Regissören Martin McDonagh är mest känd för sin fantastiska film "In Bruges". Med "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" befäster han sin status som en regissör vars namn fungerar som kvalitetsstämpel. "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" är en annorlunda blandning av drama och komedi. Ett ibland märkligt sätt att ta udden av livet genom dråpliga omständigheter som driver historien framåt. Som känns underligt, knepigt och nästan fel i vissa stunder men fungerar eftersom McDonagh väljer precis rätt tillfälle att växla till de emotionellt bärande delarna.

Mildred Hayes dotter har gått bort efter att ha våldtagits brutalt. Sju månader har passerat och ingen är arresterad. Mildred brinner av ilska, hela tillvaron är ett slagfält. Den som på minsta sätt irriterar henne får leva med aggressiva konsekvenser. När hon fått nog och samtidigt saknar maktmedel väljer hon att på tre affischtavlor ifrågasätta polisens arbete i fallet kring mordet på hennes dotter. Mildred väljer också att namnge polischefen Willoughby som ansvarig.

Det krävs skarpt sinne för berättande och regi av klass för att kunna komma undan med att få manuset till "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" filmatiserad med heder i behållning. Inte för att manuset på minsta sätt är undermåligt, tvärtom. Manuset är svårt att få till för en mindre skicklig filmskapare. En annan faktor som möjliggör trovärdigheten är mästerliga skådespelarinsatser. Frances McDormand är redan omtalad och prisad för sin gestaltning av Mildred. Hon spelar med känsla för sin rollfigur men framförallt lyckas hon tydliggöra ett djup som är väldigt svårt att illustrera på knappa två timmars film. Som tittare kanske du inte förstår vidden av hennes porträttering förrän efter. Hur komplexiteten i hennes ilska, självhat, skuld och sorg finns där men det landar hos dig senare. Även Sam Rockwell och Woody Harrelson, i de större rollerna, kliver in och ur sina karaktärers komplexa natur med en imponerande förståelse för tajming. Till och med andra skådespelare i birollerna briljerar, exempelvis Sandy Martin som Rockwells mamma.

"Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" handlar inte om några affischer eller ens behovet av en polisutredning. Inte heller är kärnan en historia om samhällsproblem i USA. Filmen är ett sorgset konstaterade över livets sätt att köra över oss och vrida våra rötter. En skildring av hur små och obetydliga vi är, men hur stora vi blir genom våra relationer med människor.