Fotbollsbloggen
Fotbollsbloggen - eller din Steven Gerrard-höger i tyckardjungeln. En pålitlig spridare av de senaste och hetaste ämnena i bollsparkarvärlden. Jag som ska försöka att göda dig med skvallret och kommentarerna som inte alltid passar in i papperstidningen bland de andra slitna fraserna heter David Iwung och är 32 bast. På egna meritlistan står en utskällning av Darko Mavrak (ja, det var jag som skällde) och att jag en gång trashtalkade Jonas Bjurström till den grad att han drog knytnäven i en sten. Häng med ut på en resa där värdens bästa leksak, en förskräckt läderbit, är den röda tråden.

 
- den 24 november 2011, kl 17:28

Sylvias ihärdiga kamp för att få verksamheten att gå runt behöver vi inte älta.

Det har varit synonymt med klubbmärket så länge jag kan minnas.

Nytt är i alla fall att det är Sylvias skulder till kommunen som bromsar ett eventuellt samgående/utvecklat samarbete med IFK.

Pessmimist-Pälle fick tag på IFK-ordföranden Peter Hunt på förmiddagen som bland annat sa:

- Det är naturligtvis en känslig fråga. Vad vi kräver är en ekonomi i balans. Vi tar inte över Sylvias skulder.

Hunt säger samtidigt att IFK är villiga att ta ett steg närmare i engagemanget med Sylvia. Med andra ord kommer vi att få sväva i ovisshet innan något konkret landar och vi vet vad det blir av det här. Om det blir något.

-----------------------------------------------------------------------------

Daniel Åkervall klar för två nya år i Brage och jag måste säga att jag är förvånad. Jag hävdar bestämt att han skulle klara av något både större och bättre.

----------------------------------------------------------------------------

Pessimist-Pälle tog även upp det färska riksdagsbeslutet om lättad artistskatt med Peter Hunt. Även om det inte är någon i "Peking" som tjänar 88 släng i månaden, som är förutsättningen för att slippa betala skatt på en fjärdedel av inkomsten så hyllade IFK-basen beslutet:

- Bara att tacka och ta emot. Det här betyder att svenska klubbar kan vara med och slåss om utländska toppspelare.

För klubbarna innebär att också att de inte behöver betala lika mycket i arbetsgivaravgifter.

-------------------------------------------------------------------------

Tobias Häll är först ut att stanna skriva på ett förlängt avtal med Sleipner. 

Sportchefen Adnan Ergül räknar med att fler följer efter inom de närmaste dagarna. 

 

 

 

Kommentera och dela  
- den 23 november 2011, kl 15:43

 

Vi har alla olika sätt att roa oss en lillördag. Jag kastade mig över för att se vad som är kvar av Göran Bergorts lag som spelade upp IFK Norrköping i allsvenskan. Vad jag fann? Ett lag som mer eller mindre försvunnit.

Kolla här: Anders Whass, Erik Janson, Enis Ahmetovic, Tobias Rickhammar, Mikael Lindskog, Kristoffer Arvhage, Petru Racu, Russell Mwafulirwa, Andreas Hadenius, Eirik Dybendal, Daniel Bamberg, Oliver Lönn, Viktor Adsell Sjöberg, Niklas Westberg och Andreas Haglund har alla tackat eller fått tacka för sig.

Det lämnar 13 spelare från 2010 kvar i dagens trupp.

Men av dessa räknar jag, i dagsläget, bara in fyra som potentiella startspelare i Janne Anderssons lag.

Nämligen: Shpetim Hasani , David WiklanderChristopher Telo och Imad Khalili.

Kidsen: Marcus Johansson, Christoffer Nyman och David Nilsson kommer att få vänta ytterligare innan de är starters i IFK-tränarens ögon.

I kategorin ”på gränsen men på sin höjd andrahandsalternativ” placerar vi: Marcus Falk-Olander, Riki Cakic och Armin Tankovic.

I avdelningen iskalla och på lånad IFK-tid: Caio Mendes, Viktor Rönneklev och Bruno Santos.

Kort och gott har 2010-års lag mer eller mindre försvunnit. Göran Bergort inkluderad. På gott eller ont? Du är välkommen att kommentera.

------------------------------------------------------------------------------

Jönköpings Södra jagar tränare och söker någon som ”vill att bollen ska göra jobbet och ha mycket eget passningsspel”. Det låter i mina öron som en profil som passar in på Tor-Arne Fredheim men ”Darre” är inte ett namn på superettaklubbens lista. Kollega Fältskog ”dödade” grejen efter ett samtal.

----------------------------------------------------------------------------

En Champions League-säsong utan något av mina lag, Liverpool eller Juventus, är inte lika rolig. Jag har svårt att hitta den riktiga tändningen. Det ska dock bli intressant att se vad Zlatko gör och hur han ser ut ikväll.

----------------------------------------------------------------------------

Marcus Falk-Olander är bra polare med Andreas Drugge. Mer behövde jag inte för att ringa och störa den nobbade Göteborgsspelaren. Jag föll för Drugge under hans tid i Trelleborg. En smart och målfarlig spetslirare som dessutom måste drivas av revansch efter ett klent 2011. Drugge, som placeras i Hammarby, slog fast att han inte hört från "Peking" men "att det verkar vara en trevlig stad och det "Falken" sagt är bara positivt". Intressant är att Drugge inte valt att inte ha någon agent.

-Det kan vara ganska överskattat många gånger, men jag kommer inte att sitta själv i en kontraktsförhandling, sa Drugge som kommer att träna med Göteborg december ut. Så mycket mer vet han inte om den egna fotbollsframtiden just nu.

 

 

 

 

 

 

Kommentera och dela IFK-laget som försvann (2 inlägg)
- den 21 november 2011, kl 21:10

Känsliga tittare varnas: men min boss Widar Andersson har lirat brallorna av statsminister Fredrik Reinfeldt. Bokstavligen. Bildbevis finns nedan. När rött mötte blått (i det här fallet vitt) på Kaknäs slutade det med röd seger.

-Under de fem eller sex matcher som jag var med förlorade vi inte en enda gång, sa Widar med ett stolt kroppspråk. Då menade han dusterna på det gröna fältet ska tilläggas. Om "Fredda" mot all förmodan skulle vara det minsta långsint är inte trösten allt för långt borta. Den heter Håkan Juholt.

-------------------------------------------------------------------------

Och när vi ändå är inne på avdelning halvmeningslösa men udda saker. I ett försök att trissa upp Dolphins match i Eurochallenge i morgon så drog jag och fotograf Titti Olovsson upp till Stadium Arena för att få ett snack med Oldenburgs stjärnjänkare Bobby Brown. Japp, han heter Bobby Brown. Han såg dock betydligt sundare ut än den gamle skräpartisten. Vilken fråga som förföljt basketspelaren flitigast under karriären? "Where´s Whitney?".

Bobby Brown. Men inte den Bobby Brown.

Kommentera och dela Bildbevis: bossen lirade brallorna av Reinfeldt (1 inlägg)
- den 21 november 2011, kl 16:33

Det är något på gång mellan IFK Norrköping och Sylvia. Så mycket vet vi. Jag gav mig just på ett nytt, i stort sätt fruktlöst, försök att få Sylvia och avslöja vad. Ronny Magnusson garvade först innan han sa:

-Du får ursäkta, men jag är en som en mussla idag. Tyvärr, Iwung. Vi diskuterar vidare men jag kan inget säga.

Ni har gemensamt bestämt er för att lägga locket på?

-Ja eller...ja så kan man säga. Du får inget från mig idag.

Har de sittningar ni haft med IFK gett något?

Skratt från Magnusson. 

Kommer ni att ha något att presentera den här veckan?

Nytt skratt från Magnusson innan han säger:

-Nu ställer du en massa frågor, men det tror jag inte. 

Har ni kommit någonstans med spelartruppen? Är det någon spelare som sagt tack och adjö?

-Jag kan säga så här: vi ligger inte och sover om dagarna. Det jobbas.

-----------------------------------------------------------------------

Jag vet att ni är många IFK-vänner där ute som sörjer Niklas Westberg. Jag kan förstå det - det är en matchvinnare som räddat viktiga bollar och pinnar åt "Peking" under sina två år i föreningen, men jag tror inte att vi sett det bästa av Abbas Hassan än. Avsaknaden kommer inte att bli så stor som ni Westberg-älskare känner och tror just nu. Jag kommer att minnas Westberg som en snortrevlig snubbe med båda fötterna stabilt placerade på jorden. Att byta allsvenskan och IFK mot 78 betalande på Grimsta är självklart ett socialt byte. 32-åringen sätter familjen i första hand och inget annat.

----------------------------------------------------------------------

Det är synd att påstå att Nuredin Bakius karriär blomstrat efter att han lämnade IFK. Nu väntar alltså spel i Råslätt. I division 3. Rock `N`Roll.

 

Kommentera och dela  
- den 20 november 2011, kl 13:56

 

Fram till i torsdags var mina tre största konsertupplevelser:

1) Days Of The New i Raleigh North Carolina 2001.

2) Pearl Jam i tyska Wuhlheide, augusti 2009 och...

3) Pearl Jam i London, midsommarafton 2010.

Rival Sons ändrade på den rangordningen. Överkörningen på Strand (Horns Tull) satt i ett par dagar. Blues - och rockexplosionen är det bästa jag sett. Sångaren Jay Buchanan den främsta jag hört live sedan Chris Cornell. Kort och gott: en existentiell orgasm. 

--------------------------------------------------------------------------

Efter snacket jag hade med agenten Patrick Englund i veckan känns det absolut inte som om Niklas Westberg är nära en förlängning med IFK. Peking ligger inte heller på i förhandlingarna. David Nilsson har dessutom fått ett kontraktsförslag som han och agenten Stefan Pettersson ska komma med ett motbud på. Gissningen är att Westberg försvinner och att unge Nilsson och Abbas Hassan slåss om vem som ska vara nummer ett.

-Jag är redo för allsvenskt spel. Jag är en mycket bättre målvakt nu än när jag fick chansen i superettan (2009), sa Nilsson.

--------------------------------------------------------------------------

Russell Mwafulirwa tränar med Jomo Cosmos är lär skriva på inom kort. I alla fall enligt the The Marawi Post. 

----------------------------------------------------------------------------

Ingen landslagsdebut för Jessica Samuelsson i natt när Sverige spelade 1-1 mot USA men den lär komma på tisdag när blågult möter Kanada.

----------------------------------------------------------------------------

 


 

Kommentera och dela  
- den 15 november 2011, kl 16:42

Torsk i Ungern, det krävdes en timme och en man mer innan vi fick hål på blåbären i San Marino och vi räddades av en strålande Andreas Isaksson i Helsingfors hällregn. Sen kom hjälteinsatsen mot Holland som ändå lyfte oss mot avancemang. Vad lätt det är att glömma bort att Sverige faktiskt varit ganska dåliga, långa stunder sämre än vad som är okej, i slutet av EM-kvalet. Danmark var på alla sätt ett steg tillbaka till ruta ett. En väckarklocka där det var stora brister i det egna spelet och en trubbig och fantasilös offensiv. Ikväll är det dags att räta ut en hel del frågetecken. Ge oss ett styrkebesked mot England innan osäkerheten var vi står växer sig större. Det är i det närmaste en EM-kvalmatch vi kan komma. Det är svårt att hitta något tuffare och en större utmaning än att åka till Wembley. Ett nytt platt fall, ett par insläppta bollar och euforin efter Hollandsmatchen är utbytt mot oro och osäkerhet. Det är en sjukt viktig match på alla sätt för Hamréns boys. Och inte minst för en viss Ibrahimovic. Jag har inte hört någon som dissar hans bok ännu men alla pratar om drivkrafterna som tagit "Ibra" dit han är: känslan att ta revansch och visa alla tvivlare. I England finns det gott om det sistnämnda. Liksom i Sverige efter en iskall kvalhöst.

----------------------------------------------------------------------------

Ingen verkar sitta på svaren hur eller ens om det blir - men det är i alla fall något på gång mellan IFK Norrköping och Sylvia. Kanske att de blir ihop fullt ut och Sylvia flyttar in i samma färger och klubb. Möjligheterna är begränsade. FIFA har satt press på SvFF som gett vika och inte kommer att tillåta att spelare längre vandrar mellan klubbarna. Som bekant har Christoffer Nyman, David Nilsson, Joonas Tamm och Andreas Haglund alla lirat för kvartersklubben under säsongen. FIFA tvingar även förbundet att ändra om andra paragrafer vad gäller spelarnas klubbtillhörighet vilket tar bort möjligheten till ett så kallat farmarklubbsavtal. Alla vet vad det kostar att lira i division 1. Serien som Ronny Magnusson med 150 år på ordförandeposten för ett par år sedan kallade för en "öken" Alla vet storleken på Sylvias plånbok. Jag hoppas verkligen att de utnyttjar sin imponerande förmåga att överleva och att klubben reser sig för ett nytt försök att ta sig till superettan. 

-----------------------------------------------------------------------------

Sleipners Adnan Ergül gillar inte att tiga. Det tackar vi för och anteckningsblocket fylldes snabbt och rejält efter att vårat samtal igår som gav följande news.

 

 

Kommentera och dela Sverige har massor att bevisa (2 inlägg)
- den 14 november 2011, kl 12:15

Två veckor har gått sedan Ängelholms allsvenska dröm krossades på grund ett självmål på stopptid. Alla, oavsett var sympatierna ligger, fattar att det gör ont. Men att 14 dagar efteråt fortfarande vara så lack som ÄFF-ordföranden Mats Karlsson uppenbart är är inte sunt. Hans uttalanden är långt ifrån det. Spott i ansiktet och könsord ligger på en dagisnivå men Mats Karlsson sjunker fan lägre än så.

---------------------------------------------------------------------

B´lat och Astrit Ajdarevic har rökt fredspipa. IFK-stjärnan är med i årets Staffan-tävling. Ni vet den manliga, men väldigt mjuka, motsvarigheten av Lucia. Håll utkik. Det finns fler kända lokala idrottssnubbar som är med och frivilligt ställer upp på att posera som stjärngosse. Thomas Lindh (Sleipner) och Vita Hästens keeper Alexander Bergh, bland annat.

---------------------------------------------------------------------

Under en vecka med IFK i Turkiet 2009 hade "Peking" med en lång och gänglig keeper som storspelade på träningarna. Anton Fagerström var namnet och jag la det på minnet. Fagerström fick aldrig något A-kontrakt med IFK men har storspelat i FC Gute som spöade Lasse Ströms IFK Eskilstuna i kvalet och hängde kvar i division 2. Fagerströms utveckling har fortsatt. Läs här: 

--------------------------------------------------------------------

Skrev i lördagsblaskan om att Johan Roxström och Mehmet Mehmet ska på provspel hos en klubb i superettan den här veckan. "Rocky" ville dock inte avslöja vilken klubb. Det kommer här och nu: Assyriska. På onsdag drar Sylvias mittfältare till Södertälje för att visa upp sig.

---------------------------------------------------------------------

Örebros basketherrar har spelat elva matcher i årets ligaspel. Facit: elva raka torskar. Det måste vara något slags rekord på elitnivå i Sverige - alla sporter inräknade. Det var med viss fruktan jag letade mig in i närkingarnas omklädningsrum och fram till Andrew Pleick, den tidigare Dolphinsguarden efter smällen mot Dolphins. Det finns ingen anledning att "sugarcoata"utan jag frågade rakt av: vad fan är det som händer? Sekunden efter var det som om Stadium Arena frös till is. Så kylig var Pleicks blick till svar. Sen öppnade han munnen, tack och lov. Utläggningen som följde var inte alls lika ond. Inte heller tonläget. En elitidrottare som lider han/hon LIDER. Speciellt av att vara en slagpåse under elva omgångar och inget verkar att gå din väg. Jag ville ge en tröstande hand på Pleicks hjässa men stoppade mig. I stället fick jag ur mig: "bit ihop". När jag gick därifrån kändes det som en sådär slutkommentar.

-------------------------------------------------------------------

I avdelningen annorlunda och halvsjuk grej.

 

 

Kommentera och dela  
- den 9 november 2011, kl 14:57

Jag vet faktiskt inte om jag pallar att läsa ett enda ord till om Zlatkos bok. Eller behöver man läsa den? Varenda ord och stavelse har lagts under lupp och kvällstidningarna vältrar sig på ett sätt som jag inte ens trodde de var kapabla till. Det här är sjukt. Det ska mycket till om jag ska tycka att det skrivs för mycket om den största vi har men råttet är mågat som den gode Per Ledin svamlade.

-----------------------------------------------------------------------------

Det är bra och nyttigt för er och få ta del av Tony Martinssons svar i AB:s allsvenska enkät. Eller brist på svar kanske vi ska skriva. Så här svårflirtat är det numer...

1. På vilka positioner vill ni förstärka?

– Vi tittar på alla lagdelar.

2. Hur många spelare hoppas ni kunna värva?

– Det vill jag inte säga i media. Vi vill ha det för oss själva. Om jag säger att jag ska värva två backar och sedan bara värvar en blir jag idiotförklarad annars.

3. Hur ser drömvärvningen ut?

4. Hur ser era ekonomiska möjligheter ut?

– Det håller vi för oss själva också.

5. Har ni möjlighet att få hjälp externt?

– Ja.

6. Vilka riskerar ni att tappa?

– Vi har inte fått några bud på spelare.

--------------------------------------------------------------------------

Hade i alla fall i tidningen idag att det blir en ny vända till Mallorca på försäsongen för IFK som bjöd på en ny överraskning igår. Att säga tack och hej till Petru Racu var den första. Nikola Tkalcic var i stort sätt bortglömd men får hastigt och lustigt ett kontrakt över tre år. Du och jag skulle ha fått se mer av vad kroaten går för men han stukade fotlederna under hösten och det var inte heller läge att experimentera och testa i backlinjen i den situation som IFK befann sig i under hösten med måste-matcher och i jakten på ett nytt kontrakt. Men det är ingen chansning. Janne Andersson och IFK-ledningen har fått se Tkalcic under ett par månader och väljer att slå till. De får se det som ett ovanligt och lyckat testspel. 


 

 

Kommentera och dela Zlatan-råttet är mågat (1 inlägg)
- den 7 november 2011, kl 14:05

 

25 september förra året. Gamla Ullevi. IFK Norrköping tar en brottartung trepoängare (1-0), tack vare matchhjälten Shpetim Hasani, mot Örgryte.

Bänkad, ifrågasatt och hånad av de egna fansen värmer Alvaro Santos upp. Det är på order av tränaren Janne Andersson som också upplever en påfrestande period.

Öis balanserar på ruinens brant. Laget kan inte vinna men är mästare på att kryssa. Santos ser ut att vilja vara var som helst utom just på, eller i det här fallet vid sidan av, en fotbollsplan.

I lördags spelade Alvaro Santos från start i cupfinalen mot Kalmar FF. Han gjorde mål. Han firade Helsingborgs trippel (fast han bara var med om en dubbel). Var jag vill komma med det här?

Jo, att det är en sjuk och fascinerande fotbollsvardag där ute. Ena dagen utdömd och klassad som föredetting. Nästa svensk mästare och med en färsk cupmedalj runt halsen.

-----------------------------------------------------------------------

Daniel Åkervall–IF Sylvia 5–3 men Sylvias chans att avancera till superettan försvann inte i det här kvalet. 

Det var när skadorna på Allan Borgvardt, Markus Hansson och David Nilsson som dippen kom som kostade poängen och gjorde att Varberg inte fick någon riktig fight om direktplatsen.

Synd. Superettan hade varit ett perfekt nästa kliv i karriären för Oliver Lönn, Andreas Hadenius, David Nilsson och Timmy Wilhelmsson.

Nu står vi ett läge där vi brukar så med Sylvia efter en avverkad säsong: med en hop frågetecken. 

Blir Tor-Arne Fredheim, som sitter på en så kallad UEFA Pro Diploma-utbildning, kvar?

Jag tror inte att det krävs särskilt mycket för att 49-åringen ska nappa på något nytt. Är det något den lilla kvartsklubben kan så är det att överleva. 

Orkar klubben med en ny satsning? Får de behålla succéfyndet Allan Borgvardt? Slår Markus Hansson slag i saken och sluter cirkeln i Kuddby?

Sylvia har en beundransvärd förmåga att överleva och komma tillbaka. Sgenskaper som kommer att behövas igen.

----------------------------------------------------------------------------

Fotbollsgalan i afton och vem som tar hem Guldbollen? Spelbolagen bommade igen och stängde spelet på Zlatko. Kim Källström var vänsterback för inte så länge sedan. Andreas Isaksson är målvakt och Johan Elmander för mycket löpare för att vinna. Det ser inte bra i juryns ögon. Nej, jag hoppas på en kupp och att Oscar Wendt äntrar scenen i en Ungerntröja. Annars håller jag ett öga om Jessica Samuelsson kan ro hem priset Årets nykomling.

----------------------------------------------------------------------------

Skvaller och rykten om IFK? Well, att prata med Tony Martinsson numer är lika givande som att analysera innehållet i Alcazars texter. Gör i alla fall ett nytt test att charma ”Tonna” i eftermiddag.

 

Kommentera och dela  
- den 2 november 2011, kl 14:37

Ett par uppfräschande dagar utanför jobb - och bloggsfären. Vad har vi missat att gnälla på och peta i?

Jo, följande i hyfsad riktig rangordning:

Sylvias kvaldebacle. 1–3 är ett hemskt resultat och jag fattar fortfarande inte att Daniel Åkervall aldrig varit aktuell för IFK...

IFK Norrköpings hybris. Presskonferens för att presentera en...drum rolll... ny fystränare. Jonas Hellberg var tydligen namnet men var det inte Marcus Falk-Olander som satt där?

Anders Whass avsked. Oväntat men ändå inte. Jag hoppas bara att han får ett mer gediget farväl än i en påtvingad IFK-overall på en presskonferens. Åtta säsonger i Peking, under största delen ordinarie. Anders Whass har, oavsett om du uppskattar en dyngbacks roll eller inte, gjort mycket för IFK Norrköping. 

Jessica Samuelssons A-landslagsuttagning. Nyss var det Smedby AIS och Tilda Heimersson att stoltsera med en spelare som gått hela vägen. Nu är det lilla Åby IF:s (via Smedby) tur att skicka ett bidrag till det finaste vi har på damsidan. Klart att det är stort.

Sleipner meddelar vem som efterträder Richard Holmlund i kväll. (Kenta Hellström, väl?).

 

Kommentera och dela