”Presskonferensen”, en politisk satir av Harold Pinter, framförs samtidigt av flera scenkonstinstitutioner runt om i landet den 10 februari. Det är ett projekt på initiativ av Teater Halland, i samband med kulturkonventet Folk och Kultur i Eskilstuna.

I kortpjäsen möter publiken en kulturminister i en totalitär stat som ger sin bild av kulturens uppgift – nämligen att allt handlar om att kontrollera människors tankar och känslor. Ministern ser ingen större skillnad mot sitt tidigare jobb som chef för säkerhetspolisen.

I Norrköping spelas kulturministern av Nils Poletti, i dag konstnärlig ledare för Turteatern i Stockholm och från augusti 2018 ny chef för Östgötateatern. Krister Kern från Östgötateatern spelar journalisten.

Artikelbild

| Har en roll. Krister Kern spelar journalisten.

– Initiativet kommer från Teater Halland ursprungligen, och det är väl en ambition att göra kulturen till en viktig fråga inför valet, men också markera mot ett visst parti, och deras framfart, helt enkelt, vad det gäller kultur, och det är Sverigedemokraterna som det handlar om, säger Nils Poletti.

– De har i vanlig fascistisk anda en väldigt stor satsning på kultur, till skillnad från många andra partier som kanske inte prioriterar kultur på samma sätt. De har betonat det väldigt mycket och kommer att göra det till sin huvudfråga.

I grunden handlar det om det den 10 februari, säger Nils Poletti, och tillägger samtidigt:

– Det kanske jag inte får säga, det är kanske för uttalat – men nu gjorde jag det.

Fascistisk anda, hur tänker du då?

– Enligt fascistisk historia, av tradition, så är det väldigt mycket kulturfrågor man satsar på och driver. Man pratar oftast om att kulturen ska värnas, att det ska ske en kulturell rening eller pånyttfödelse, som ska tala till den hemliga och mytiska folksjälen, säger Nils Poletti och talar om hot som målas upp och olika grupper som utpekas som fiender.

SD söker efter sådant som de påstår tillhör svenskheten, säger Poletti.

– Sedan är det ganska svårt för dem att definiera vad det är, men det är inte så viktigt, egentligen. Det viktigaste är att någonting är under hot.

Efter föreställningen på Arbetets museum följer ett samtal kring frågorna: Kultur för vem? Av vem? Och varför?

Samtalet leds av regissören Johan Huldt. Deltagare är bland andra Nils Poletti, Helena Persson, chef för Norrköpings konstmuseum och Niklas Nåbo (S), kommunpolitiker i Linköping.