Filmkrönika En gång i tiden var sportfilm mer en peppande handling. Idag handlar sportfilmer om helt andra saker medan idrotten är sidoämne.

Idag börjar fotbolls-VM. Planetens kanske största sportevenemang. OS är på vissa sätt större men få idrotter samlar publik på samma sätt i global skala. Världen hamnar i någon form av trans på grund av sporten som samlar alla från fattiga barn till företagsledare. Fotboll är den enkla och kravlösa sporten. Det enda du behöver är en boll, eller ett bollsubstitut.

Sport har varit ett filmämne sedan länge, även under klassiska Hollywood-eran. Just fotboll har kanske inte tagit så mycket plats eftersom film är en mycket amerikansk domän, där europeisk fotboll inte är nämnvärt populär. Sport har en särskild dramaturgi som gör sig väldigt väl på film. En begränsad tidpunkt, en kamp, något som ska klaras ut under en match eller turnering. Glöd och story kommer på köpet. Där en regissör har en utmaning är att göra sin berättelse även berörande. Vilket kanske är orsaken till ett skifte inom sportfilm som ägt rum sakta men säkert.

Sportfilmen hade sina glansdagar på 80- och 90-talet även om den alltid funnits. Traditionellt har stor del av fokuset i sportfilmer varit idrotten i fråga. Kulmen i filmerna har varit en tävling eller ett evenemang där hjälten kämpar för att nå nya höjder. Ganska ofta är hjälten en ”underdog” som plötsligt höjer sig ett snäpp. Tänk filmer som ”Tjuren från Bronx”, ”Karate Kid”, ”Best Shot”, ”The Mighty Ducks”, ”Rocky”, ”Triumfens ögonblick”, ”Cool Runnings”, ”Slagskott”. De må även ha fler inriktningar men jag ser att de placerar sporten och idrottsutövandet i centrum. I dessa filmer illustrerar såklart sporten något annat men idrotten är i fokus.

Om vi istället ser på sportfilm i modern tid, det vill säga efter millennieskiftet finns ett annat fokus. För det första har antalet biofilmer med idrott som ämne sjunkit en del. De idrottsfilmer jag tänker på är ”Rush”, ”Million Dollar Baby”, ”Kvinnor Offside”, ”The Fighter”, ”Ali”, ”The Blind Side”, ”Looking For Eric”, ”The Damned United”. Skiftet kan egentligen markeras med ”Skruva den som Beckham” som kom 2002. Historien om unga Jess med indisk bakgrund och hennes vilja att spela fotboll balanserade både mellan traditionell sportfilm och modern sportfilm. Den handlade lika mycket om vad som hände utanför planen som på planen. I ”Looking For Eric” försöker en fotbollsfantast hantera livet genom livscoachen och fotbollslegenden Eric Cantona, ett stöd som bara finns i mannens huvud. ”The Blind Side” handlar om tonåringen som visar sig vara ett geni på amerikansk fotboll, men det är relationen till hans fosterfamilj som driver historien framåt. ”Kvinnor Offside” handlar om unga tjejers dröm att få njuta av fotboll på lika villkor som alla män i Iran, det vill säga en berättelse om människans behov av frihet. I ”Rush” är formel 1 till synes vad filmen handlar om, men huvudfokus är på en destruktiv rivalitet mellan två utövare.

Den här förändringen i sportfilm har eventuellt förflyttat genren från mys till djup, men det finns en hel del vinster i utvecklingen av sportfilm som genre.