Så kan skolor som inte håller måttet lägga ner

Igår skrev jag att det är uppenbart att den svenska skolan måste reformeras igen. Systemet har spårat ur, men det går att fixa och samtidigt behålla nuvarande struktur.

Skolvalet bör utvidgas, alla elever ska välja vilken skola de ska gå, skriver Anders Jonsson i dagens ledare där han flera förslag på hur skolsystemet som han tycker har spårat ur, men som han menar går att fixa och samtidigt behålla nuvarande struktur.

Skolvalet bör utvidgas, alla elever ska välja vilken skola de ska gå, skriver Anders Jonsson i dagens ledare där han flera förslag på hur skolsystemet som han tycker har spårat ur, men som han menar går att fixa och samtidigt behålla nuvarande struktur.

Foto: Jessica Gow/TT

Krönika2023-06-22 06:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Här är mitt förslag: En kö i varje kommun. Centralt rättade prov och betygssättning. Olika skolpeng för kommunala och fristående skolor. Tydliga kriterier för vad som krävs för att bedriva skola. Regelbundna inspektioner. Skolor som inte håller måttet läggs ner oavsett om de är kommunala eller fristående.
Det är viktigt att poängtera att det inte handlar om att ta bort det fria skolvalet. Kom ihåg att valmöjligheten infördes efter förödande kritik av usla kommunala skolor.
Skolvalet bör tvärtom utvidgas, alla elever ska välja vilken skola de ska gå. Men det ska ske till ett och samma ställe och skötas av kommunen. Kötid ska inte spela någon roll. Eleverna ska i största möjliga mån få plats på den skola de önskar. Närhet och syskonförturer bör vägas in i placeringen.
Företag måste få göra vinst. Men friskolor bör inte ha lika hög skolpeng som kommunala skolor eftersom kommunen är skyldig att se till att det finns undervisning för alla elever. Från början hade också de kommunala skolorna en högre skolpeng än friskolorna. Det ändrades för att friskolorna skulle ta emot elever som behöver mer stöd. Effekten blev istället att möjligheten att göra vinst ökade och att kampen om eleverna ökade. Skolpengen måste kunna differentieras så att en större del av resurserna hamnar där de behövs bäst.
Det nuvarande systemet uppmuntrar till värvning av elever genom löften om fria datorer, resor med mera samt till glädjebetyg. Därför bör förmåner för att locka elever förbjudas. Glädjebetygen kan stoppas genom centralt rättade prov och utomstående betygsättning. På gymnasiet kan man ta in externa examinatorer.
Sedan krävs ett tydligt regelverk för vad som krävs för att få bedriva skola. Ska det finnas ett skolbibliotek så ska det finnas det. Ska det finnas en viss procent behöriga lärare så ska det också finnas det. Ska det vara en viss lärartäthet så ska det också vara det. Ska klasserna ha ett högst antal elever så ska de också ha det osv.
Kontroll av detta måste göras regelbundet. Skolinspektionen måste steppa upp och inspektörerna ska inge samma respekt som när jag gick i grundskolan på 1960-talet. Uppfyller inte skolan kraven så ska den stängas. Alldeles oavsett om den är fristående eller kommunal.
Men med ett förändrat och skärpt regelverk med slopad kö, gemensam antagning, extern betygssättning, differentierad skolpeng och hårdare kontroll ska det inte behöva hända alltför ofta.