Hockeybloggen
Johan Adamsson, 31 år, är hemmahörande i Stockholm men pendlar ned till jobbet på Folkbladet i Norrköping. Han är en jävel på engelska men har trots det vissa svårigheter att förstå innebörden av ordet "deadline". Adamsson är sportredaktionens hockeynörd och har följt Vita Hästen med stort intresse under ett flertal säsonger. Den här bloggen kommer med andra ord att handla om ishockey i allmänhet och Vita Hästen i synnerhet, men det finns en viss risk för att det dyker upp en del andra ämnen också.

 
- den 27 september 2011, kl 16:05

Tjena!

 

Det är trafikkaos i Stockholm. Det känns bra med tanke på att jag ska ratta hem silverhajen i afton. Vi får hoppas att det är ordning på torpet (eller Södra länken) när jag blåser in i storstan runt midnatt.

 

Jaja, nog om saker ni skiter fullständigt i.

 

Jag hade för en stund sen ett litet snack med Sune Bergman inför det glödheta (eh) derbyt i morgon kväll. Vi snackade lite kort om själva matchen och lite mer om det där att kusarna kör hård fysträning ända fram till jul. Det är ju uppenbarligen något som det där laget kan kosta på sig när serieupplägget i division ett ser ut som det gör.

Det om något är ju ett tydligt tecken på att även Hästen vet att man kan vara en bit ifrån toppformen och ändå leka sig vidare till allettan. Så ska det egentligen inte vara i Sveriges tredje bästa hockeyliga.

 

Men ja, Bergman sa ungefär så här angående sitt eget lag och övriga motaståndare innan jul: "Det är vi som är bättre i år. Dels har vi trimmat till sättet vi spelar på, dels har vi bättre spelare i laget. Vi har tränat på bra på sistone och det märktes väl att vi var lite sega i söndags, men vi ska inte ha någon toppform just nu. Det viktigaste nu är att vi tränar bra, inte att vi spelar bra. Blir vi inte bland de fyra främsta så är det ett fiasko."

 

Japp, inga större nyheter egentligen, men det visar ju återigen vilken sorglig transportsträcka grundserien är. Kollega Abba-Jens tog dessutom ett snack med Pontus Molander som tyckte att något måste hända med ettan. För att göra en lång historia kort så tyckte han att en halvering av lagen och dela upp det i tre serier i stället för de sex som finns nu.

Det låter ju så klart vettigt, men sen kommer ju följdfrågan hur det ska se ut rent konkret. Det stora problemet med en halvering av lagen är ju att det är så pass stor skillnad när det gäller jämnheten i norr respektive söder.

Om de trettio bästa lagen ska spela i tre olika serier så kan det inte bli på något annat sätt än att det blir hundramilsresor för ett antal lag ungefär en gång i veckan.

 

Nåja, nu har jag snurrat iväg igen. Tillbaka till derbyt.

 

Tim Harrysson får fortsatt förtroende i målet och Tyler Roeszler är fortsatt borta på grund av magsjuka. Kanadensaren är på bättringsvägen men har inte ätit på fyra dagar.  Inte så smart att spela hockey då kanske.

 

Det var allt. Vänliga synpunkter lämnas här nedan.

 

Tjarå!

 

Kommentera och dela Att toppa formen (2 inlägg)
- den 25 september 2011, kl 20:39

Hejsan!

 

Jag vill bara meddela att min solförmörkelsen som har varit här i bloggen troligen kommer att dyka upp igen. Jag är sjukt omotiverad på grund av den transportsträcka som kallas division 1 E.

10-2 och 8-1 liksom. Lägg av. Det är inte kul. Nihundra pers fanns på plats i Himpa i eftermiddags och fick visserligen se mål, men var var dramatiken?

 

Jag hade i och för sig inte räknat med något annat än en enkel Hästenresa fram till jul men det här är ju bara löjligt.

 

Orka bry sig, liksom. "Man borde ha bott nere i Blekinge", sa Mjörnberg apropå den något jämnare nivån i F-serien. Ligger något i det.

 

Dagens höjdpunkt var annars att man fick snacka engelska efter matchen. Har jag chansen så brukar jag göra det och den här gången blev det några minuter med Mike Beck som dragskottade in två baljor i tredje perioden - hans första mål i Hästen.

 

I övrigt droppade han ett par sköna kommentarer om favoritskapet: "Vi har kravet på oss att vinna varje match och måste ha den målsättningen, allt annat är ett misslyckande".

 

Bra där. Hans transatlantiska polare Tyler Roeszler fanns för övrigt inte med på grund av magsjuka.

 

Mer då? Vet inte riktigt, men för er som bryr er så ska jag klippa mig i morgon. Tips om frisyr tas tacksamt emot.

 

Vi hörs!

 

Kommentera och dela Orka bry sig (4 inlägg)
- den 22 september 2011, kl 17:19

Just det, glömde en sak. Hittade den här tavlan nere i Himpans pressrum. Fråga mig inte varför den hängde just där, men jag tog en bild på det och kastar därför upp den här i bloggen.

 

 

Kommentera och dela Målet (1 inlägg)
- den 22 september 2011, kl 16:49

Hejsan!

 

Vet inte om ni har läst om IFK:s match mot Gefle i går. 1–1 blev det och Christopher Telo gjorde mål. Friläge.

 

Det jag reagerade på var Anders Wikström som tvingades kliva av relativt tidigt in i matchen. Hjärtat rusade på grund av att han valde att spela trots att han hade halsont. En sån sak kan jag sitta och reta upp mig på. 

Inte för att laget förlorar på att ha en krasslig spelare på planen eller för att han tvingades bryta, utan för att det är livsfarligt. 

 

Det finns ett par big no-no's när det gäller sånt där: undvik fysisk aktivitet när du har feber och/eller har ont i halsen. 

Nu är jag inte läkare (jag valde att jobba med skrivandet i stället eftersom det är en större utmaning) men att idrotta med ovanstående besvär kan leda till att det sätter sig på hjärtat i form av hjärtmuskelinflammation. Och det, ungdomar, är varken kul eller hälsosamt utan – som jag skrev – livsfarligt.

 

Ja, det var det gnället jag hade att komma med för nu.

 

Höres!

 

Kommentera och dela Sport och halsont (1 inlägg)
- den 21 september 2011, kl 12:33

 

Det här inlägget ska handla lite kort om respekt.

 

Jag gillar respekt och anser att man ska respektera det som respekteras bör. Det gäller även i sportsammanhang, som exempelvis hockey. En lagom dos respekt för motståndaren är bara hälsosamt, precis som en lagom dos nervositet. Det hjälper en att prestera och håller en fokuserad på rätt uppgift.

 

Angående gårdagens match kan jag säga att Gislaved hade respekt för Vita Hästen. Grejen var bara att den var så jävla överdriven att det stundtals var löjligt att se, och då tänker jag främst på de första tio minuterna. 

Gislaved kom ut inför storpubliken (men aldrig att det var 3 891 personer på plats) som det division två-lag de egentligen skulle ha varit. De visste om att de mötte en av de största utmanarna till en allsvensk plats men behandlade Hästen som om det vore ett NHL-lag. 

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan komma ut till en bortamatch mot Hästen och spela på det där sättet, med mil ifrån motståndarna och noll fart. De borde så klart ha varit uppe i nyllet på hemmaspelarna och gjort ett någorlunda tappert försök att jävlas lite, men i stället blev det precis tvärtom. 

 

Jag säger som Mjörnis – de här lagen borde inte spela i samma serie. 

 

Vad ska man säga om Hästen då? Tja, den första halvan av första perioden var ruskigt bra och adrenalinet sprutade ur öronen. Resten (efter 4–0) blev ju lite av en transportsträcka och långt ifrån den farten som fanns i början. Men det är så det brukar bli. 

Tycker ändå att Hästen försökte hålla uppe tempot under större delen av matchen trots det något mediokra motståndet. 

10–2 var i underkant. 17–1 (kanske till och med 18–1) hade speglat matchen bättre. 

Tycker jag i alla fall. Men det är ju av sekundär betydelse. I slutändan kommer inte den här matchen betyda någonting och den kunde lika gärna ha skippats helt och hållet. Ungefär som resten av matcherna fram till jul.

 

Jag kan erkänna att jag har känt ett sug inför premiären mot Skövde och hemmapremiären i går och känt att "äntligen lite riktig sport att gå på". Nu känns det i stället som att jag kommer gäspa mig igenom resten av grundserien. 

Det mest intressanta: kommer kusarna gå obesegrade genom grundserien?

 

 

Nåja. Vad ska man mer säga om Gislaved? Smålänningarna kändes överlag ganska tunna men hade ett par sköna spelare. Emil Sätterman var bra, precis som Simon Mitman. Den sistnämnde har jag tidigare sett spela i Djurgården och lär betyda en hel del för GSK.

Erik Hjalmarsson? Såg knappt att han var med. 

 

 

Annat smått och gott från gårdagen:

* Sebastian Harrysson har tagit ytterligare ett kliv i år.

* Alexander Bergh fick en lurig uppgift längst där bak.

* Henric Höglunds sikte?

* Hög klubba på Mike Beck.

* Dan Björkman missade inte ett enda friläge.

* Jag satsade aldrig några pengar på bortaseger.

* Däremot tryckte jag i mig fyra korv med bröd, en chokladboll, en mazarin och fem koppar kaffe i pressrummet.

* Domaren tog två helt korrekta beslut i det 15:e heatet mellan Västervik och Vargarna. 

* Introt kan det nog behöva jobbas med en smula.

* Djurgården-AIK 4–2.

* Tim Harrysson blir Hästens etta efter jul.

* Jag måste tänka efter en extra gång för att inte skriva Tim Sandberg.

* Thomas Wallgren har bra kondis.

* Till skillnad från mig.

 

 

 

Ja, det var väl allt för den här gången. Kids, stay in school.

 

Kommentera och dela Det där med respekt (4 inlägg)
- den 20 september 2011, kl 15:11

God eftermiddag!

 

Sitter på redax och tisdagsmyser med Fotbolls-Iwung. Har väldigt lite att göra på grund av brutalt dåligt utrymme i onsdagens blad, så jag passar på att kasta ut ett ogenomtänkt blogginlägg i stället. Det finns ju inget värre än att sitta och rulla tummarna och få betalt för det.

 

Sak samma. Jag tittade in på Viktor Ringbergs blogg på den lite större tidningens hemsida för ett par timmar sedan och noterade att han drog till med ett kul tips.

"Ringo" (bra där) tippar helt enkelt 4-2-seger - för Gislaved. Rätt anmärkningsvärt, kan tyckas, men han kanske bara skojar, alternativt vet något som vi andra inte vet.

 

Det vi kan vara överens om - i alla fall de allra flesta av oss - är att Vita Hästen är skyhöga favoriter och ska vinna den här matchen ganska enkelt.

Men! Det är hemmapremiär, fri entré och en hel del folk på läktarna och jag vill minnas att kusarna sällan brukar imponerar under dessa förutsättningar. Därför är det nästan värt att kasta in en hundring på bortaseger till fjorton gånger pengarna, till skillnad på hemmaseger som ger 1,01 (en satsad tiotusing ger en hundring i utdelning).

 

Jag har inte bestämt mig för om jag ska lägga ut en hundring eller om jag helt enkelt ska strunta i det, men jag har några timmar på mig att fundera på saken.

 

 

Till sist vill jag säga att jag inte på något sätt propagerar för alkohol, tobak och spel.

Drick med måtta, köp ett nikotintuggummi och skänk en timlön till valfri behövande i stället.

 

Kärlek till er!

 

Kommentera och dela Heja Ringberg (1 inlägg)
- den 19 september 2011, kl 16:40

Tja!

 

En liten kortis bara. Jag snackade precis med Sune Bergman som gav mig en liten uppdatering om läget inför hemmapremiären i morgon.

Kanadensaren Tyler Roeszler är helt symptomfri och kommer med största sannolikhet att finnas med mot Gislaved. Men räkna inte med att det blir mer än bara ett par byten.

"Han är inte klar för en hel match än, men det kan säkert bli några inhopp", sa Bergman.

 

När det gäller Erik Rosén så finns Stockholmaren inte med nu. Däremot kan han eventuellt spela hemma mot Tranås på söndag. I övrigt var det inga nyheter när det gäller skade- och sjukdomsläget.

 

Kommentera och dela Tyler tillbaka (4 inlägg)
- den 19 september 2011, kl 11:16

Bonne journée, les jeunes!

 

Har haft en ledig helg och tagit igen mig ordentligt. Bloggen blev lidande men jag utgår från att ni har förståelse.

Kalas.

 

Jag missade ju premiärmatchen i Billingehov men enligt de rapporter jag har fått var matchen rätt bra, med högt tempo och två lag som satsar uppåt. Kul för er som var på plats. Själv har jag bara sett höjdpunkterna och av dem är det svårt att dra några större slutsatser.

 

Däremot har jag förstått att segern var rättvis och att Hästen visade effektivitet i precis rätt lägen. Jag menar, 2-0 precis i första periodens slutskede och 3-1 i ett läge där Skövde var på väg att kvittera.

Det är väl det som skiljer ett bra lag mot ett riktigt bra lag, antar jag.

 

Men men. Frågan är ju om den här matchen betyder speciellt mycket. Visst, det är aldrig fel att vinna, men är det något att luta sig tillbaka mot i en alletta eller en kvalserie? I think not. Det var tre poäng i en serie som kommer att bli en sån jävla transportsträcka att klockorna stannar. Det vet även Hästen själva som tydligen kommer att fortsätta köra fysträning fram till jul för att försöka toppa formen lagom till när allting ska avgöras - det vill säga om ett halvår.

 

Nåja, strunt samma. Jag tänkte på en annan sak när det gäller det här vilket lag som tar den sista allettanplatsen. För ett år sedan fick jag ju för mig att Sunne skulle överraska och ta sig dit, men det tipset gick käpprätt åt helvete.

Därför tänkte jag ta revansch på mig själv den här säsongen och plocka ut det fjärde allettanlaget (efter Hästen, Skövde och Mariestad) när tre omgångar är spelade. Blir det Mjölby? Eller Vimmerby? Eller kanske Gislaved?

Vilket lag det än blir lovar jag att hålla på dem fram till jul.

Kul ska det bli.

 

Au revoir!


Kommentera och dela  
- den 16 september 2011, kl 19:01

Hej igen!

 

Tack för alla kommentarer till föregående inlägg. Det uppskattas.

 

Nåväl, det blir en kortis här där jag tänkte passa på att uppdatera er lite angående premiären i morgon. Kollega Pessimist-Pälle snackade med Sune Bergman i eftermiddags.

Hästentränaren meddelade att det blir Tim Harrysson som får förtroendet mellan stolparna mot Skövde. Meningen är att han och Alexander Bergh ska dela på sysslan framöver. Två matcher i rad, sedan byte. Det låter som ett inte helt felaktigt beslut med tanke på vilken transportsträcka serien kommer bli fram till jul.

 

Personligen tänkte jag ta ledigt över helgen och missar därmed matchen i Billingehov. Folkbladet finns naturligtvis på plats ändå, representerad av herr Langbrandt som även kommer att sköta spakarna framför Matchen Lajv.

Ni som inte åker - missa inte.

 

Nu ska jag återgå till mitt riktiga jobb.

 

 

Kommentera och dela Tim i målet (1 inlägg)
- den 16 september 2011, kl 11:06

Tjena!

 

Jag lägger ner det där projektet som jag skrev om i går. Det har visat sig att jag inte vet särskilt mycket om mode som jag först trodde.

Jag återgår därför till hockey igen eftersom det är ett ämne jag har hyggligt bra koll på. Hoppas att det är okej.

 

Bra där.

 

Jag sitter på redax och funderar vad jag ska hitta på inför premiären i Billingehov i morgon. Något mer än bara ett snack med Sune Bergman känns lämpligt med tanke på att hockeyfebern i stan ändå känns rätt het. Vi får se vad det blir av det till i morgon.

I dag hade jag en grej i bladet om samtliga lag i E-serien där jag gick igenom alla nyförvärv och förluster, samt skrev en liten kommentar om varje lag. Det tog bara fem timmar, men det var det värt eftersom jag numera har lite bättre koll på alla lag i serien.

Och med det är steget inte långt till det där med om vilken nivå den här serien håller.

 

Toppen håller ju högsta division ett-klass, men hur är det med botten? Jag satt precis och läste en utmärkt intervju med Skövdes tränare Anders Lundströms på Sik:s hemsida där han säger att han "tror det blir en jämn serie".

Jag vet ärligt talat inte vad Lundström menar med det där, om han räknar in både toppen och botten eller om han helt enkelt bara spånar med anledning av den fjärde och sista allettanplatsen.

 

Ni vet ju se förra säsongen vilken sjukt grym tippare jag är och jag kan inte tänka mig att det blir på något annat sätt än att trion Hästen, Skövde och Mariestad gasar ifrån rejält och de övriga lagen får fajtas om fjärdeplatsen.

Jag menar, vilket annat lag ska kunna utmana de tre förväntade topplagen? Vimmerby? Tranås? Arboga?

I min värld känns de sistnämnda som det bästa laget av de sju men det kan ärligt talat gå hur som helst.

 

Ja, det var väl allt för nu. Jag snurrar eventuellt vidare senare i dag.

 

Hörs!

 

 

Kommentera och dela Det blir en jämn serie (1 inlägg)
- den 15 september 2011, kl 16:14

Hejsan!


Nu är jag tillbaka igen – ett år äldre, ett decennium fulare och med en ändrad attityd till livet.
Från att ha kretsat väldigt mycket kring oväsentliga saker som sport och musik har jag under sommaren bestämt mig för att göra en helomvändning när det gäller min livsstil, och med det följer naturligtvis även ett ändrat hobbyintresse. Men jag antar att det blir så naturligt när man åldras.

Min nya sadel blir härmed mode och allt som hör detta grymma ämne till. Alltså även smink och sånt. Och Eyeliners och mascara. Och brasiliansk vaxning. Och manikyr och pedikyr.
Ja, ni fattar, möjligheterna är oändliga inom detta område som har förvandlat så många nobodies till genier (Hej Kissie).

Jag välkomnar er härmed till Folkbladets Modeblogg – eftersom det inte finns något liknande på internet.

Väl mött!

Kommentera och dela Välkomna till Modebloggen (2 inlägg)


Barnkammaren