Låt nu dig inte luras av den hiskeligt vackra filmaffischen med skymningens lilarosa penseldrag på himlen. Eller den lätt poetiska filmtiteln. Eller kvinnan som tittar ur bild, med en antydan om att något värdefullt finns utanför. Förra året visades ”Right Now, Wrong Then” av Sang-soo Hong på filmfestivalen. Den är speciell med ett ovanligt tempo. Men till skillnad mot ”On The Beach At Night Alone” växte förra filmen och visade dimensioner knappt synliga i början. Årets bidrag från Hong är däremot en rejäl utmaning rakt igenom.

Det är absolut okej att göra en film utan någon direkt historia. Då krävs istället en känsla som tar över och är tillfredsställande. Tänk Harry Dean Stantons sista film ”Lucky”. Hong misslyckas just där samtidigt som hans film saknar story. Känslan är mest irritation över karaktärerna.

Young-hee är en känd skådespelare som tagit time out efter en affär med en gift regissör som inte ledde någonstans. Hon har tagit sig till Hamburg med en vän och större delen av speltiden är dessa två personers samtal. Variationen på samtalsämnen är stort, ibland banalt men ibland också fascinerande. Sedan åker de hem till Sydkorea där Young-hee försöker hitta sig en plats. Som det låter finns alltså en grundsynopsis. Bara att Hong väljer att göra ingenting med den.

Om syftet är att visa människors brister och oförmågor lyckas ändå Hong till slut. Även om tittaren ibland får lida sig igenom stiltjen. Ingen har gjort något dramatiskt men människorna i ”On The Beach Alone At Night” är riktigt osympatiska. Vilket Hong sin vana trogen låter kulminera i middagsscener där gästerna dricker för mycket.