”Presskonferensen”, som i Norrköping spelades på Arbetets museum, med dramaturgen Johan Huldt från Östgötateatern som regissör, är baserad på nobelpristagaren Harold Pinters satiriska pjäs med samma namn – och handlar om ett samhälle där kulturen styrs statligt.

Ämnet har väckt reaktioner. Anna Sjövall är konstnärlig ledare på Teater Halland, som tagit initiativet till att pjäsen i lördags spelades på 23 platser i landet. För Hallands Nyheter berättar hon, enligt TT, att Teater Halland har fått hotfulla telefonsamtal och mejl under det senaste halvåret till följd av satirpjäsen.

– De här personerna tycker att vi ska hålla oss borta från vissa frågor. Men som konstnärlig institution pratar vi självklart om saker som sker runt omkring oss i samhället, även om detta, säger Anna Sjövall och fortsätter:

Artikelbild

| "Farlig samhällsutveckling". Anna Sjövall, Teater Halland.

– Om man blir så arg över vad en teater pratar om och visar på sina scener har vi en farlig samhällsutveckling. Då är det ännu viktigare att sätta upp den här.

Att få fler människor att reflektera över varför fri konst är viktigt för samhället är en av poängerna med uppsättningen av ”Presskonferensen” menar Anna Sjövall.

I Norrköping spelade Östgötateaterns tillträdande chef Nils Poletti kulturministern medan Krister Kern, skådespelare vid Östgötateatern, spelade journalisten.

Poletti sa i en intervju i Folkbladet att syftet med pjäsen var att lyfta kulturfrågorna inför valet i höst, och att det även var en markering mot SD:s kulturpolitik.

Enligt Johan Huldt som regisserade föreställningen i Norrköping och ledde samtalet efter pjäsen var det ett lyckat arrangemang på Arbetets museum, med mycket folk, trots att det var sent annonserat.

– Vi var gudskelov hotbefriade, säger Johan Huldt.

Östgötateatern har alltså inte fått några hotfulla samtal eller mejl. Om att Teater Halland fått det säger Johan Huldt att det är förfärligt.

Han tycker att det är märkligt att, när man ska diskutera behovet av kultur och behovet av en fri kultur, så uppstår det också hot mot ett sådant samtal.

Under samtalet efter pjäsen, som handlar om en kulturminister som vill styra kulturen för att den ska uppfylla nationella ideal, kom det upp likheter med förslag från Sverigedemokraterna, berättar Johan Huldt.

I pjäsen skildras en mardrömssituation – men det finns tendenser till det här i Sverige, i Polen och Ungern. säger Huldt.

– Det här var en startpunkt för att vi måste fortsätta att prata om kulturen och värna om dess fria ställning i samhället, säger Johan Huldt.