Världen har sprungit om Sam. Han som överlevde 80- och 90-talet då homosexuella avled i AIDS. Dagens unga har inte kampen med sig. De lever i relativ frihet, de överlever. Sams vänner gick bort i drivor av AIDS. Nu är han besviken över och rädd för att dessa upplevelser ska glömmas bort. Så han bestämmer sig för att göra en film om vännen Louie som inte överlevde AIDS. Samtidigt dejtar han yngre män, Braeden i synnerhet, för att som han själv säger återuppleva sin ungdom. Skapa en ny verklighet av sorgliga minnen. Ett parallellt universum där unga män inte mister livet.

Regissören Vincent Gagliostro var själv en viktig del av gayrörelsen redan från början. Den som tycker sig se en delvis självbiografisk historia tänker inte helt fel. Det finns definitivt beröringspunkter med verkligheten.

”After Louie” lever mycket på Alan Cummings omedelbara charm. Han spelar Sam med sådan förståelse och empati att även när Sam beter sig illa har han oss på sin sida. Filmen hade inte överlevt utan Cumming. Dessutom är det svårt att se någon annan driva och ro rollen i land på samma sätt som Alan Cumming gör. Och för alla Cummings förtjänster kompletteras han väldigt väl av Zachary Booth. Lika intensivt lugn som Sam omfamnar mörkret, nästan drömmer om att behålla den, lika lösningsfokuserad och accepterande är Braeden. Han är inte okomplicerad men den relativa lättsamhet han växt upp i gör att hans bagage är betydligt lättare. Därmed glider han genom tillvaron på ett annat sätt än plågade Sam. Gagliostro har på ett skickligt sätt skapat förståelse för de olika synsätten i filmen. Vi kan inte beskylla Sam för vad han blivit lika lite som vi kan anklaga Braeden för oförståelse.

Ibland är dramaturgin i limbo och snurrar utan riktning. Sedan kommer djupt berörande scener eller explosiva som ger rum för eftertänksamhet. Exempelvis när Sams vänner berättar att de gift sig och han nästan vrålar om hur hetronormativ handlingen är. Kommer de inte ihåg allt rörelsen kämpat för? Varför ska de gå samma väg som alla andra? Dessa scener är nödvändiga för att hålla ihop hela filmen eftersom inte allt präglas av sådan intensitet.

”After Louie” handlar i grunden inte om kampen för jämlikhet utan oenigheten mellan generationer. Framförallt handlar den om att bli lämnad bakom av sin samtid. Att inte helt förstå vad som hänt med världen omkring. Även om regissören vill väcka dåtiden för de som har glömt var rörelsen har varit, är historien alltså större när vi går på djupet.