Hockeybloggen
Johan Adamsson, 31 år, är hemmahörande i Stockholm men pendlar ned till jobbet på Folkbladet i Norrköping. Han är en jävel på engelska men har trots det vissa svårigheter att förstå innebörden av ordet "deadline". Adamsson är sportredaktionens hockeynörd och har följt Vita Hästen med stort intresse under ett flertal säsonger. Den här bloggen kommer med andra ord att handla om ishockey i allmänhet och Vita Hästen i synnerhet, men det finns en viss risk för att det dyker upp en del andra ämnen också.

 
- den 26 december 2011, kl 18:44

God fortsättning där ute i stugorna. Just nu är det relativt dött i sport-Norrpan (om man inte gillar bandy) så jag har inte speciellt mycket att leverera. Ber om ursäkt för det.

 

Däremot hade årets otrevligaste supporter den goda smaken att posta följande Youtube-klipp på Twitter. Det var så pass kul att jag skickar in det här så att ni också får se det.

 

Tills vi hörs igen.

 

Kommentera och dela  
- den 23 december 2011, kl 13:57

 

Ännu ett år är på väg att ta slut och vad passar väl då bättre än att köra en liten summering? Det är visserligen en vecka kvar innan 2011 blir 2012, men jag gillar att ligga steget före så vi kör på det här redan nu. 

Summeringen handlar naturligtvis mest om hockey, men en del annat dyker också upp. 

Eventuella klagomål skickas till min chef. Håll till godo.

 

 

Här har ni årets…

 

...sömnigaste

Grundserien. Ja, visst har den stundtals varit underhållande, men spännande? Nja, inte direkt. Redan efter en match fattade man att Hästen skulle skrinna igenom och vinna den här serien utan större problem. Inte så konstigt att publiken har lyst med sin frånvaro.

 

...förslag

Mjörnbergs division ett-förslag. Oftast är han ute och snurrar rätt ordentligt den där Snygg-Micke, men i bland träffar till och med han rätt. Mjörnis förslag till nytt division ett-upplägg var både genomarbetat och riktigt, riktigt bra. Själv tycker jag att antalet lag i “ettan” bör halveras, men någonstans måste man ju börja.

 

...besvikelse

Vita Hästen i kvalserien. Överkörningen i Björkängshallen i omgång ett satte sina spår. Hästen var aldrig ens med i matchen om de allsvenska biljetterna. De avslutande omgångarna blev säsongens tristaste. 553 åskådare i en kvalseriematch i Norrköping säger allt. 

 

...påhittade lag

Ronneby-Kallinge. 

 

…påhittade ord

Bölklag.

 

...snackis

Tacklingar mot huvudet. Det har varit fler såna än tidigare, men snacket har gått till brutal överdrift och Disciplinnämnderna runt om i landet har hakat på. Tacklingar mot huvudet är förstås inte kul att se, men det är dessvärre något vi tvingas leva med. Eftersom hockey är en fysisk sport där tacklingar ingår är det naturligt att det i bland blir fel och spelare skadar sig. Trist, men det är så det är.

 

…viktigaste värvning

Alex Brooks, Karlskrona.

 

…rasistattack

Svinjävla regel.

 

…ännu ej startade band

Det där svinjävla bandet.

 

...blogg

Den ni just nu läser.

 

…plus i plus/minus-statistiken

Marcus Eriksson.

 

…mest besökta bortahall

Björkängshallen i Huddinge. Jag vet inte hur många gånger jag har varit där det senaste året, men det är mer än en gång – och inte bara för att se Hästen. Jag fanns till och med på plats för att se den avgörande kvalseriematchen mellan Huddinge och Karlskrona.

 

…kallaste hall

Nacka Ishall. Femton minusgrader utomhus men lik förbannat var det kallare där inne. 

 

…pressfika

Vita Hästens. Det räcker med att sticka in näsan i Himmelstalundshallens pressrum för att få en kokt med bröd placerad i högernäven. Hästen vet onekligen hur man lockar mediarepresentanter till hallen. 

 

...gräddbulle

Den som bjöds i Telenor Arena i Karlskrona. Ett år senare ligger den fortfarande och skvalpar i magen.

 

…mest tystlåtna

IFK Norrköpings sportchef Tony Martinsson.

 

…mest högljudda

Folkbladets sportchef Kenneth Thapper.

 

…mest osynliga

Hemmaklacken i Himmelstalundshallen. 

 

…skriv- och redigeringsprogram på Folkbladet

Neo.

 

…otrevligaste supporter

Viktor Allvin, Vimmerby.

 

…formtopp

Alexander Bergh i allettan och playoff.

 

…minst kända kändis

Tvål-Jocke.

 

…intervju på engelska

KHK:arens. Ni har säkert inte missat den redan klassiska intervjun med Bates Battaglia. KHK:aren verkar vara en hyvens man med ett stort hjärta, men hans engelska håller inte direkt världsklass. “Ju nävär våk ölone…”

 

...intervju på svenska

Jesper Samuelsson. Hästenspelaren var helnöjd efter bortasegern mot Karlskrona i allettan. Kanske lite för nöjd till och med. “Sama” var så pass speedad och “in your face” att jag tror att jag hann förflytta mig en meter bakåt under det korta snacket.

 

…tråkigaste match

Vita Hästen-Icebreakers. Fullsatt, festligt, för jävligt.

 

…försvarsspel

Asplöven i Himmelstalundshallen.

 

...sågning

Rickard Karlsson. Karlskronas marknadschef var inte nådig i sin kritik efter lagets bortaförlust mot Mörrum och valde att slänga sig med ord som skamligt och menade att laget hade spottat på KHK-tröjan. Var texten publicerades? På klubbens egen hemsida. 

 

…twittrare

Mikael Fahlander. 

 

…direktrapportering

Folkbladets Matchen Lajv. Håll utkik, den kanske dyker upp igen efter nyår.

 

…smeknamn

Hovmästaren. “Er lokala stjärnbloggare” har uppenbarligen pensionerats.

 

…mest vältränade

Henric Höglund.

 

…minst vältränade

Hovmästaren.

 

…mest lättillgängliga

Sune Bergman. Hästens tränare svarar i princip alltid när man ringer. 

 

…mest försenade

Statens Järnvägar. Same procedure as last year…

 

...segaste

Disciplinnämnden Region Syd. Ja, Erik Roséns tackling på Mariestads Jonas Pontusson borde för det första aldrig ens ha blivit ett fall för den där nämnden, men när det nu blev så tog det tio (!) dagar att komma fram till ett beslut. Rosén fick tre matchers avstängning och lämpligt nog kom domen just den dagen då den där tredje matchen skulle spelas. Med tanke på det var Disciplinnämnden tvingade att döma honom till något. Jag menar, hur hade det sett ut om Rosén friats? Hade han kompenserats med att få spela två matcher på egen hand?

 

…mest lättintervjuade 1

Jocke Petersson

 

…mest lättintervjuade 2

Jonathan Ericsson

 

...missförstånd

Scott Nicholls vs. NT-sporten. Britten som i år körde för Valsarna talade ut i konkurrenttidningen efter avslutad säsong. Bland annat kom det fram att Nicholls var på väg tillbaka till Vargarna. Det var bara ett litet problem med det avslöjandet: det var han inte. Nicholls frispråkighet berodde till viss del på att han inte förstod att det var en tidning han pratade med. Han trodde helt enkelt att det var en representant för Vargarna som hade ringt för att pejla läget.

 

…färggladaste

Vita Hästens Piggelingröna uppvärmningsställ.

 

…namn som funkar bra i USA men som i Sverige lätt kan blandas ihop med någon annan

Mike Beck.

 

…domännamn

bikkarlskoga.se, bikkarlskoga.com och bikkarlskoga.nu.

 

…julklapp

bikkarlskoga.se, bikkarlskoga.com och bikkarlskoga.nu.

 

…dokumentärserie

Road to the Winter Classic.

 

…”inte så 2011, va?”

Faxen.

 

…bil

Min silverhaj.

 

…mest sedda väg

Europaväg 4 mellan Stockholm och Norrköping.

 

…minst populära i Norrköping

Viktor Torstensson, Mariestad.

 

...mest imponerande

De Hästensupportrar som tog bilen upp till Haparanda för att se den sista och helt betydelselösa kvalseriematchen mot Asplöven.

 

…konstigaste

De Hästensupportrar som tog bilen upp till Haparanda för att se den sista och helt betydelselösa kvalseriematchen mot Asplöven.

 

…förbisedda straffskytt

Mattias Enroth, Gislaved. Hans lite mer välkända brorsa huserar på andra sidan Atlanten och Mattias borde rimligtvis veta exakt hur man på bästa sätt överlistar en målvakt. Ändå får han  kalla handen och förvägras möjligheten att lägga straffar. Skandal, tycker både jag och Enroth. I fortsättningsserien räknar jag med att han får chansen. 

 

…mål

Västerås Jonte Berg mot Malmö.

 

…straffmål

Chicagos Patrick Kane mot Minnesota Wild.

 

…bloggproffsbil

Den som jag och Mjörnberg åker i till Hästens bortamatcher.

 

…krönikör

Peter Sibner, hockeysverige.se. Han kom, han skrev, han segrade.

 

…flickvän

Andrea Nicole Miles.

 

…pojkvän

Johan Adamsson. 

 

 

Ja, det var väl allt för den här gången. Det finns säkert hundratals saker som borde finnas med men som inte gör det, men ni får nöja er med det lilla. 

 

Tills vi ses nästa gång: God jul, ungdomar, och glöm inte att julen handlar om Jesus.

 

 

Kommentera och dela Årets... (3 inlägg)
- den 22 december 2011, kl 17:34

Just nu är jag ledig fram till måndag och bloggmotivationen är inte direkt på topp.

Men håll ut – jag har filat på en liten lista som får summera 2011. Trots att det är mer än en vecka kvar till nyårsafton så hade jag tänkt publicera den innan jul.

 

Inlägget kommer att dyka upp här i bloggen någon gång under fredagen så det är lika bra att ni börjar värma upp era F5-fingrar redan nu. 

 

Så, vi ses i morgon igen. 

 

Kommentera och dela  
- den 20 december 2011, kl 23:02

Det är för ganska exakt två år sedan som lagen möttes senast. Under juluppehållet möttes Hästen och LHC i Himmelstalundshallen som gästerna vann (så klart).

Jag missade den matchen men minns att det gav kusarna en rätt rejäl dos självförtroende i allettan och playoff. Den säsongen föll Hästen på målsnöret mot Tingsryd i playoff 3.

 

Blir det samma självförtroendeboost? Ja, först måste ju lagen förstås mötas och det är inte alls säkert att det blir så, men det förs diskussioner mellan klubbarna.

 

Matchdatum vet jag inte, men det skulle i såna fall bli under det tio dagar långa uppehållet i början av februari. 

"Vi kan ställa upp med ganska kort varsel, men det är upp till LHC. Det skulle betyda mycket för oss, både hockeymässigt och ekonomiskt", sa Sune Bergman när jag pratade med honom tidigare i dag. 

 

Någon "riktig" träningsmatch behövs naturligtvis inte under den här perioden, men att få chansen att matcha mot ett elitserielag i ett så pass viktigt skede av säsongen tror jag bara är positivt. 

 

Annars blir det träning och det är ju inte riktigt lika kul, varken för spelarna eller för oss som ser på.

 

 

I övrigt så gäller det där preliminära spelschemat som dök upp förra veckan. Hästen börjar alltså den 4 januari med bortamatch mot Kallinge-Ronneby. Eller om det var mot Ronneby-Kallinge...

 

Kommentera och dela Hästen mot LHC? (2 inlägg)
- den 19 december 2011, kl 14:45

God eftermiddag!

 

Hoppas livet behandlar er fantastiskt denna måndag. 

 

Tänkte köra en liten snabb uppdatering här med anledning av att de första (?) oddsen för allettan har släppts. Svenskaspel gick precis ut med allettan södra och norra, och det är väl inte så värst jättestora överraskningar. 

Eller ja, en aning överraskande är väl att Vita Hästen är storfavorit att plocka hem den södra serien och "bara" ger 2,10 gånger pengarna. Kristianstad är andrahandsfavorit med en utdelning på 4,50 gånger pengarna. Att Hästen är favoriter köper jag, men att skillnaden är så pass stor är en aning förvånande, det måste jag säga. 

 

Här har ni oddsen för allettan södra:

 

Vita Hästen 2,10

Kristianstad 4,50

Karlskrona 6,00

Olofström 7,50

Kallinge-Ronneby 13,00

Mariestad 15,00

Vimmerby 17,00

Skövde 20,00

 

 

I den norra allettan är naturligtvis Björklöven en ännu större favorit. Serieseger för "Löven" ger 1,60 gånger pengarna. Där känns det nästan som ett måste att kasta in en tusenlapp och tjäna sexhundra spänn. Asplöven ger 5,00 gånger pengarna. 

 

Kommentera och dela  
- den 16 december 2011, kl 12:57

Okej, här kommer Hästens hela preliminära spelschema för allettan södra efter nyår.

Som vi redan hade klurat ut: Vita Hästen inleder borta mot Kallinge-Ronneby.

Håll till godo.

 

Kallinge-Ronneby (b) onsdag 4 januari, Vimmerby (h) fredag 6 januari, Karlskrona (h) söndag 8 januari, Olofström (b) onsdag 11 januari, Kristianstad (b) söndag 15 januari, Mariestad (h) onsdag 18 januari, Skövde (b) söndag 22 januari, Kallinge-Ronneby (h) onsdag 25 januari, Vimmerby (b) fredag 27 januari, Karlskrona (b) söndag 29 januari, Olofström (h) onsdag 1 februari, Kristianstad (h) söndag 5 februari, Mariestad (b) onsdag 15 februari, Skövde (h) söndag 19 februari.

 

I övrigt spelas premiäromgången enligt följande: Kristianstad–Olofström, Skövde–Mariestad, Vimmerby–Karlskrona.

 

 

Hela spelschemat kan ni se här.

 

Kommentera och dela  
- den 16 december 2011, kl 11:25

Här är Hästens preliminära spelschema för hemmamatcherna i allettan.

 

Vimmerby fredag 6 januari, Karlskrona söndag 8 januari, Mariestad onsdag 18 januari, Kallinge-Ronneby onsdag 25 januari, Olofström onsdag 1 februari, Kristianstad söndag 5 februari, Skövde söndag 19 februari.

 

Matchen mot Kallinge-Ronneby är en så kallad enkronasmatch, det vill säga fri entré.

 

Bortamatcherna har jag inte än, men det ser ju ut att stämma att allettanpremiären spelas borta mot Kallinge-Ronneby. 

 

Kommentera och dela  
- den 16 december 2011, kl 00:07

En kortis nu.

 

Vi kan eventuellt ha listat ut premiäromgången av allettan södra. Ett gäng gökar har slagit sina kloka skallar ihop på Twitter och kanske, kanske klurat ut det.

 

Hästen möter Kallinge-Ronneby borta i första matchen, Vimmerby tar emot Karlskrona och Kristianstad möter Olofström i Skåne. Då blir alltså den fjörde matchen Skövde–Mariestad, dock oklart var den spelas. 

 

Rätt eller fel? Återstår att se.

 

Kommentera och dela Hästen börjar mot Kallinge-Ronneby? (2 inlägg)
- den 15 december 2011, kl 23:14

Skön respons på mitt senaste inlägg, där jag för en jävla gångs skull hade lagt ner lite tid och kraft för att knåpa ihop nåt vettigt.

Men men, nu vet jag var ribban ska läggas. Era svin.

 

Det där sista menar jag inte.

 

 

Linus Näsström klev ju av i går på grund av att hans axel hoppade ur led. Igen. För typ tredje gången på ett år.

"Näsa" verkade duktigt less enligt snacket som kollega Jonsson tog med honom tidigare i dag.

"Jag blev förbannad och besviken. Det är tråkigt när det blir samma sak om och om igen", sa han.

 

Senast det begav sig blev han borta i en månad och om det blir samma visa nu så är han alltså tillbaka i mitten av januari igen. Men det där vet man ju aldrig. Operation kan bli nödvändig för att stabilisera axeln, men då blir det först efter säsongen. 

 

I samma artikel, som ni för övrigt kan läsa i morgondagens tidning, meddelas att Näsström kan ersättas och att den processen inleds nu.

"Det får ta den tid det tar. Fönstret är öppet till sista januari och det viktiga är att vi hittar rätt spelare", sa sportchefen Håkan Sigfridsson. 

 

Från division ett till NHL. Ni har väl inte missat "Road to the Winter Classic"? Den här gången är det Rangers och Flyers som följs bakom kulisserna. Jag såg det första avsnittet tidigare i dag och höll nästan på att börja gråta – så bra är det. 

TV när det är som bäst. Pure genius.

 

Kommentera och dela  
- den 15 december 2011, kl 13:59

Jimmy Stålnacke, stjärnspelare i division ett när det begav sig och numera storbloggare på NSD, knåpade tidigare i veckan ihop lite statistik där han jämförde årets upplaga av Björklöven med förra årets. 

Jag tänkte att jag skulle göra samma sak med Vita Hästen och lånade (läs snodde) helt enkelt Stålnackes statistik. Eller ja, jag lånade inte Björklövens statistik utan själva statistikunderlaget.

 

Statistiken gäller alltså grundserien i år och förra året. Håll till godo. Jag reserverar mig dock för att det kan finnas ett och annat fel här och där eftersom jag gjorde genomgången i natt. Av oklar anledning blev det aldrig av att publicera skiten då, så jag gör det nu i stället.

 

 

Vita Hästen 2011 mot Vita Hästen 2010.

 

Poäng i år: 73 poäng, 2,70 poäng per match.

Poäng i fjol: 68 poäng, 2,52 poäng per match.

 

Antal mål i år: 142 mål, 5,26 mål per match.

Antal mål i fjol: 148 mål, 5,48 mål per match.

 

Antal insläppta i år: 50 mål, 1,85 mål per match.

Antal insläppta i fjol: 72 mål, 2,67 mål per match.

 

Mål i powerplay i år: 35 mål på 123 försök, 28,46 procent.

Mål i powerplay i fjol: 32 mål på 130 försök, 24,62 procent.

 

Insläppta mål i boxplay i år: 10 insläppta på 81 tillfällen, 87,65 procent.

Insläppta mål i boxplay i fjol: 20 insläppta på 105 tillfällen, 80,95 procent.

 

Antal utvisningsminuter i år: 362 minuter, 13,41 minuter per match.

Antal utvisningsminuter i fjol: 419 minuter, 15,52 minuter per match.

 

Antal skott i år: 1026 skott, 38 skott per match.

Antal skott i fjol: 1001 skott, 37,07 skott per match.

 

Antal skott mot sig i år: 601 skott, 22,26 skott per match.

Antal skott mot sig i fjol: 703 skott, 26,04 skott per match.

 

Flest poäng i år: Henric Höglund, 50 poäng, 1,85 poäng per match.

Flest poäng i fjol: Jimmy Andersson, 43 poäng, 1,59 poäng per match.

 

Bästa målskytt i år: Henric Höglund, 22 mål, 0,81 mål per match.

Bästa målskyttar i fjol: Jimmy Andersson, 22 mål, 0,81 mål per match.

 

Flest assist i år: Marcus Eriksson, 31 assist, 1,15 assist per match.

Flest assist i fjol: Marcus Eriksson, 28 assist, 1,04 assist per match.

 

Poängbästa back i år: Mike Beck, 26 poäng, 0,96 poäng per match.

Poängbästa back i fjol: Johan Pettersson, 24 poäng, 0,89 poäng per match.

 

Bäst plus/minus i år: Marcus Eriksson, +39, plus 1,44 per match.

Bäst plus/minus i fjol: Jimmy Andersson, +28, plus 1,04 per match.

 

Bäst räddningsprocent i år: Alexander Bergh, 92,20 procent.

Bäst räddningsprocent i fjol: Alexander Bergh, 91,07 procent (Emil Lilja hade 91,89 procent men spelade bara tre matcher).

 

Bästa tekare i år: Tyler Roeszler, 54,55 procent (Linus Näsström är tvåa på 54,09 procent).

Bästa tekare i fjol: Adam Sigfridsson, 56,34 procent.

 

Publiksiffra i år: 16 953 personer, 1210 personer i snitt.

Publiksiffra i fjol: 17 641 personer, 1260 personer i snitt.

 

 

 

Vad ska vi dra för slutsatser av det här då? För det första så är statistiken för årets upplaga av Vita Hästen överlag bättre än förra årets. Lite förvånande att laget gjorde fler mål 2010, men antal insläppta mål är å andra sidan klasser bättre nu. 

 

I övrigt, om jag spinner vidare på mitt senaste inlägg, är det intressant att se målvaktsprocenten. Både Alexander Bergh och Tim Harrysson (91,18) har bättre statistik än vad Bergh hade i grundserien i fjol. 

 

Sen är ju Marcus Erikssons plus/minus ganska okej också.

Hans 6–4-mål i går var för övrigt briljant. Tvärniten bakom mål, kommentaren "ska du ha senap på korven?" till Mjölbybacken och rundningen av målvakten. Lysande!

 

Ja, det var väl det hela.

 

Kommentera och dela  
- den 13 december 2011, kl 14:14

En match återstår av grundserien, eller "pinan" som jag kallade det när jag pratade med Sune Bergman förut.

Han höll inte riiktigt med om att det var rätt ordval, men sa i alla fall att "det är bra att vi får avsluta den här serien och gå in i nästa".

 

Jag tror att det pågår en del diskussioner från supporterhåll angående vem av Tim Harrysson och Alexander bergh som ska ta förstaspaden efter jul. Det är så klart en väldigt viktig och relevant frågeställning med tanke på att en målvakt tydligen är halva laget.

Jämför gärna med i fjol när Bergh ställde sig på huvudet och bar fram laget till kvalserien. Och med det menar jag inte att det bara var på grund av Bergh som Hästen tog sig till kvalserien, men han var den största anledningen.

Tycker i alla fall jag.

 

Hur har det sett ut i år? Inte riktigt lika bra, men det är ju inte så konstigt med tanke på hur grundserien har sett ut. Det är bara i vissa matcher, och under vissa stunder av matcherna, som Tim och Alex har fått jobba ordentligt.

 

Nåväl. Jag tänkte ett tag att Hästen skulle fortsätta det där med att låta målvakterna stå varannan match även efter jul, men så blir det naturligtvis inte.

"Nej, då står den spelaren som vi tycker är bäst", sa Bergman.

Och vem tusan är det?

"Vi får göra en utvärdering nu utvärdering nu under uppehållet. Det är inte bestämt än."

 

Det kanske stämmer, men jag tror nog att de redan nu har en ganska klar bild över vem det blir. Vi kan väl i alla fall utgå från att den som nu blir förstemålvakt även står i träningsmatchen mot Nyköping den 30 december.

 

Vem jag tror att det blir? Alexander Bergh, på grund av hans rutin, erfarenhet och insats i fjol.

 

Kommentera och dela Vem tar förstaspaden? (4 inlägg)
- den 12 december 2011, kl 13:21

Tjenixen!

 

Jag snackade precis med Stefan Erkgärds. Han hade precis lunchat och var ute och gjorde några ärenden. Exakt vad vet jag inte. 

Däremot vet jag numera hur hans knä mår. Hästenbacken fastnade med skridskon i isen mot Grästorp i går, ramlade och fick samtidigt en hemmaspelare över sig.

Han tvingades kliva av halvvägs men kände sig så här dagen efter betydligt bättre.

"Det känns lite bättre faktiskt och jag kan gå hyggligt på det. Jag är ingen doktor, men det gör ont på insidan så det är väl ett ledband som har fått sig en smäll", sa han.

 

Han skulle vila och köra lite rehab om vartannat men siktade i alla fall på spel mot Mjölby på onsdag.

 

 

I övrigt då? Vad har hänt i mitt liv på sistone? Inte så mycket mer än att jag har varit ledig över helgen, förutom ett kort besök i Fryshuset i går. I lördags var jag på stan i Stockholm och sprang på Tor-Arne Fredheim på Klarabergsgatan. Skapliga odds på den med tanke på att vi knappast var ensamma ute. 

 

It's a small world, som vi brukar säga i mitt hushåll. 

 

Kommentera och dela Lugnt med Erkgärds (4 inlägg)
- den 8 december 2011, kl 00:59

Vita Hästen har nog gjort bättre matcher den här säsongen än den som spelades i kväll, men jag är tveksam till om det har sett så här stabilt ut tidigare. 

Vimmerby sköt alltså bara 16 skott på mål och det måste man säga är rätt imponerande av Hästens defensiv.

Samtidigt är 51 skott framåt inte illa pinkat det heller. 

 

Vad den här matchen betyder? Självklart ingenting för tabelläge, men jag tror att det var ganska viktigt för kusarnas del att studsa tillbaka och känna att det flyter på igen efter några veckor av berg- och dalbanespel där det bara har fungerat stundtals.

 

Vimmerby var å andra sidan betydligt mer energilöst i dag än senast man gästade Norrköping, men man ser att det är ett bra lag och att man har förtjänat sin plats i allettan. Jävligt skön speed på Joacim Hedblad för övrigt. Han spelar inte i ettan nästa säsong – om han nu inte vill det själv. 

 

Henric Anderséns debut var varken bu eller bä, men jag hade inte räknat med något annat heller. Han har inte spelat match på en månad och har gjort ett träningspass med laget, men han hann ändå visa att han är välskolad och smart. Klart godkänd. 

 

Erik Roséns astängning, ja. Mjörnberg avhandlade ju det där i ett inlägg tidigare i kväll som jag håller med om. Oavsett hur lång tid det än har tagit så är tre matchers avstängning hur fel som helst och Sune Bergman var ilsken.

"Justitiemord", valde Hästentränaren att kalla det för.

 

Jag skulle hemskt gärna vilja läsa hela domen men vad jag fick berättat för mig så tycker Disciplinnämnden helt sonika att det var en checking to the head. Därav avstängningen. 

 

Kommentera och dela Stabilt värre (4 inlägg)
- den 6 december 2011, kl 00:15

Se där, det kom ut i kväll trots allt. Henric Andersén förstärker Vita Hästen inför grundserieavslutningen. 

"Det ska bli kul att få börja spela igen, det var ett tag sedan sist. Min sista match för Leksand var mot Malmö borta", säger han till Dalarnas Tidning.

 

Den matchen spelades för ganska exakt en månad sedan och vad han har gjort därefter är oklart. Han fick besked av Tommy Salo i november att han inte ingick i klubbens planer.

Jag kan inte påstå att jag har någon jättekoll på 20-årige Andersén, men med tanke på hans ringa ålder och erfarenhet känns han som en breddvärvning och som en ersättare till Rasmus Schelin.

 

Vissa Tvål-Jocke-bloggare verkar inte förstå varför Hästen plockar in den här typen av värvning nu, men det gör jag. Andersén lånas alltså ut från Leksand fram till jul i första hand, men jag utgår från att den här värvningen är tänkt att sträcka sig för resten av säsongen, och då är det naturligtvis inte fel att få in killen i systemet. Det är trots allt tre grundseriematcher kvar, plus en träningsmatch i mellandagarna.  

 

Men som sagt, det här är en breddvärvning. Vad jag hörde i kväll jobbar klubben med att ta in spets också. Oklart när dock.

 

Apropå Andersén förresten. Det var ju spelaren som tog det där med målfirande till en helt ny nivå.

 

Kommentera och dela Andersén är en breddvärvning (1 inlägg)
- den 5 december 2011, kl 17:14

Någon ny spelare är ännu inte klar för Vita Hästen. Men det har ni säkert redan listat ut.

Däremot är det senaste beskedet från Hästen att det kan bli klart senare i kväll. Förhandlingar pågår för tillfället med en spelare och dennes nuvarande klubb. 

 

Nu vet jag inte vem det rör sig om, men det tisslas och tasslas om både nya och nygamla spelare.

 

Håll utkik på ett Folkblad nära dig.

 

Kommentera och dela Besked senare i kväll (2 inlägg)
- den 4 december 2011, kl 20:03

Riktigt trist att höra nyheten om Rasmus Schelin och hans timeout. Men jag kan inte säga att jag är särskilt förvånad, det här har varit på gång ett tag.

Ni som har följt den här bloggen vet att jag gillar Schelin. Det är en spelare som alltid ger allt och som är bra på väldigt många saker.

Han har spelsinne, han har speed, han tacklas och han jobbar hårt. Man skulle kunna säga att han är ganska komplett som spelare.

 

Nu ska han alltså träna med division två-laget Motala framöver och försöka hitta glädjen igen. Jag hoppas att han finner den och kommer tillbaka till den nivå han hade för två säsonger sedan.

 

Matchen i dag? Två mindre bra perioder och en helt okej. Hästen kämpar fortfarande för att ta sig ur sin lilla svacka men Hästentränaren Sune Bergman tyckte ändå på ett sätt att insatsen var en steg framåt. Kumla är luriga, det måste jag säga.

 

 

Tillbaka till det här med spelare som kommer och går då. Jag snackade lite med Håkan Sigfridsson innan matchen och han meddelade följande: några backar är inte aktuellt att ta in. Klubben är i stället på jakt efter offensiva spelare och det kan bli klart redan i morgon, måndag.

"Vi tittar på svenska spelare, från allsvenskan och högre", sa Sigfridsson som helst vill ha in något nytt redan nu så spelaren i fråga kan få några tävlingsmatcher med laget innan allettan.

 

Det låter rätt vettigt, enligt mig.

Vem/vilka spelare det handlar om? Inte en susning.

 

Kommentera och dela Nyförvärv på gång (8 inlägg)
- den 2 december 2011, kl 13:21

God eftermiddag!

 

Jag tog mig i morse friheten att slå en signal till Erik Rosén, numera tacklingskung i Vita Hästen. Han stod inne i omklädningsrummet och författade sin redogörelse för vad som hände när han tacklade Jonas Pontusson i söndags.

 

Ärendet anmäldes till Disciplinnämnden av domaren Johan Lindh, som menar att tacklingen är en checking to the head och att Rosén kommer från "blindside" när han delar ut den. Personligen tycker jag att Lindh har fel på båda punkterna och det gör i allra högsta grad erik Rosén också.

 

"De bedömer tacklingen som att den är mot huvudet och att den kommer från blindside, men det tycker jag inte alls att den är. I första hand är den mot bröstet, och om sen min axel studsar upp på hans haka så är det bara olyckligt. Men jag förstår att domaren tar utvisningen med tanke på alla skriverier på sistone", sa Rosén.

 

Disciplinnämnden (den i hockeyförbundets region syd) har tagit del av domarens rapport och har nu alltså bett om att få in även Erik Roséns version. Det innebär att han blir borta mot både Skövde i onsdags och mot Kumla på söndag.

Minst.

 

Man vet ju aldrig vad de olika Disciplinnämnderna kan hitta på nuförtiden, men att stänga av honom ytterligare matcher än de två han redan fått skulle jag nog ta och betrakta som i löjligaste laget.

 

"Så här i efterhand tycker jag inte att det ska vara någonting alls. När jag ser tacklingen så kan han lika gärna ha slagit huvudet i Jockes (Peterssons) klubba. Det är självklart olyckligt att han skadas på det sättet, men om man åker in framför vårt mål så ska det kännas", sa Rosén som även påpekade att Pontusson kunde spela redan i onsdags.

 

Inte för att det har någon större betydelse i sig, men det ger väl en viss indikation på att tacklingen inte var så farlig trots allt.

 

Vad jag tror straffet blir? Eftersom Rosén skickar med en video på tacklingen så utgår jag från att det inte blir någon mer påföljd än det som redan varit, men det där vet man ju aldrig.

 

Vad jag tycker att tacklingen borde ha gett? Noll matchers avstängning.

 

Kommentera och dela Rosén: "Det ska kännas" (4 inlägg)
- den 30 november 2011, kl 22:38

Jag såg inte själv Hästens match mot Skövde i kväll men fick tillförlitliga rapporter under matchens gång.

Det löd ungefär så här: Första perioden var ett sömnpiller, andra var det i princip bara Hästen och i tredje var vi tillbaka vid sömnpillret igen.

 

När jag fick tag på Sune Bergman för en stund sen hade han ungefär samma analys. Han kallade matchens första tio minuter för en veteranmatch men var i alla fall nöjd med mittenperioden där 3–1-ledningen tydligen kunde ha varit större.

 

I vilket fall som helst vände Skövde och vann sedermera efter sudden. Poängmässigt betyder ju det här nada för Hästens del, men jag sitter och funderar på om det är läge för supportrarna att bli oroliga och om det är en formsvacka på gång. Jag vet inte, men i första perioden mot Mariestad tycker jag att Hästen visade upp en rätt ful sida som jag hittills inte har sett i år och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där.

 

Formsvacka eller inte?

"Jag vet inte, det är svårt att säga. Men det är längesen vi gjorde tre bra perioder nu. Vi har i och för sig inte behövt göra det, och då kanske det smyger sig in en falsk säkerhet", sa Bergman. 

 

Å andra sidan går det ju att tolka på så sätt att den här serien redan är död och begraven och då kan jag förstå att det inte är så kul att spela den här sortens betydelselösa matcher. Inte så konstigt att det ser lojt ut emellanåt. 

Det andra alternativet, förutom formsvacka, är alltså mättnad.

"Ja, det ser så ut. Stundtals ser det bra ut, men vi har svårt att hålla fokus uppe", sa Bergman. 

 

Det brukar jag också ha under vissa grundseriematcher och jag antar att det även gäller andra på läktarplats. 

 

 

I övrigt kan vi väl efter kvällens omgång konstatera att det känns än mer klart vilka fyra lag som får spela allettan efter jul. Ja, eller i alla fall tre lag känns helt klara. Det är ju Skövde som man inte riktigt vet var man har än, men det gäller å andra sidan även Tranås. 

 

Östersund slog Härnösand med 12–0 och vann skotten med 80–10. Härnösand ligger alltså femma i B-serien och hade fortfarande chansen att ta sig till allettan. 

 

Kommentera och dela Formsvacka eller mättnad? (3 inlägg)
- den 29 november 2011, kl 00:05

Det är efter midnatt och eftersom det börjar bli lite av en tradition med sena inlägg från mitt håll så kör vi vidare på det.

 

Den här gången ska ni få en uppgift. Gå in på Hästens hemsida och se höjdpunkterna från matchen mot Mariestad, speciellt då Erik Roséns tackling på Jonas Pontusson. Spola gärna tillbaka och se den en andra gång.

 

Sen kan ni kolla in det här:

 

Kommentera och dela  
- den 28 november 2011, kl 01:42

Det är ju på ett sätt rätt kul hur man kan uppfatta saker och ting just där och då. Som det jag skrev här nedan om Erik Roséns tackling på Jonas Pontusson. 

 

För det första så verkar ju vissa tro att bara för att jag uppfattade tacklingen som regelvidrig så ska jag samtidigt tycka att puckförande spelare inte kan bli tacklad framför mål. Oklart varför.

 

För det andra så ska jag uppenbarligen inte få uttala mig om hur jag uppfattar något eftersom det är oseriöst och kasst. Ännu mer oklart varför.

 

Strunt samma. Nu har jag i alla fall sett tacklingen på video och det är ju definitivt inte någon "blindside hit" – långt ifrån. Men det var, som jag skrev, så jag uppfattade det hela när det hände. Deal with it.

Det man ser på videon (grymt bra att kunna se saker i efterhand förresten, tack för det) är att Rosén försöker sig på att dela ut en klockren tackling som självfallet tar väldigt fel. Jag tycker mig se att han faktiskt träffar Pontussons huvud, men han träffar faktiskt bröstet först. Och det är där den ska träffa. 

Någon uppenbar huvudtackling tycker jag därmed inte att det är. Att Pontusson har blicken vänd ner mot sina egna skridskor för att få ordning på en studsande puck gör ju inte heller saken bättre. 

 

 

Det är ju väldigt mycket snack nuförtiden om att spelarna måste respektera varandra, men här ser jag inget som kan klassas som "respektlöst", men jag antar att Disciplinnämnden har en annan åsikt. 

 

 

För övrigt så måste jag säga att det alltid är lika underhållande att höra och läsa vad folk tycker. Just nu, halv två på natten, har jag hunnit se att vissa tycker att den aktuella tacklingen är skitful medan andra tycker att den är okej. Det om något är intressant.

 

Till sist önskar jag återigen Jonas Pontusson ett snabbt tillfrisknande. 

Kommentera och dela Ingen respektlös tackling (7 inlägg)


Barnkammaren