Bakom beslutet om förändringen finns studier som visar att användarnas "välmående" främjas mer av att interagera med vänner och familj än att passivt läsa artiklar eller titta på videor, skriver grundaren Mark Zuckerberg i ett Facebook-inlägg.

Men det är inte första gången som nätjätten lovar att prioritera vänner och familj – redan i juni 2016 gick de ut med samma besked.

Nu är det dock del av en större förändring. Enligt Zuckerberg är hans personliga mål för 2018 att fokusera på att "laga" problem på plattformen efter ett år där fejkade nyheter, inblandning i utländska val, filterbubblor och beroende av sociala medier har diskuterats.