Hockeybloggen
Johan Adamsson, 31 år, är hemmahörande i Stockholm men pendlar ned till jobbet på Folkbladet i Norrköping. Han är en jävel på engelska men har trots det vissa svårigheter att förstå innebörden av ordet "deadline". Adamsson är sportredaktionens hockeynörd och har följt Vita Hästen med stort intresse under ett flertal säsonger. Den här bloggen kommer med andra ord att handla om ishockey i allmänhet och Vita Hästen i synnerhet, men det finns en viss risk för att det dyker upp en del andra ämnen också.

 
- den 27 november 2011, kl 20:29

Lite smålustig match i eftermiddag, va? En ganska stor snackis blev så klart Erik Roséns tackling på Jonas Pontusson som golvades totalt.

Jäkligt trist att se en spelare ligga utslagen på det där sättet men skönt att se att han, med lite hjälp, kunde ta sig av isen. Vad jag hörde efter matchen så hade Pontussen minnesförlust efter matchen. Mer än så vet jag inte.

 

Tacklingen då? Jag upplevde att den var rätt ful från min plats på pressläktaren och att den dessutom kom från blind side.

I pausen mellan andra och tredje såg jag stillbilder på en av fotografernas kameror som visade att tacklingen tar både i bröstet och i huvudet, att Pontusson tappar hjälmen och sen slår bakhuvudet i isen.

 

Rosén fick för övrigt match penalty direkt, vilket innebär att han är avstängd mot Skövde. Domartrion valde dessutom att anmäla tacklingen till Disciplinnämnden, vilket betyder att han kan stängas av i ytterligare en tid. Med tanke på vilken snackis det där med huvudtacklingar har blivit på sistone så skulle det inte förvåna mig det minsta om Rosén stängs av resten av grundserien.

 

Nåväl, jag hoppas att Jonas Pontusson repar sig så snabbt som möjligt. Det är som sagt inte kul att se spelare däckas på det där sättet.

 

 

Matchen i stort då? Vette tusan vad jag ska tycka faktiskt, men det blir sällan särskilt bra hockey när jag ser Hästen och Mariestad spela. Det blir ryckigt och inget flyt i spelet alls.

Men Hästens första period alltså... den imponerade inte. Och då behövde inte ens Mariestad vara särskilt bra för att göra tre mål. Sånt spel i allettan och säsongen kan vara över redan i februari.

Kommentera och dela Erik Rosén anmäld (10 inlägg)
- den 24 november 2011, kl 10:02

Det går ju uppenbarligen inte att lita på förbundets statistik. Med anledning av mitt senaste inlägg där jag skrev att det är 14 matcher i rad utan insläppt mål i boxplay, så kan jag meddela att det inte stämmer.

Korrekt antal matcher är tolv stycken. Arbogas Anton Holm vispade in ett mål i spel fem mot fyra i omgång åtta. 

 

Kommentera och dela  
- den 24 november 2011, kl 02:03

En ganska glasklar rubrik i dag (natt), va? Ni kan få fundera en stund på vad jag menar med hans namn.

 

Klara?

 

Bra där. Christian Widéen är alltså den senaste spelaren som gjorde ett powerplay-mål på Vita Hästen. Det var den 5 oktober, i den sjätte omgången och betydde 3–2 till Vimmerby. Därefter har Hästen spelat 14 raka matcher utan ett enda insläppt mål i boxplay. FJORTON!

 

Jag fick lite hjälp på Twitter av Micael Rundberg, Vimmerbys bloggare, som meddelade att kusarna i de här 14 matcherna dragit på sig 57 stycken tvåminutare och två stycken 5+20-minutare. 

Jag har inte orkat ta fram hur många av dessa utvisningar som är just boxplay men lik förbannat är 14 raka matcher med hundra procent i penalty killing helt sinnessjukt bra. 

 

Jag drar till med att kalla det världsrekord enbart på grund av det faktum att jag jobbar inom media. Hästens totala penalty killing hittills ligger på lite drygt nittio procent vilket så klart är jättebra det också (men observera att det inte är något världsrekord). 

 

Nåja.

 

Vad ska man säga om matchen mot Arboga? Det var väl... inte så mycket till match eftersom hemmalaget var överlägset. För egen del var det första gången jag såg Arboga den här säsongen och jag måste säga att jag är en aning besviken. Jag hade hoppats på en betydligt bättre insats, särskilt eftersom Arboga ligger där de ligger i serien och att de måste plocka poäng. Det såg bara väldigt uppgivet ut från bortalagets sida redan från början. 

 

Med det sagt ska inte Hästens insats förringas. Vilken första period alltså. 24–3 i skott på mål och nästan konstant snurr i offensiv zon borde rimligtvis ha gett betydligt mer än bara en 2–1-ledning, men jag antar att Hästen fick en icke-retroaktiv utdelning efter bortamatchen mot Arboga där det mesta gick in. Resten av matchen var bra men inte riktigt lika bra som period ett. 

Ändå blev det 7–1. 

 

Allettan kan inte börja för tidigt, det är en sak som är säker. 

 

I övrigt tror jag att de åtta lagen som spelar allettan södra efter jul redan är klara. 

Kristianstad, Karlskrona, Olofström och Kallinge-Ronneby blir det från F-serien.

Från E-serien är redan Hästen och Vimmerby klara, men det skulle förvåna mig väldigt mycket om Mariestad och/eller Skövde skulle tappa sina topp fyra-placeringar, trots att framför allt de sistnämnda verkar ha uppenbara problem med lagen på den nedre halvan. 

 

Vad tror ni om den serien? Två nykomlingar som säkert kan göra livet surt för samtliga lag. Trist (nja) bara att man drar till Sydostasien i en månad mitt under allettan.

Men ni kan vara lugna, jag dyker upp igen lagom till playoff. Förhoppningsvis både solbränd och utvilad. 

 

Kommentera och dela  
- den 21 november 2011, kl 14:41

Det blir ingen Jason Strudwick i Vita Hästen. Kanadensaren är i stället klar för Södertälje. Det är nu bekräftat av SSK.

 

Det har varit en hel del turer under dagen. Först ryktades det om Södertälje, sen hörde jag att det inte var så utan att Hästen skulle kalla till presskonferens och så till sist svängde det tillbaka till SSK igen.

 

Strudwick flög ju till Sverige från Edmonton i går morse lokal tid, det bekräftades tidigt, men ingen klubb har gått ut med det officiellt förrän nu. 

 

Jag vet inte riktigt hur pass nära han var Hästen då för några veckor sen när jag först skrev om det, men jag är i princip hundraprocentigt säker på att parterna har diskuterat en framtid tillsammans innan Strudwick bjöds ut till andra klubbar.

 

Ja, där har ni läget.

Kommentera och dela Strudwick till Södertälje (2 inlägg)
- den 20 november 2011, kl 20:24

Hockeybloggen blir Speedwaybloggen för en stund. Men det får ni leva med.

 

Jag har hört och noterat en viss oro bland Vargarnas supportrar angående laget nästa säsong. Samtidigt spekuleras det hejvilt om polacken Tomasz Gollob och hans vara eller icke vara i Vargarna.

Den "drömmen" kommer med största sannolikhet inte att bli verklighet. Nog för att Gollob skulle gå in perfekt snittmässigt och att han har haft kontakt med Vargarna, men klubben har helt enkelt inte råd att slänga upp ett hutlöst belopp för att ha honom i laget (om nu inget nytt har hänt de senaste dagarna). Vad jag förstår har det aldrig blivit något konkret alls av det och Vargarna jobbar vidare med andra namn, vilket jag tycker är helt rätt.

 

Inte för att det skulle vara fel att få in Gollob i laget, utan för att det inte finns någon som helst anledning att gambla med pengar som man inte ens har. Personligen har jag i alla fall tröttnat på att läsa om en massa ekonomiska problem överallt, och jag skulle helst undvika att behöva skriva om skiten här i Norrköping också.

 

Så, glöm Tomasz Gollob, alla Vargsupportrar. Räkna i stället med Adam Skornicki och antingen en ung oprövad förare eller Michal Szczepaniak.

Eller så blir kanske Scott Nicholls aktuell, vilket han INTE har varit tidigare, oavsett vad stans lite större tidning har påstått.

Så var det med den saken.

 

 

Lite hockey då. Vita Hästen spöade Gislaved programenligt och vann med 5-0. För ovanlighetens skull startade Hästen lite halvdant men blev bättre och bättre. Just det, att kunna mobilisera sig efter en seg start, gladde Sune Bergman.

Jag har inte snackat med honom själv eftersom jag blev utskickad på innebandy, men jag fick lite rapporter av snygg-Iwung.

 

I övrigt kan vi konstatera att kusarna nu har gjort hundra mål i grundserien och att Tim Harrysson fick hålla sin första nolla för säsongen.

 

Kommentera och dela  
- den 15 november 2011, kl 15:37

Hej bloggen! Long time no see.

 

Jag drar till med en snabbis så här på tisdagseftermiddagen innan jag tar mitt pick, pack och Iwung och drar på Eurochallengebasket i Stadium Arena. Vet att ni hockeynördar bryr er som fan om den där korgbollen.

 

Jag fick i går en del info om Emil Sätterman och hans framtid. Den tidigare Hästenforwarden skrev ju till den här säsongen på för Gislaved men lämnade klubben härom veckan på grund av diverse olika anledningar.

Nu har jag fått berättat att hans nästa klubb blir IFK Munkfors i division två. 21-åringen är naturligtvis alldeles för bra för att husera i "tvåan" men som läget är just nu är det svårt att hitta ett lämpligt division ett-lag.

 

Om jag har tolkat saker och ting rätt så kommer Sätterman att spela med sin moderklubb den här veckan till att börja med, samtidigt som han letar efter något på en högre nivå.

 

Han kan debutera redan i morgon mot Köping hemma i Klingevi Ishall.

 

Som jag skrev här ovan så är han naturligtvis alldeles för bra för den nivån och borde rimligtvis spela i ett lag som i alla fall nosar på toppen av division ett.

 

Ses!

 

Kommentera och dela Sätterman i Munkfors (1 inlägg)
- den 11 november 2011, kl 12:30

Jag kom precis på att jag tydligen har en blogg här som kanske bör hållas igång på ett i alla fall hyfsat sätt. 

Så jag tar väl och levererar en liten kortis om lite smått och gott. Mest smått.

 

Vita Hästen spelar ju sin sista seriematch i mitten av december mot Mjölby hemma. Därefter väntar ett ganska långt juluppehåll innan allettan drar i gång den 4 januari. 

Under det där uppehållet kommer Hästen att spela en träningsmatch mot Nyköping borta. När jag snackade med Sune Bergman för en stund sedan hade han inte datumet i huvudet, men jag gissar att det blir onsdagen den 28 december. Observera att det här är en gissning, även om det känns som ett ganska vettigt datum.

"Nyköping har ett ganska bra lag på papperet och vi skulle ha mött dem redan i höstas, men deras serie drog ju i gång lite tidigare", sa Bergman.

 

I övrigt kan meddelas att Hästen har kört riktigt hårt i veckan och att förberedelserna inför Arboga borta på söndag inte är "optimala", enligt Hästentränaren.

 

Jimmy Andersson har dessutom åkt på en sträckning någonstans i ljumsk- och magtrakten och är därmed osäker. Om jag tolkade Bergman rätt så spelar han inte, vilket känns rätt självklart i det här läget.

Det är ju knappast säsongens viktigaste match liksom. 

 

Höres.

Kommentera och dela Hästen möter Nyköping (2 inlägg)
- den 8 november 2011, kl 12:08

Tjenixen!

 

Jag hade ett par fantastiska idéer till inlägg under helgen men det kom dessvärre lite annat emellan.

Som det faktum att jag helt random började spy på jobbet i söndags och tvingades kasta in handduken i förtid. Så nu ligger man här i soffan (beordrad hit av frugan) med datorn i knäet, filten över axlarna och magen helt tom på vettigt innehåll.

Så kan man ju också spendera ett par dagar i november. Men det är lugnt, jag överlever säkert. 

 

Jag hittade följande intervju på det där internätet i går som jag tyckte var jävligt kul. Måste läsas!

Den här typen av artiklar skrivs helt enkelt inte nuförtiden. 

 

"Dessutom är våra backar katastrofalt dåliga." Snacka om priceless.

 

Kommentera och dela Rapport från sjuksängen (1 inlägg)
- den 4 november 2011, kl 15:09

Det blir en liten uppdatering till.

 

Ser nu att Vita Hästen och Tyler Roeszler är överens om att gå skilda vägar. Kanadensaren hade ju kontrakt med klubben för resten av säsongen och Hästen hade varit tvungna att betala hans lön, oavsett om han spelade eller inte.

"Vi önskar Tyler stort lycka till i sin framtida hockeykarriär", säger sportchefen Håkan Sigfridsson till klubbens hemsida.

 

Enligt samma hemsida är Tyler nu fri att gå till vilken klubb han önskar.

Var han hamnar? Jag gissar att han flyttar hem till Nordamerika men agent Granberg kanske har något annat på gång för den lille kanadensaren.

 


Kommentera och dela Roeszler fri att gå (2 inlägg)
- den 4 november 2011, kl 14:58

Intressant information man kan läsa på Kumlas hemsida. För det första är det ju intressant att det kommer upp först dagen efter att de gjort debut, men det får väl ses som en petitess i sammanhanget.

 

IFK Kumla – Hästens motståndare i kväll – har alltså valt att förstärka laget med Alexander Ytterberg och Oskar Trulsson. De båda har varit i USA på tryout i några månader men väljer att vända hem till Sverige igen. 

 

Två väldigt bra nyförvärv, det måste jag säga. Och en aning förvånande att de väljer just Kumla i stället för att återvända till Huddinge där de är fostrade. Just det där sistnämnda innebär ju per automatik att det är välskolade spelare vi har att göra med.

 

Personligen gillar jag Trulsson, som visserligen är väldigt liten men samtidigt finurlig, kvick och svårstoppad. Man kan väl säga att det är en favorit. Varken Ytterberg eller Trulsson lär lyfta Kumla så pass att det blir allettan eller playoff efter jul, men de lär i alla fall kunna vara med och jävlas lite mer med de bättre lagen i serien – kanske redan i kväll.

 

 

Sen till en annan sak. Karlskrona värvar alltså amerikanen Bates Battaglia, 35, som har mer än femhundra NHL-matcher på meritlistan. Naturligtvis en lysande värvning för KHK även om han troligen inte är lika bra som förr. 

Grattis till KHK och grattis även till division ett-publiken som får se en så pass meriterad spelare i vinter.


Kommentera och dela  
- den 3 november 2011, kl 16:28

Eftersom jag själv är off duty ringde kollega Hank Jonsson Hästens sportchef Håkan Sigfridsson.

Det var dementi som gällde där. Ingen tvekan om det.

 

"Det kan jag dementera direkt. Det är ingen som vi överhuvudtaget pratar om nu", sa han.

 

Då kan vi kanske utgå från att det är så. Lurigt värre. Någonting stort är i alla fall på gång, eftersom jag hör hur det tisslas och tasslas från alla möjliga och omöjliga håll. 

 

Men återigen: min källa är väldigt trovärdig, även om det nödvändigtvis inte är någon garanti för någonting.


Kommentera och dela  
- den 3 november 2011, kl 15:41

Det här med att överdriva i den här branschen är ju mer regel än undantag, men när jag nu väljer att kalla Vita Hästens kommande (?) värvning för en bomb så tycker jag faktiskt inte att jag överdriver alls.

Särskilt inte med de senaste dagarnas spekulationer om klubbens ekonomi och det faktum att man har valt att sparka Tyler Roeszler. 

 

In i stället? Jason Strudwick, 36-årig kanadensare. 

 

Enligt en trovärdig källa är det just han som Hästen jobbar med att få in i laget för resten av säsongen. Det är inte klart men tydligen är det väldigt nära och har så varit en tid.

 

För er som inte vet vem det är så kan jag berätta att han har 685 (!) NHL-matcher i bagaget för bland annat Edmonton Oilers, Vancouver Canucks och Chicago Blackhawks. 

Han är 193 centimeter lång och väger över hundra pannor. Han har inte spelat något den här säsongen men representerade i fjol just Edmonton, där han även är född och uppvuxen. 

 

Strudwick är allt annat än offensivt lagd utan mer den typen av spelare som jobbar hårt, enligt den info jag har fått. En grisspelare, skulle man väl kunna kalla det för.

Han är dessutom kusin med bröderna Scott och Rob Niedermayer, om nu det kan klassas som intressant information.

 

Enligt de uppgifter jag har fått så ska priset för att ha honom här resten av säsongen ligga någonstans runt fyrtiotusen euro, i skrivande stund lite drygt trehundrasextiotusen kronor.

Enligt samma uppgifter betalas värvningen av externa medel, det vill säga inte av klubben själva.

 

En värvning av den här kalibern är så klart väldigt stor, och en så pass meriterad spelare har Hästen aldrig haft i klubben tidigare. 

Det finns emellertid ett par frågetecken här. Han är nämligen nybliven tvåbarnsfar (en ganska intressant historia i sig som vi kan ta en annan gång) och har lagt skridskorna på hyllan. Varför skulle han helt plötsligt välja att spela igen, lämna sin familj och flytta till svenska division ett? 

 

Men oavsett vilket, det vore naturligtvis en jättevärvning om klubben kan ro den i hamn.

 

Nåväl, jag ber att få återkomma i ämnet.

 

Kommentera och dela  
- den 2 november 2011, kl 23:38

Jaha, det kan sägas rätt mycket om den här seriefinalen vi precis bevittnat. Jag börjar med att koncentrera mig lite på Vimmerby.

 

Denna nykomling – den uppkäftiga – som har slagit varenda toppkonkurrent i serien och skuggade Hästen inför kvällens match är fullproppade med självförtroende.

Jag tvivlar på att det försvinner trots torsken i kväll.

Vimmerby är bra. Faktiskt riktigt bra till och med. Bättre än jag hade förväntat mig, det måste jag säga. 

Man märker att det finns en tanke bakom det de gör och det är en enhet, ett lag, som gör det bra tillsammans.

Att det inte räckte till mot kusarna är inget att skämmas för alls, särskilt inte eftersom jag tycker att Hästen gjorde en riktigt bra match.

I andra perioden – och då speciellt första tio – var hemmalaget riktigt bra och det kunde ha varit betydligt mer än 3–2, men det kom ju i stället lite retroaktivt i den tredje när Mikael Alba krigade till sig pucken och frispelade Henric Höglund framför mål.

Där dog matchen och Hästen spelade av det hela, och jag tycker att man gjorde det riktigt bra. Att bara släppa till tre skott på mål i tredje när man leder knappt och motståndaren måste gå framåt är imponerande. 

 

Det var för övrigt väldigt nöjda miner i Hästens omklädningsrum efter matchen. Ja, förutom från Sune Bergman som sällan hetsar upp sig i onödan eller är en man av de stora orden.  

 

 

I övrigt kan vi konstatera ett par saker:

 

* Marcus Eriksson var riktigt bra igen. Det märks att han har tagit ett steg framåt den här säsongen, och att han får spela med Jesper Samuelsson och Henric Höglund känns som helt ultimat för honom. Han har alltså gjort nio poäng på de tre senaste matcherna.

 

* Den där tacklingshetsen jag skrev om i ett tidigare inlägg och att spelarna kanske inte vågar tacklas framöver om de ska åka på matchstraff och avstängningar har inte påverkat Hästen. Tyvärr, måste jag säga. Norrköpingspubliken gillar när det smäller, det vet spelarna, men ibland blir det lite för mycket av det goda. I vissa sekvenser vill Hästenspelarna tackla så gärna att det bara blir... ja, fel helt enkelt. En sån grej gjorde att Vimmerby kunde göra 2–0.

 

* Kul med mycket publik, men det kunde ha varit betydligt fler. Om jag fattade det hela rätt så valde ett flertal att vända och åka hem på grund av strul vid insläppet. 

 

* Trist med Joacim Hedblads skada. Det såg inte bra ut, men jag hoppas för Vimmerbys skull att det inte är allvarligt. 

 

 

* Hur Jonas Ström kunde få priset som bästa bortaspelare begriper jag inte.

 

* Kul med lite fajtandes och heta känslor också. Henrik Tång verkade gladast av alla efter matchen.

 

* Och nu har även Mikael Alba gjort poäng.

 

* Lite mer Marcus Eriksson. Han har varit inne på ett (!) baklängesmål i år och har plus 24 i plus/minus-statistiken. Det är fan inte illa pinkat.

 

Tack för nu.

 

Kommentera och dela Några tankar om seriefinalen (5 inlägg)
- den 31 oktober 2011, kl 22:44

Jag tar väl och levererar lite news (nåja, Mjörnberg hann före mig, den jefla räven) så här på kvällskvisten. Tyler Roeszler lämnar med största sannolikhet Vita Hästen. Det kommer att bli officiellt i morgon, tisdag. 

 

Jag hörde att det här var på gång redan för några veckor sedan, alltså att Hästen inte var helt nöjda med vad den lille kanadensaren hade presterat. Då hände uppenbarligen inget med det, utan Hästen gav honom lite mer tid att växa in i det. Han åkte ju trots allt på en hjärnskakning vilket höll honom borta en tid.

Dessutom: nytt land, en annan typ av hockey och större rink. 

Men ur det sportsliga perspektivet förstår jag Hästen här. För att vara i division ett lyfter nog Roeszler en ganska skaplig lön och då är det naturligt att arbetsgivaren vill att hans prestation ska ligga en bit över resten av lagets, vilken den inte har gjort. 

 

Det där andra, att Hästen har ekonomiska bekymmer och kan tvingas släpa efter med löneutbetalningar framöver, vet jag väldigt lite om för tillfället och jag tänker därmed inte uttala mig speciellt mycket om det.

Men om det stämmer så är det illa. Riktigt jävla illa till och med. Vi är ju liksom inte ens två månader in på en säsong där Hästen har tänkt ta klivet tillbaka till allsvenskan.

Vad som skulle kunna ligga bakom det? Jag vet faktiskt inte, men den skrala publiktillströmningen kan knappast vara hela sanningen. Det måste i såna fall ligga något annat, större, bakom.

Men som sagt, just nu är det här bara rena spekulationer. Jag räknar med att få mer info under morgondagen.

 

Kommentera och dela Tyler Roeszler och ekonomin (1 inlägg)
- den 30 oktober 2011, kl 19:51

Ja, rubriken säger väl en hel del. Skövde IK har uppenbara problem. Inte för att det är någon jätteskam att förlora mot Tranås borta, men att ha fyra poäng upp till en allettanplats är inte godkänt. Långt ifrån.

Det är faktiskt så mycket underkänt det bara går att bli med det laget man har.

 

Fråga mig inte vad det beror på för det vet jag inte. Skövde är trots allt det klart bästa laget (förutom Hästen) jag har sett i E-serien den här säsongen och jag ställer mig väldigt frågande till hur det kan vara så mycket upp och ner från skaraborgarna.

 

Det var ju liksom Vita Hästen och Skövde som skulle vara de två giganterna i den här division ett-serien innan jul, men i stället verkar Skövde få kämpa ända in i kaklet för att nå allettan, i alla fall som det ser ut just nu.

 

Visst, det är typ halva grundserien kvar att spela, men jag hadde faktiskt räknat med att både Hästen och Skövde i princip skulle vara klara för allettan redan nu.

Trist, eftersom jag gillar Skövde.

 

Till något mer positivt i stället: Vimmerby. Snacka om att vara en pigg och uppkäftig nykomling. Astrid Lindgren-laget går från klarhet till klarhet och bara kör. Jag kan inte påstå att jag hade särskilt bra koll på laget inför säsongen, men att det skulle gå så här bra hade jag inte ens kunnat gissa mig till. Allettan ser jag redan som säkrad för Vimmerby och det ska bli sjukt intressant att se laget i Himpa på onsdag.

Det blir årets coolaste match, även om den inte lär betyda så mycket för tabelläget i det stora hela.

 

 

från det en till det andra då. Jag ringde upp Sune Bergman efter Hästens 5-2-seger mot Grästorp.

Han var riktigt nöjd med första perioden, besviken på den andra och hyggligt nöjd med den tredje.

"Sämre än mot Mjölby i onsdags, men som helhet var det godkänt och vi vinner ganska komfortabelt", sa han.

 

Marcus Eriksson gjorde återigen en bra match, precis som comebackande Linus Näsström. När det gäller Jimmy Andersson så ska han kunna spela på onsdag.

"Jag hoppas det. Han tränade för fullt både i torsdags och i fredags", sa Bergman.

 

 

Ja, det var väl det hela. Ses!

 

Kommentera och dela Vad gör ni, Skövde? (5 inlägg)

Senaste nytt från Wighs


Barnkammaren