I ett öppet brev till nämndens politiker skriver Nordkvist att nämndens kommande beslut är ett "flagrant brott mot LSS-lagen". Läs hela brevet här:
"Nämnden ska besluta att dra in ett antal korttidsplatser enligt LSS.
LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade ska ge personer med grav funktionsnedsättning en god omvårdnad och ett gott liv.
Vård- och Omsorgsnämnden lever inte upp till lagens intentioner när man nu ska besluta om att dra in nio korttidsplatser.
Korttidsplats ska enligt lagtexten ”ge anhöriga utrymme för avkoppling och den enskilde möjlighet till miljöbyte”.
De som omfattas av lagen är familjer, som har ett barn med autism, som något eller några dygn i veckan kan sova i ett korttidshem.
Det säger sig självt, att det är i första hand tider över helger, som korttidsplatserna används. Det finns idag med största säkerhet ingen plats ledig helgtid på de sju hemmen i Norrköping.
Genom att - enligt förslaget - ta bort nio platser ska familjerna tvingas använda de tomma platserna i veckan.
I förslaget till beslut är detta närmare beskrivet: Platserna till korttidshem enligt LSS för barn och ungdomar måste användas veckans alla dagar.
Familjerna ska alltså inte kunna använda korttidsplaster när de har behov. Kommunen ska istället tvinga dem att använda korttidsplatser på de tider som kommunen bestämmer.
Detta är ett flagrant brott mot LSS-lagen, där det i lagtexten står: Tillgänglighet och flexibilitet bör känneteckna korttidshemverksamheten.
I Norrköping blir nu istället insatsen tvång.
Lika stort brott mot LSS-lagen är kommunens argument, att man gör detta för att spara pengar. Det står klart och tydligt i lagen att kommunen inte får skylla på ekonomin, när man fattar beslut som gäller LSS-lagen.
En fråga som också ska ställas: Varför ska funktionshindrade barn betala äldreomsorgens Mina timmar? Norrköping ger redan i dag för lite pengar till funktionshindersomsorgen och ska nu alltså stjäla ytterligare 4 miljoner från verksamheten.
Enligt SCBs beräkningar saknar funktionshindersomsorgen i Norrköping cirka 30 miljoner, för att ge en god kvalitet på LSS-verksamheten.
Tjänstemannaförslaget har stora brister.
Där finns inget nämnt hur beslutet påverkar de 100-talet familjer som berörs.
Där finns inget nämnt hur beslutet bryter mot LSS-lagens intentioner.
Där finns inget om barnperspektivet, som nämnden säger sig ta hänsyn till.
Och att nämnden skulle gå emot sina tjänstemän och fatta ett eget beslut är omöjligt.
Det hände nämligen inte en enda gång under 2013 – varför nu?"