SJ är ett inhumant företag

SJ gör reklam om att de vet att de är dåliga. I reklamen skäms deras anställda för att tillkännage att de arbetar på företaget. Problemet ska vara deras oförmåga att få tåg att anlända i tiden som de själva angett och deras dagliga sjabbel under två svåra vintrar. SJ borde önska att det var det enda de var dåliga på. Men förutom en oförmåga så är SJ även ett inhumant företag som själv begår misstag men aldrig accepterar misstag från sina resenärer.

Låt mig förklara, föregående vecka åkte jag till Stockholm för att medverka i ett radioprogram. På grund av diverse missförstånd bokade jag en biljett hem mycket senare än den tid som programmet var färdiginspelat. Planen var att vara i Stockholm tills tåget gick, men jag drabbades av en monströs huvudvärk. Jag tog mig till stationen för att försöka åka hem med ett tidigare tåg. På grund av dålig webbplats som sj.se är hade jag bokat en biljett som inte var ombokningsbar (bokningssidan innehöll en flerkolumnig och flerradig pristabell, istället för att som exempelvis Swebus ha en mycket enklare hantering och färre prisnivåer). Så jag diskuterade med en konduktör som kallt och helt utan empati sa att det inte går att åka med tåget eftersom biljetten inte var ombokningsbar. Strunta då i det faktum att tåget är fullt av tomma platser, eller det faktum att jag faktiskt har köpt en biljett via företaget SJ redan, konduktören i fråga bryr sig inte ens att det trummar hårt i huvudet på resenären. Så jag får gå av i Flemingsberg och lösa problemet själv, sympati är inte SJ:s grej.

Vad tror SJ att de tjänar på genom inhumant beteende? Har inte företaget nog med problem? Om de redan uppnår sina mål så illa och själva skojar om att de borde skämmas över var de jobbar, kan de verkligen kosta på sig att behandla kunder utan förståelse och flexibilitet? Ett företag som dessutom inte är speciellt billiga att åka med. SJ:s problem är inte mediebevakning eller hårda vintrar utan att det är ett företag utan förståelse. Det finns enskilda anställda som är medkännande människor (som jag mötte dagligen under fyra år som pendlare) men policydokumenten och principerna är uppenbarligen helt ur led. SJ har också figurerat i Norrköpings lokala medier när de har gjort det svårt för personer med funktionsnedsättningar att använda deras tjänster precis som alla andra.

Det vore bra att ha en rapport från företagets ledningsmöten, vad är det för företag som tycker sig ha råd med att behandla sina kunder illa när de redan har ett hårt sargat rykte som behöver räddning till varje pris? För det som hände efter den där dagen från Stockholm till Norrköping är att jag nu åker buss till Stockholm när jag behöver. Lojalitet är ingenting som uppstår utan ansträngning. Varför anstränger sig inte SJ?Setareh Yousefi

 
  • Mest lästa artiklarna
Annons