”Epifónima”, som betyder utrop på grekiska, är en fortsättning på regissören och grundaren av Cirkus Cirkör Tilde Björfors senaste föreställningar "Borders", "Limits" och "Movements" som kretsat kring gränser, begränsningar och migration.

”Epifónima”, som utmanar traditionella strukturer och hierarkier, har inspirerats av nutida och historiska kvinnokämpar, av kvinnors röster, sätt att organisera sig och mod att förändra.

Ensemblen består av sju kvinnliga cirkusartister med bakgrund från sex olika länder. Alla har de varit delaktiga i skapandeprocessen, då Tilde Björfors här backat från regissörens traditionella ledarroll. Olikheterna i ensemblen har varit en utmaning, men har också blivit en styrka.

Artikelbild

| Norrköpingsborna har en unik chans att se en nyskapande föreställning av Cirkus Cirkör: "Epifónima" på Stora teatern.

Det är en vacker, poetisk nycirkusföreställning med nyskriven musik, akrobatik, artister som flyger i luften, som klättrar på varandra, och som samtidigt jobbar ihop och stöttar varandra. Ställningen de klättrar på är en revbensliknande struktur.

Kajsa Bohlin är en av de sju artisterna. Hon är dansakrobat, med roue cyr, ett stort hjul som artisten befinner sig i, som specialitet. I den här föreställningen har hon också en clownroll, subtil humor, som hon säger, och fungerar också som en guide genom föreställningen.

– Föreställningen är en blandning av personliga erfarenheter, historisk kamp, en hyllning av de osedda hjältarna, och en påminnelse om att vi fortfarande måste förändra saker, säger Kajsa Bohlin.

– Man kan säga att det är som poetiska bilder med olika teman. Den röda tråden är kvinnan, de osynliga hjältarna och kampen för att förändra gamla strukturer.

Artikelbild

| Kajsa Bohlin är en av de sju artisterna i föreställningen.

– För mig när jag ser den inifrån så känner jag att det är vissa scener där jag bara vill sitta och gråta för att jag tycker att det är så personligt och vackert. Det är hisnande akrobatik och humor. Den har många lager, säger Kajsa Bohlin.

– Det är både en slags hyllning till alla som har gått före oss och som finns nu, och som är kvinnor, en slags önskan om att få lyfta de värden som ofta hamnar lågt ner på listan i samhället, som samarbete, gemenskap, tillit, att gå i bredd och stå i ögonhöjd, cirklar och spiraler, process i stället för produkt, säger Tilde Björfors.

Artikelbild

| Tilde Björfors, regissör och grundare av Cirkus Cirkör.

Hon talar om en slags önskan om att se hur kan vi hantera de utmaningar som samhället står inför. De metoder vi använt oss av i århundraden har lett till bakslag efter bakslag, menar hon.

– Vad skulle hända om vi försökte lyfta andra värden? säger Tilde Björfors.