– Vi gör det för att det är så kul, sa både trumpetaren Bent Persson och bassaxofonisten Per Jonsson Gille. Den sistnämnde spelar till vardags fagott i SON, Symfoniorkestern i Norrköping.

Classic Jazz Celebration, som arrangerades för femte året i följd, inleddes med Dixie Cats från Norrköping där speciellt trumpetaren Per Olander och sångerskan Cattrin Wigge imponerar. I Ellington-klassiskern ”Mood Indigo” bjöds på bra sång av Cattrin och läckert klarinettspel av Bertil From. Per Olander glänste i Fats Wallers ”Blue turning grey over you” med känslig trumpet.

Sedan var det dags för kvällens överraskning, Jurassic Jazz Quartet.

Artikelbild

| Jurassic Jazz Quartet: fr v: Bent Persson, Per Jonsson Gille, Johan Nilsson, Björn Hagvall

– Det hörs väl på namnet att det handlar om riktigt gammal jazz, sa kvartettens saxofonist, Björn Hagvall.

Vi var säkert flera som tittade lite extra när Per Jonsson Gille ställde fram sina instrument, fagott och bassaxofon på scenen. Sedan förklarade Björn att bandets konsertavdelning skulle handla om kornettisten Bix Beiderbecke som 1931 endast 28 år gammal. Men då hade han redan lämnat avgörande spår i jazzens historia.

Förutom redan nämnda medlemmar ingick på denna premiärspelning gitarristen Johan Nilsson, som vikarierade för ordinarie Christophe Mattei. Nu fick vi höra ett pärlband av Bix tjugotalsklassiker som ”Jazz me blues”, "I`m coming Virginia”, ”Rhythm King”, ”Goose Pimples” och ”Since my best gal turned me down”. I ”I´m coming Virginia” gav Per Jonsson Gilles fagott färg åt ensemblerna. När det var dags för bassaxen att sköta basgångarna kunde man tro att självaste Adrian Rollini återuppstått!

Att Per Jonsson Gille aldrig lirat jazz tidigare, utan lärt sig stilen genom att lyssna på skivor och dessutom bara spelat bassax i ett år, kunde i alla fall jag inte gissa. Bents stiltrogna och lyriska kornettspel hör jag fortfarande i öronen. Han ger allt han spelar en doft av den sanna jazzen!

Artikelbild

Rydskogen Joymakers.

Rydskogen Joymakers avslutade sin vana trogen hela festivalen. Med sin autentiska storbandsjazz med rötterna i sena 20- och tidiga 30-talet får de alltid fart på livsandarna. Vi fick höra mycket storbandsjazz som förknippas med det tidiga 30-talets Louis Armstrong. Återigen glänste Bent Persson, den här gången på trumpet. Två nummer stack ut. Först Armstrongdoftande ”After you´ve gone” med inspirerad vokal av trombonisten Olle Kilbrand och på nytt fint trumpetspel av Bent samt en vacker ballad av sopransaxofonisten Sidney Bechet. En extra stjärna för Bengt Johnssons uttrycksfulla sopransaxspel. Ett litet mästerverk i all sin enkelhet.