På fredagen finns Monica Stangel Löfvall, intendent på Kulturarv, och Lars Sylvan på plats på Stinsen för att berätta om den nya utställningen "Båtbyggeristaden Söderköping" som ska ha vernissage senare på eftermiddagen. På vägen in reagerar undertecknad över en stor, patinerad eka som baxats in i byggnaden och som naturligtvis har med utställningen att göra. Nå, mer om detta senare.

Utställningen (som ligger på andra våningen) vill visa upp en sida av Söderköping som kanske inte är så känd – här handlar det inte om medeltiden utan om en period på kanske 100 år som tog sin början 1885.

Så hur blev den här utställningen till?

Artikelbild

| Motorerna tillverkades inte i Söderköping utan hängdes på senare.

– Lars Sylvan har forskat mycket om egnahemområdet (väster om Stinsen) och i det arbetet upptäckte han att det fanns många båtbyggare i detta område. Till slut anordnade vi en föreläsning och intresset var så stort att det blev överfullt och många inte kom in, då föreslog jag en utställning, berättar Monica Stangel Löfvall.

Anledningen att så många båtbyggare förlade sina verksamheter på egnahemsområdet istället för exempelvis mer åt Storån till har en lika enkel som självklar orsak när man betänker att utställningen sker på Stinsen.

– Järnvägen gick här där vi är nu och i direkt anslutning till egnahemsområdet. Man kunde enkelt köra båtarna till stationen för att sedan transportera dom vidare men det förekom också att man seglade upp färdiga båtar till Stockholm för vidare försäljning, säger Lars Sylvan.

Utställningen har begränsat sig till de tillverkare av träbåtar som fanns inom Söderköpings stadsgräns och det var inte så få.

Artikelbild

| Lars Sylvan berättar om Dahlman på Brunnen som bland annat framförde lustbåten Selinda.

– Det har nog inte varit känt att det funnits så många båtbyggare i Söderköping. Under kulmen på 1930-talet fanns ett hundratal som sysselsatte sig med båtbyggande här och totalt har det funnits tio olika företag här i Söderköping som under storhetstiden var en av de förnämsta leverantörerna av träbåtar i Sverige, förklarar Lars Sylvan som tillägger att under ett av toppåren kom 450 båtar ut från Söderköpings tillverkare.

– Den största firman: Andersson & Sundberg hade som mest 50 anställda.

Det handlade till en början om arbetsbåtar men senare övergick fokus till campingbåtar och så kallade Folkbåtar men även segelbåtar i en tillverkning som bar hantverkets prägel.

– En kul detalj är äventyrerskan Aina Cederblom som specialbeställde en båt här 1933 för en seglats på Atlanten: "Rospiggen II". Med den tog hon sig sedan till Färöarna och båten finns där idag. Hon var för övrigt med i "Här är ditt liv" med Lasse Holmqvist 1980, berättar Lars Sylvan.

Så över till båten i Stinsens foajé. Det visar sig att det handlar om blekingeekan "Signe" som byggdes 1966 av Uno Sundberg åt sin son.

Hur fick ni in den?

– Vi trodde inte att den skulle ha riktigt så mycket köl även om vi fått måtten men vi tog den genom en dubbeldörr och det var precis så att den gick in, berättar Monica Stangel Löfvall.

Utställningen hänger till den 18 augusti så har man intresse för lokalhistoria och/eller båtar så har man sommaren på sig att bevista utställningen "Båtbyggeristaden Söderköping".