Dramatikern Kristofer Nilsson Ahlberg och Melker Garay träffades på Östergötlands bokmässa i Linköping för ett par år sedan. När de började diskutera litteratur och dramatik föddes idén om ett samarbete.

– Jag har ett intresse av att min litteratur inte bara hamnar mellan två bokpärmar. Jag vill att den ska nå ut, säger Melker Garay.

– Jag har sett mycket teater, men har ingen erfarenhet av skapa teater. För mig är det här nervöst. Det jag gör med mina romaner eller novellsamlingar är en privat upplevelse. Ett möte mellan mig och individen. Nu ska texten gestaltas inför en publik.

Artikelbild

| "Essensen är att man ska våga leva livet", säger regissören och manusförfattaren Kristofer Nilsson Ahlberg.

Men han låter mer än gärna sina texter möta andra konstformer. Violinisten David Tigranov har komponerat musik utifrån novellsamlingen ”Råttan och andra onda berättelser” och texten ”Sanningen” ur romanen ”Kyrkvaktmästarens hemliga anteckningar” har filmatiserats.

Nu har turen alltså kommit till teater – där manusförfattaren Kristofer Nilsson Ahlberg har bearbetat ”Josef Kinski och döden” (2009) – en idéroman med mild ironi där dödgrävaren Josef brottas dödens problematik.

– Det är inte lätt att dramatisera en roman. Det har tagit sin tid. Jag har fått fria händer, men vi har haft regelbundna samtal, säger han.

– Jag har hittat en berättelse om döden och livet som jag tycker är intressant. Vågar vi inte lära känna oss själva och våra egna mörka sidor, så drabbas vi lätt av dödsångest, säger Kristofer Nilsson Ahlberg.

Artikelbild

| Melker Garay brottas med dödens problematik i in roman "Josef Kinski och döden".

Handlingen tar sin början en långfredag hemma hos dödgrävaren Josef Kinski. Han sitter i sin fåtölj – helt förkrossad av sorg efter att hans arbetskamrat och ende vän Nestor har dött.

Mitt i sorgen hörs en knackning på dörren. Det är lillasystern Margareta som efter många år söker upp sin bror.

Artikelbild

– Hon kommer dit för att hon plågas av en fruktansvärd dödsångest, berättar Kristofer.

I pjäsen finns ytterligare roller, en central figur är papegojan Vincent som även är spelledare och driver på processen.

Artikelbild

Repetitionsarbetet har precis dragit igång med Kristofer Nilsson Ahlberg som regissör. Men innan dess hölls en första så kallad ”reading” med skådespelarna – som gjorde stort intryck på Melker Garay.

– Det var en wow-känsla! Jag tyckte att det var jättespännande att texten fick liv. Och då var det bara en readig, hur ska det sedan kännas när de är klara?

Uppsättningen bygger på ett samarbete med Teater Pelikanen och skådespelaren Eva Carlsson. Dessutom medverkar Johan Hedman från Kalbo Kultur och Lise Müller, som har en mer fysisk spelstil och clownerfarenhet.

– Det är en jättefin ensemble med riktigt bra skådisar, säger Kristofer.

Pjäsens titel är ”Kinski och döden” då Kristofer Nilsson Ahlberg har valt att särskilt lyfta fram syskonrelationen.

– När jag gick till botten med romanen fann jag problematiken kring syskonskap. Ett familjetrauma eller något annat kan göra att syskon inte längre har kontakt med varandra. Där kände jag att jag kunde bidra med något som redan finns, men kan göras ännu mera bärande, säger Kristofer.

– I teatern krävs en konflikt för att få en framåtrörelse. Margareta är djupt troende och brodern Josef tvivlar och ifrågasätter.

”Kinski och döden” har urpremiär på Teater Bråddgatan 34 den 19 mars och totalt spelas tre föreställningar på kvällstid. Eventuellt kan föreställningen, som är ungefär en timme lång, komma att följas av samtal med publiken.