Litteratur Bokförsäljningen i Sverige ökade med 6,2 procent i kronor räknat under det första halvåret 2018 jämfört med samma period förra året, enligt statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. Förklaringen till uppgången är att försäljningen har ökat starkt i digitala abonnemangstjänster och i internetbokhandeln.

Digitala abonnemangstjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory har ökat sin försäljning med 36,9 procent, i kronor räknat. Under samma period har internetbokhandeln (ihopslagen med bokklubbar) ökat med 7,5 procent.

För den fysiska bokhandeln går det inte lika bra. Där minskade försäljningen med 5,2 procent och i dagligvaruhandeln dök bokförsäljningen med 5,8 procent.

"Allt större andel av bokförsäljningen sker digitalt. Nu är knappt fyra av tio böcker som konsumeras i Sverige sålda i digitala abonnemang", säger rapportförfattaren Erik Winberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.