Gospel kan sjungas på olika sätt. Det kan vara som en urkraft, men det kan också vara soulfyllt, mjukt och sensuellt som när kanadensiska Kiralina Salandy i på tisdagskvällen avslutade Crescendos sommarsatsning ”Jazz på Går´n”.

Bara 5 minuter innan konserten skulle börja, satte duggregnet igång. På gården framför scenen stod knappt tio personer och huttrade. Åtskilliga fler hade säkert valt att stanna hemma på grund av vädret, men just när Slim Notini vid elpianot räknade in första låten upphörde regnet och höll sig borta resten av konserten.

Kören Gospel Train och trion med Slim Notini vid rodret inledde med en handfull egna låtar. Hedvig Notini ledde kören och stod för fin solosång i bl.a. ”Swing low, Sweet Chariot”. När Kiralina Salandy sedan tog över höjdes intensiteten avsevärt. I ”What a friend I have in Jesus” och klassiska ”Just a closer walk with Thee” bjöd på fint samarbete med kören. I ”Keep your hands on the plow”, en hyllning till sångerskan Clara Ward, fick Kiralina tillfälle att sträcka ut och samtidigt gräva i gospelmyllan.

Artikelbild

Med tryggt gung och lekfullhet gjorde Kiralina Salindy och Slim Notini detta till en högtidsstund. Foto: Tor-Björn Lyrhed

Kiralina Salandy, som inte bara sjunger ren gospel, visade i ”Something bigger than you and I” att 60-talsinspirerad balladsoul också fungerar bra. Säkerligen får vi höra mer av Kiralina, eftersom hon sedan sju månader bor i Stockholm och försöker skapa sig ett namn och en plattform i musikbranschen. Det lyckas hon säkert med eftersom hennes soulfulla och melodiska gospel parat med lekfullhet och känslighet är ganska unik.

Kompet med Slim vid elpianot och Hasse Larssons ständigt närvarande och rörliga elbas gav perfekt stöd. I botten fanns James Bradley Jr.´s spänstiga trummor som gav tyngd och stadga. Trots ett 50-tal tappra diggare på torget, var det synd att så många missade denna högtidsstund.