Fotbollsbloggen
Fotbollsbloggen - eller din Steven Gerrard-höger i tyckardjungeln. En pålitlig spridare av de senaste och hetaste ämnena i bollsparkarvärlden. Jag som ska försöka att göda dig med skvallret och kommentarerna som inte alltid passar in i papperstidningen bland de andra slitna fraserna heter David Iwung och är 32 bast. På egna meritlistan står en utskällning av Darko Mavrak (ja, det var jag som skällde) och att jag en gång trashtalkade Jonas Bjurström till den grad att han drog knytnäven i en sten. Häng med ut på en resa där värdens bästa leksak, en förskräckt läderbit, är den röda tråden.

 
- den 25 november 2010, kl 15:22

Tio timmar. Längre är det inte mellan en njutbar sagotillvaro till ett isigt vinterlandskap.
Israel överträffade förväntningarna. Bilden att det skulle vara som Cypern stämde inte alls.
Israel var vackrare, mer växtrikt och mer givande på alla sätt.
Det känns som hela landet vilar på en berättelse och historia som man vill höra och ta del av.
Då upplevdes inte Tel Aviv mer än under ett flyktigt besök på flygplatsen.
De israeler jag pratade med jämförde den bubblande huvudstaden med New York.
En lockelse tillräckligt attraktiv för att på allvar planera in ett återbesök.

--------------------------------------------------------------------------------

Där. Nog med korgboll. Dags att jobba ifatt vad IFK Norrköping pysslat med i veckan.
Tidaholmaren gav en snabb tillbakablick och rabblade upp Janne Andersson som hetaste tränarspåret, Johan Arneng på besök och Ljungskiles Martin Smedberg Dalence.
Första tanken: Jan Banan?
Det är lite av intrycket jag fått av Andersson. Att han gärna gör vad han kan för att inte vara tråkig. Att han tar varje chans att möta en fråga med ett underfundigt svar.
En spexare.
Bättre det många gånger än tränare som är livrädd att kliva utanför standardformulär A. Men Janne Banan är alltså fjärdevalet nu.
Pehrsson, Gustavsson, Swärdh har nobbat.
Då sa Peter Hunt följande till mig i söndags:
– Det är kul och glädjande att det är ett sånt sug efter att träna IFK Norrköping. Det är ett större intresse än vad jag trodde.
Och lackar ur på silly season-hetsen där den som tackar nej till IFK-jobbet kommer att inse att han just nu är fjärdevalet.
Som läget är nu, efter det kontroversiella beslut klubben tog när de skickade bort Göran Bergort, är det ett lika stort nyhetsvärde i vilka som nobbar som det är den dagen IFK står med "Bogarts" efterträdare klar.

---------------------------------------------------------------------------------

Fick mail från Henrik Ystén, Offsides chefredaktör, som tipsar om och skickade med Niclas Kindvalls fylliga reportage om IFK Norrköping i kommande nummer. Suverän läsning!

Kommentera och dela Känns lite Jan Banan över Jan (1 inlägg)
- den 23 november 2010, kl 22:30

Datorn sa tack och fuck you mitt i den andra perioden.

Hotelldatorn blev raddningen, darfor inga prickar i det har inlagget.

Hatar datorer i allmanhet, alskar dom inte mer nu.

---------------------------------------------------------------------

Dolphins var en och en halv minut fran en succestart i Euro Challenge.

Andrew Mitchell slangde ivag en trepoangare som betydde 64 lika med 1,27 kvar.

Det rackte inte for att lamna Israel med en seger men det var ett skont levnadstecken fran ett Dolphins som somnat till hemma i ligan.

Att de skulle lamna Netanya med en vinst kandes avlagset med Dee Ayuba och Fred Drains hemma men laget visade ett hjarta och en tro pa sig sjalva.

Det var viktigt i det har laget. Joe McNaull var en kung som hann med att:

vara bast i Dolphins.

gora tio poang.

ta atta returer.

skada knaet.

bli utfoulad.

trashtalka Netanyas bjasse Elton Brown.

- Asch, jag sa bara att nu kor vi. Det var en fair fight, sa McNaull.

En fair och underhallande. Dolphins krigade efter basta formga. Det rackte inte. Men beskedet fran truppen var valbehovligt att fa.

For media. For Kelly Grant. For fansen. For dom sjalva.

-----------------------------------------------------------------------------

Shalom.

Kommentera och dela  
- den 23 november 2010, kl 08:04

För att inte vilseleda er: det här forumet byter boll och sport fram till onsdag.

Från fotboll till basket. Ha överseende.

---------------------------------------------------------------------------------

Gameday i Israel och solen börjar att bryta sig fram på allvar i Netanya.

Det var lätträknat med Dolphinsinslag på frukosten.

Två för att vara exakt.

Massör Rogga Forssen och ungtuppen Filip Sjöström.

I hissen efter käket mötte jag en sömnig Joe McNaull.

Jag förstår om spelarna stannar kvar i slafen så länge de kan.

Vila är en lyx för laget den här säsongen. Matcherna avlöser varandra och kvällens fight är den sjätte på tio dagar (!).

Bara att bita ihop antar jag om man lirar i det dubbla mästarlaget.

Det lär delfinerna få göra i afton, bita ihop alltså.

Att spela utan Fred Drains och Dee Ayuba är i vanliga fall ett avbräck.

Att tvingas göra det i Europa är extra kännbart.

Säsongens, kanske bästa insatsen någonsin Dolphins svarat för någonsin, kom mot Türk Telekom i Euro Challenge första match.

En ny liknande gedigen insats och det kan bli andra raka.

-----------------------------------------------------------------------------------

 Dolphins må vara färskingar i Euro Challenge men laget har ett hem i Stadium Arena som får kvällens ”arena” att framstå som Borgsmohallen.

Yeshuron rymmer knappt 1 000 personer och för tankarna till skolgympan i Linghallen.

Kommentera och dela  
- den 22 november 2010, kl 05:54

 

Daniel Bamberg är mer sugen på en annan klubb i Europa än att följa med IFK Norrköping upp i allsvenskan.

Läge att krusa och påbörja stora charmoffensiven för att behålla brassen?

Inte alls.

Om en lagkapten inte brinner för det lag han är utsedd att leda ska han inte vara kvar.

Jag tycker redan IFK har visat stort tålamod med brassen som fått en bättre deal och mer betalt. Bamberg har trots det velat och inte kunnat ge ett svar i tid.

När det väl kom nobbade han Pekings erbjudande.

Uppenbarligen är inte IFK Daniel Bambergs förstaval. Det kanske inte är hans andra eller tredje heller om det lockar mer att röra på sig till en attraktivare liga.

Hade IFK varit kvar i superettan hade jag haft en viss förståelse. Att Bamberg inte rankar IFK högre efter ett allsvenskt avancemang bör vara en tillräckligt stark anledning att säga tack och adjö.

--------------------------------------------------------------------------------------

Resan mot Israel är i gång. Det är synd att påstå att det var ett gäng pigga basketspelare som släntrade in på Kungsängen vid femsnåret.

Förlusten mot Solna hade knappt hunnit att sjunka in innan det är dags att kasta sig i väg på en ny resa. Den här gången är resmålet något mer exotiskt än en blixtvisit över Östersjön. Andra matchen i Euro Challenge blir en spännande utmaning på många sätt.

Men den kommer inte att bli enklare. Dolphins är skadedrabbat och lämnar kaptenen Fred Drains och härföraren Dee Ayuba hemma. Hur mycket George Gervin kan spela i morgon kväll är oklart.

- Alla lag ser pigga ut jämfört med oss just nu, suckade Kelly Grant över en cigarett i nattkylan.

Och uteslöt inte att det kan komma att hända saker i spelartruppen inom en snar framtid.

 

Men Bamberg har svängt om förr.

--------------------------------------------------------------------------------------

Ny seger för Milan. Nytt konstmål av Zlatan. Har den store varit större?

-------------------------------------------------------------------------------------

Ny kapten? Anders Whass förstås.

 

 

Kommentera och dela Ingen idé att krusa för Bamberg (8 inlägg)
- den 19 november 2010, kl 20:16

Viktor Rönneklev klar för två nya år. ”Ploppen” är en spelare som många har åsikter om. Precis som en av hans favoritartister, Lars Winnerbäck.
Jag brukar alltid försvara Rönneklev när han odugligförklaras. Jag skulle vilja påstå att det är en av klubbens bättre värvningar se senaste åren.
Här är en talang som scoutades av Janne Svensson som blivit kvar i sju säsonger och kommer att stanna i två till.
Nio säsonger. Det säger allt. En lyckad värvning.
Det finns svagheter i Rönneklevs defensiv, men när Viktor och Bamberg har en bra dag tillsammans är Pekings högerkant ett vasst vapen.
Även i allsvenskan.

-------------------------------------------------------------------------------------

Det blev klart i går: jag tar rygg på Dolphins i Israel nästa vecka.
Shalom.
Det känns häftigt.

Jag har aldrig varit där tidigare och ska bli jäkligt intressant.
Matchen mot Barak Netanya spelas på tisdag halv åtta.

--------------------------------------------------------------------------------------

Trevlig helg.

Kommentera och dela  
- den 18 november 2010, kl 11:51

 

Det var liksom på sin plats.

Trots att det inte stod några EM-kvalpoäng på spel var Sverige tvingade att undvika en ny torsk och hitta tillbaka.

Är men blågul innebär det att åter finna det lugna och trygga.

Till vad vi gör bäst: står rätt och agerar korrekt enligt en mall så fort motståndaren har bollen.

Att hålla nollan – i synnerhet mot Tyskland – är en fjäder i den defensiva hatten.

Ja, många av de som trollband oss under Sydafrika-VM (främst Özil) var inte med i Göteborg.

Ja, Sverige hade inte ett skott på mål.

Och ja, det här var en landskamp som handlade om att studsa tillbaka i trygghetszonen igen.

Sverige blödde efter utspelningen i Amsterdam.

Nu kan vi möta resten EM-kvalet i vårat gamla jag igen.

Det var det Erik Hamrén ville få ut av träningsfighten.

Men jag hade i ärlighetens namn svårt att hålla mig vaken

----------------------------------------------------------------------------------

Jag nämnde i förbifarten för ett tag sedan att jag inte vill se sprätten Starhe i IFK.

Det står jag fast vid men har fått frågan "vad menar du?".

Om Rikard Norlings långa predikningar om hur fantastiska AIK är så tog Starhe den officella dyrkan ett steg längre och stack upp näsan lite till i vädret under Gnagets guldår.

Visst, AIK blev mästare. Men bristen på ödmjukhet passade Stahre lika illa som rocken han bar vid sidlinjen.

-------------------------------------------------------------------------------

Webbmaestro Brundin skickar följande citat som kommer från Helena Seger:

”Zlatan var utklädd till kirurg och åkte i en tvättsäck mellan avdelningarna".

Vad ämnet avser? Första sonens Maximillians födsel. Ganska sjukt.

 

 

 

Kommentera och dela  
- den 17 november 2010, kl 06:56

 

Göran Bergorts uttåg följs nu alltså av Magnus Samuelsson.

Hur det blir med Stefan Hellberg är inte bestämt.

Det kan vara en storstädning vi ser på ledarsidan i IFK.

Klubben vill att den nye tränaren ska få vara med och påverka vilka han ska få jobba med.

Fair enough. Det kan jag köpa, men det är uppenbarligen en nyare och tuffare sida vi ser av IFK-styrelsen. Det finns inte längre utrymme för nostalgi. Den ådran försvann med avancemanget.

Göran Bergort duger inte. Magnus Samuelsson med 12 säsonger bakom sig som spelare får inte vara med när det roliga börjar.

- Ni har gjort ett bra jobb, men tack och hej. Där är dörren.

Jag är fullt medveten om att det inte är någon social verksamhet de håller på med på Ektorpsgatan men det är inte bara vintervindarna som blåser kallare.

Det var svårt att tyda var det lutar med Stefan Hellberg.

Den alltid så timide men populära Stefan har en tillsvidareanställning men jag skulle inte bli nämnvärt förvånad om även han vinkas av genom samma dörr som Göran Bergort och Magnus Samuelsson har gått ut genom.

--------------------------------------------------------------------------------

Ett Dolphins i spillror haltade runt vilset och segt mot LF Basket i måndags.

Det fanns liksom inget annat än att det skulle bli en turkisk överkörning i Stadium Arena igår.

Stora, etablerade och fruktade Türk Telekom fick dock inte möta Dolphins.

Gästerna fick möta en elak, välsmord och snuskigt skarpskjutande maskin.

Efter första halvlek ledde Kelly Grants mannar med otroliga 41-21 (!).

Skrällen var ett faktum tre perioder senare. Det var en av de häftigaste och mäktigaste insatserna jag sett av Dolphins. Vad vi ser är resultatet av satsningen på bred front och att klubben haft den goda smaken att ta sin verksamhet utanför Sverige.

Mot vassa baltiska motståndare och inte alltid så neutrala domare har Dolphins vuxit. Och fortsätter att växa. Det var en ruggig insats i en ruggig basketmatch.

--------------------------------------------------------------------------------

 Magnus Pehrsson till Djurgården. Ett tränarnamn mindre att placera i IFK.

 

 

 

 

 

Kommentera och dela Nya IFK utan nostalgiådra (3 inlägg)
- den 16 november 2010, kl 17:18

Ja, Tommy Söderberg. Och ja, nu i veckan faktiskt. Men anledningen var inte för att snacka en tjänst som tränare i IFK Norrköping.

U 21-tränaren har ett år kvar på sitt avtal med Svenska Fotbollförbundet.

Att Baloo var i Norrköping var för att sjösätta ett projekt som Söderberg driver tillsammans med förbundet och en livsmedelsgigant.

IFK kommer att vara med och ha en del i ungdomsprojektet.

- Så om folk ringer och säger att de sett Tommy Söderberg i staden vet ni varför, sa Tonna.

Och la till:

- Jag är inte ens säker på att Tommy vill ha ett klubblag.

 

 

Efter en bomb som Ajdarevic vill man ha mer och det med en gång.

Jag lovar inga nyheter av den digniteten vad gäller Peking i morgon men i alla fall något av helt okej läsvärde.

 

 

 

Kommentera och dela  
- den 16 november 2010, kl 11:50

 

Med en fotbollsblogg är det väl straffbart och inte grotta ned sig i Fotbollsgalan.

Jag tar risken.

Det krystade evenemanget överraskade ungefär lika mycket som utnämningen av Guldbollen.

Att utse Peter Jidhe som redan syns överallt – musiktävlingar, idrottsevenemang, valvakor­– är att skicka en signal att vi på TV 4 bryr oss inte så mycket heller.

Går det verkligen inte att göra något fräschare, bättre mer underhållande av det här?

Okej. Lägg då ned.

Hela tillställningen kändes lika givande och lyckad som den här intervjun.

 

--------------------------------------------------------------------------------

Sverige-Tyskland utan Zlatan, Mellberg, Podolski, Özil och Klose. Det blir självklart inte samma laddning eller nerv som en tävlingsmatch men för Sverige är det en viktig landskamp med tanke på manglingen i Amsterdam senast. En bra blågul insats, självklart med lite mål, skulle sätta en snygg punkt på året och lägga ett plåster på såren som Holland rev upp.

---------------------------------------------------------------------------------

Lyckades att få tag på Andreas Hadenius efter talangmatchen Morgondagens stjärnor igår.

IFK-backen som utvecklats massor med Tor-Arne Fredheims förtroende i Sylvia var nöjd med sin insats.

Han var dock missnöjd att inte vinna priset Årets back.

- Jag är lite besviken faktiskt, jag hade gärna vunnit, sa Hadenius.

Skön inställning  säger jag.

Talangmatchen med de bästa spelarna i söderettan mot de bästa i norettan spelades i Malmö. Sleipners Esat Jashari var också med och Tor-Arne Fredheim coachade söderlaget.

Från början var det sagt att talangerna skulle få gå på Fotbollsgalan.

- Men så blir det inte. Jag vet inte varför, men hörde något om biljettstrul. Nu är vi på väg till tågstationen och ska åka, sa Hadenius.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är synd att påstå att Dolphins såg pigga och fräscha ut igår mot värsta rivalen, LF Basket. 

Ikväll väntar säsongens (kanske klubbens största utmaning sedan CSKA Moskva var här) mot Türk Telekom.

Jag hedrar och hyllar satsningen Dolphins gör men är rädd att det blir för mycket den här säsongen. Sex matcher på tio dagar i tre ligor. Det verkar bli för mycket även för publiken.

Hatmatcher mot Plannja innebar tidigare en knökfull, kokande Mässhall. Igår var det inte ens 1 000 personer i Stadium Arena och dödstyst emellanåt.

Överflödets förbannelse antar jag. Det är för mycket matcher helt enkelt. Det blir för dyrt att gå på två fighter i veckan och det blir inte ett lika stort sug att se Dolphins. Det är svårt att tända till även för publiken. Precis som Dolphins hade på planen igår.

Kommentera och dela  
- den 15 november 2010, kl 11:13

Satan vad Zlatan krigade, sprang och var bra i Milanoderbyt.

Att han fick fixa straffen och kliniskt dunka in den krönte en suverän insats av kungen av Milano igår. Det kan ofta tendera att bli ett puttinuttande med Zlatan i svensk media. Att han får credd och beröm när inte förtjänar det, men det är helt klart en annan supersvensk idag.

Zlatan drar ett sjukt tungt lass i Milan. Som målskytt. Som superstjärna. Som framspelare. Som bollmottagare. Zlatan lyfter Milan och Milan har lyft Zlatan en dimension.

Så här långt har flytten från Barcelona varit klockren för alla parter.

---------------------------------------------------------------------

Christos Christoforidis till Assyriska? Det kan bli så.

---------------------------------------------------------------------

Martin Åslund satt som bisittare i Milano-derbyt. Det väckte minnen. Vi hade en...hur ska jag uttrycka...numer klassisk dispyt? för ett och ett halvt år sedan. Jag ringde upp Martin, då i Assyriska, för ett snack inför seriepremiären. Han var inte speciellt nöjd med sin sits i Södertäljeklubben och jag skrev den här grejen. Han sa aldrig någon gång under intervjun att det var saker han inte ville att jag skulle skriva. Det gick ett par dagar och Åslund ringde upp. Inte speciellt förbannad men mer förvånad att det han sagt stod i B´lat. Det gick så långt att Assyriska kände sig orättvist behandlade och var inne på att vidta rättsliga åtgärder mot B´lat. En smålustig historia. Jag vet fortfarande inte idag vad Martin Åslund trodde. En före detta A-landslagsman och spelare i IFK och AIK känns inte som en gröngöling. Hade han velat att jag inte skulle skriva om hans situation eller hur han upplevde tiden i Assyriska hade jag avstått. Så intressant är inte en spelare i Assyriska för en lokaltidning i Norrköping.

------------------------------------------------------------------------------------

Att det skulle luskas eller i alla fall försöka luskas om spelet bakom Astrit Ajdarevic-affären var väntat. De miljoner och summor som det först skrevs om dementeras av såväl Peter Hunt som Roger Ekström. Ajdarevic är, står jag fast, den mest spännande spelare som IFK snott till sig på många år. Det är lika mycket en värvning som det är ett statement.

Klubben investerar i en spelare som kan ge många sköna miljoner tillbaka.

- Och det är ingen billig affär, sa också Peter Hunt på fredagens presskonferens.

Det var nästan så jag trodde att Peking var en stockholmsklubb när kvällspressen öste på efter värvningsbomben.

-------------------------------------------------------------------

Det är och kommer att vara mycket fotboll just nu. Att åter vara en allsvensk stad kräver att vi steppar upp bevakningen. Det blir en nytändning. Men det är inte svårt att tända till på vad som står på basketmenyn den här veckan.

Ikväll: repris på seriefinalen i Stadium Arena, LF Basket (för alltid Plannja för mig)-Dolphins.

Tisdag: Premiär i Euro Challange: Dolphins mot turiska stjärnlaget Türk Telecom.

Onsdag: seriefinal i damligan mellan Solna mot Dolphins.

Totalt har Dolphins herrar sex matcher på tio dagar(!).

----------------------------------------------------------------------

Johan Arneng? Ja, varför inte. Jag minns en bra bollvinnare och hyfsad passningsspelare från hans sejour i Djurgården.

------------------------------------------------------------------------

Lördagens final på Söderstadion var inte bara en seger för Helsingborgs IF.

Det var en seger för sorgebarnet Svenska Cupen.

 

Kommentera och dela Satan vad Zlatan var bra (2 inlägg)
- den 12 november 2010, kl 16:04

Astrit Ajdarevic. Spontant: WOW.

Snacka om en rivstart av IFK Norrköping! Snyggt jobbat. Inte bara för att det är en av landets mest spännande unga spelare.

Det här skickar en signal att ni vill något. Jag skrev om att Andreas Drugge är ett namn att sätta standarden efter i nyförvärvsjakten.

Astrit Ajdarevic överträffar. Med råge. Att säkra upp 20-åringen för fyra år framåt kallar jag en drömvärvning.

- Jag är en vinnare och IFK är vinnare, sa Astrit på presskonferensen.

Så känns det just nu faktiskt.

Peking snor åt sig Ajdarevic i konkurrens med Malmö och Örebro.

De senare kunde inte behålla sin stjärna.

- Vissa saker kommer man överens om, andra inte, sa Ajdarevic.

Självklart handlar det om cash. Peking tvingas att slanta upp sex månaders utbildningsbidrag.

Det känns som det är värt varenda krona. Den mest spännande värvningen, på år och dagar, känns det som nu.

En investering. Ett tillskott som sätter tonen, lägger ribban. Wow.

Kommentera och dela WOW! (1 inlägg)
- den 12 november 2010, kl 14:15

Pang, pang - och pang.
Först kallelse till presskonferens (15.30).
Sedan ramlade Marcus Falk Olander in för två nya år.

Följt av Anders Whass för två nya år.

Tony Martinsson aviserade att det kunde hända saker i slutet av veckan.

Där är vi nu och saker händer.
Och då har dagen bara börjat. Det största, roligaste mest intressanta följer om ett par timmar, eller?
Jag vill gärna tro att det är IFK Norrköpings nya tränare som ska presenteras på PK:n men är tveksam.
Det är ovanligt att en klubb klarar av att mörka så bra, lyckas strypa ryktesspridningen så effektivt och sen plötsligt presenterar ett namn.
Det läcker alltid ut något innan.

En person som det lutar mer åt.

En som ”ber att få återkomma” eller ”inte har några kommentarer”.

Däremot ser jag gärna att Göran Bergorts efterträdare ÄR anledningen till presskonferensen. Det skulle betyda mycket för en färsk allsvensk klubb som ska snickra ihop ett dugligt lag.

---------------------------------------------------------------------------------

Fick tag på Marcus Falk Olander på tåget mot Stockholm. Mittfältaren satt där tillsammans med en annan spelare som är klar för en annan kamratförening: Andreas Drugge.
Herrarna skulle med respektive upp till Stockholm för en weekend i nöjets tecken.

– Vi har båda något roligt att fira, sa ”Falken”.

Drugge skrev på för IFK Göteborg i veckan. Nu Marcus Falk Olander för Peking. Skål.

----------------------------------------------------------------------------------

Kul att Anders Whass och IFK kunde hitta tillbaka till varandra. Det är intressant att klubben på officiella hemsidan skriver: "Avtalet ligger ekonomiskt på liknande nivå som det avtal IFK Norrköping erbjöd Anders Whass efter det att klubben var klar för allsvenskt spel".

Varför skriva det? Varför avslöja något sådant? Jag kan bara tolka det som att klubben vill understryka att de inte backade för Anders krav och att de inte vill att folk ska tro att "Whassens" emotionella utbrott fick klubben att backa.

- Oj, vad arg han blev. Vi får väl ge Anders det han vill ha.

IFK vill klargöra att båda parter möttes på vägen.

-------------------------------------------------------------------------------------

Eller så är det Astrit Ajdarevic som dyker upp.

 

Kommentera och dela Pang, pang, pang (2 inlägg)
- den 11 november 2010, kl 13:28

 

Kvällstidningarnas särbehandling av AIK i synnerhet och stockholmsklubbarna i allmänhet är fortfarande häpnadsväckande.

Och fortfarande irriterande. Fortfarande. Det är inget nytt, det kommer inte att ändras. Det har varit så länge. Men jag fattar det inte.

Efter den arge skottens avhopp gödslas det ut artiklar och krönikor.

Glöm motiveringen om att det är Sveriges största klubb och att det därmed finns ett större allmänintresse.

Stryk den. Den känns bara gammal.

AIK kom, om det undgått någon, elva i allsvenskan den här säsongen.

Tror ni att Sixten Boström skulle få samma utrymme om han lämnade ÖSK?

Årets mest positiva uppstickare med med en fantastisk tredjeplats som facit.

Knappast.

Inte ens om han finländska landslaget blev nästa uppdrag för demontränaren i Örebro.

--------------------------------------------------------------------

1­-0 till Gefle i första kvalronden innebär att laget spelar i allsvenskan nästa år också. Ett självmål (Djurgårdens i 2-2-på Strömvallen) räddade och vände säsongen för laget. Det är sjukt vilka vändningar och utvecklingar det finns i idrottsvärlden.

--------------------------------------------------------------------

Landade i Stadium Arena och Dolphins dam-Sallén igår.

Fick se en skönt kaxig (på planen i alla fall) 21-åring presentera sig.

Efter matchen var Frida Jern Bruhn hur glad och sprallig som helst.

Lägg namnet på minnet.

--------------------------------------------------------------------

Andreas Alm som ny AIK-tränare? Jag hade gärna sett att IFK på något sätt bundit upp den gamle anfallseleganten efter den aktiva tiden i Norrköping.

Hittade den här artikeln från 2007.

Men vid tidpunkten hade familjen Alm bestämt sig för att flytta till Eskilstuna.

I september förlängde AIK kontraktet med Alm till – 2016.

Det kallas att ha förtroende.

 

 

 

Kommentera och dela Särbehandlingen irriterar (1 inlägg)
- den 10 november 2010, kl 14:44

Ni kan läsa själva hur Tony Martinsson hånar B´lat och andra sidans misslyckade silly season-facit så här långt.

Spekulationerna har varit många. Träffarna få.

- Ni har inte haft många rätt så här långt, sa Martinsson följt av ett skratt.

Bara att hålla med. IFK har lyckats att strypa läckorna. Om jag misströstar? Knappast. Därför fick jag för mig att ringa upp Andreas Haglund som glömts bort någonstans på vägen. Ja, Haglund har kontrakt med IFK även över nästa år men nämns inte någonstans.

Vad samtalet med anfallaren gav? Tja döm själva:

– Ja, det är Andreas.
– Tja, David Iwung på Folkbladet. Läget?
– Bra.
– Har du tid en och en halv minut?
Njae, jag är lite upptagen nu.
– Det tar bara en och en halv minut.
– Vad vill du fråga om?
– Om din framtid. Blir det IFK eller Sleipner nästa år?
– Jag har kontrakt med IFK.
– Och vill spela där?
– Jag har kontrakt med IFK.
– Men vad vill du, stanna i Sleipner eller spela i IFK?
– Jag har kontrakt med IFK.
– Har du trivts i Sleipner?
– Jag trivs skitbra i Sleipner.
– Så den dörren är inte stängd?
– Jag har kontrakt med IFK.
– Har du någon träff med ”Tonna” (Martinsson) inbokad?
– Jag har kontrakt med IFK.
– Okej, ha det bra du.
Klick.

Det var liksom lika stor mening att luska framtid med Andreas Haglund som det är att försöka få Avram Grant att bjuda på ett sexigt leende.

-----------------------------------------------------------------------------------

Laddat Manchester-derby ikväll. Känns som City tar det.

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentera och dela Ett givande samtal med Haglund (1 inlägg)
- den 9 november 2010, kl 19:23

Ett snö och- regnblandat blask. Trafikolyckor. Klass 2-varningar. När det slog om slog det om rejält.
Jag antar att det bara är att bita ihop. Att ta kampen.
Musiken har en tendens att låta bättre i mörkret men jag skulle nog byta bort Zeppelin-stenkakorna om vi snabbspolade fram till slutet av mars redan nu.
-----------------------------------------------------------------------------------
1–4 mot Holland är glömt och historia.
Att Erik Hamrén har den goda smaken att ge Alexander Gerndt chansen/uppmuntran i landskampen mot Tyskland visar att det är nya fräschare tider i landslaget. Skyttekungen kanske får nöja sig med att träna med Zlatan och grabbarna men det är ett sundhetstecken från Hamrén att ta med 24-åringen bland de bästa.
----------------------------------------------------------------------------------
Det här – som ett svar på passningen jag drog iväg igår antar jag – skickades upp på IFK:s officiella under dagen: ”Säsongen är över och vi väljer att inte skriva om alla spekulationer kring spelare och tränare. Det lämnar vi istället till övrig media i Norrköping. Det är därför dåligt med nyheter på vår hemsida”.
Tack för ett levnadstecken i alla fall. Och spekulera ser det ut som vi får fortsätta att göra föresten...
--------------------------------------------------------------------------------

Andreas Drugge är exakt en sån värvning jag vill se Peking göra. Ett etablerat, aktat namn som fortfarande har möjligheter att bli ännu bättre.

Ett nyförvärv som skickar en signal att man vill något. Inget man gräver fram ur återvinningsstationen.
Visst, kamratföreningen från Göteborg har ett annat attraktionsvärde men det är i Andreas Drugge-nivå Pekings nyförvärvsstandard måste sättas om det inte ska bli tur och retur allsvenskan igen.

-------------------------------------------------------------------------------------

Elmin Kurbegovic och Patrik Anttonen är alltså inte aktuella. Jag tror att det är samma sak som att de inte är med på någon lista.

------------------------------------------------------------------------------------

Cupfinalen sålde slut på 25 minuter. Ett av få glädjeämnen från Söderstadion den här säsongen. Men kul och imponerande måste jag säga. Annars brukar det vara en slutpunkt på säsongen för de närmast sörjande.

Kommentera och dela  
- den 8 november 2010, kl 16:44

När Petru Racu lossade stora kanonen i en vässad attack mot Göran Bergort valde ex-tränaren att ligga lågt.
Bogart” mötte kritiken med ”att det blir på en konstig nivå”.
Ett korrekt beslut för att inte infektera läget ytterligare.
Självklart ska pajkastning inte ske via media men jag skulle fått en sträckt högervrist i skrevet av bossen om jag inte hade skrivit om Racus utspel.
Idag greppade jag telefonen och ringde till Bergort som snart haft två veckor att smälta sortin från Peking.
Hur intrycken malts ned och hur han ser på Racus attack kan ni läsa om i morgon.

---------------------------------------------------------------------------------

Det var nästan för bra när Soundgarden fick för sig att slå ihop sina genialiska skallar och återförenas.
Nu har KYUSS (minus Josh Homme) den särdeles goda smaken att göra samma sak.
Om du inte vet vad jag babblar om, låt dina sinnen smekas medhårs:

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

IFK Norrköping må spela i allsvenskan nästa år men hemsidan skulle få svårt att platsa i en avdankad division 4-serie.
”IFK kom inte överrens med Anders Whass” och ”IFK fölänger ej med Göran Bergort” är två tunga och felstavade rubriker på officiella.
Informationsmässigt hoppas jag att hemsidan gör precis vad som kommer att krävas av laget nästa år och rycker upp sig. Det är sjukt viktigt.

Kommentera och dela Bergorts svar på Racus attack (1 inlägg)
- den 7 november 2010, kl 20:11

Sortin från allsvenskan blev grym.
Sämre målskillnad skickar Åtvidabergs FF ur finrummet.
I Norrköping tror jag att det sitter både en nybliven allsvensk klubb och fotbollsfans i största allmänhet och svär tyst.

Vi blir snuvade på två glödheta östgötska drabbningar och IFK missar sköna derbyslantar. Det är lite sjukt att det ska skilja sex mål i slutändan. Sex mål efter 30 långa omgångar.

Det är lite sjukt att avgörandet ska komma i Göteborg med två minuter kvar att spela.
I en match där Göteborg dessutom haft ledningen med 2–0.
ÅFF:s öde spåras självklart till en miserabel inledning av året. Kom ihåg att det tog sju matcher innan laget gjorde mål. Att det tog åtta matcher innan de tog första segern.
Glöm inte att det krävdes ett tränarbyte för att laget skulle hitta det allsvenska tempot på allvar.
Vad Peking kan lära sig av det här? Tja, undvika en pisstart i största möjliga mån. Det måste handla om att ta poängen. Hur det ser ut, hur underhållande det är att titta på är skitsamma för en nykomling.
Det tror jag att alla anhängare till Bruket skriver under på den här höstkvällen.


-------------------------------------------------------------------------------

2–0 på Chelsea.
Fjärde raka (vändningen mot Napoli inräknad).
El Nino hittar målet.

Klättringen är igång.

Det svänger om Pool igen!

-------------------------------------------------------------------------------

Malmö plockar 67 poäng. Gör flest mål (59) och släpper in minst (24).

Det kallas att vara en värdig, solklar mästare. Grattis!
-------------------------------------------------------------------------------

Sundsvall-Gefle i ett allsvenskt kval. Målfester, någon?

-------------------------------------------------------------------------------

Mikael Stahre satt i Viasat-studion. Jag skulle inte bli förvånad någonstans om AIK tar tillbaka sin guldtränare efter den galne skotten. Stahre kan därmed strykas från samma tränarlistalista som Tony Gustavsson (vill satsa på tv-karriären och hålla föreläsningar före en tränarroll), Stefan Rehn (inte aktuell enligt IFK) och Kjell Jonevret  (inget hört från IFK) finns/fanns på.

 

Kommentera och dela  
- den 7 november 2010, kl 13:17

Söndagens smörgåsbord går inte av för hackor:

15.00: Lazio-Roma.

16.30: Allsvenska gulduppgörelsen och ÅFF:s kamp om en kvalplats.

17.00: Liverpool-Chelsea.

21.00: Real Madrid-Ateltico Madrid.

Spänn fäst er!

Kommentera och dela Smörgåsbord (1 inlägg)
- den 6 november 2010, kl 13:45

Dagen före dagen.

Dagen före det stora avgörandet.

Känslan säger att ett hemmastarkt Malmö står pall och tar hem det.

Sympatierna ligger mer hos HIF som har spelat en strålande anfallsfotboll de gånger jag sett dom på tv.

Jag är grymt impad av Alexander Gerndts fotbollsskalle och Erik Sundins uppkäftiga spelstil.

Guldet går till Malmö men Helsingborg har spelat den bästa fotbollen.

Självklart kommer det mesta av fokuset läggas på Skåne men det egna intresset kommer att fästas lika mycket på bottenstriden och Åtvidabergs öde.

Jag önskar innerligt att "Bruket" hänger kvar så att vi får en superladdad säsong 2011 i länet.

Två derbyfighter i högsta serien skulle vara grädden på löken på laxen ett fotbollsår som det skulle finnas hur mycket som helst att skriva och snacka om.

-----------------------------------------------------------------------------------

 

GERRARD!

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Zlatan verkar ha svårt att få vänner i Milan. Bråk på träning med Onyewu.

Det är inte länge sedan de här bilderna på "Ibra" kablades ut.

 

Och inbilla mig att det är en vänskaplig spark.

---------------------------------------------------------------------------------

Hade den här grejen om Sören Cratz i fredagens blaska.Känns spontant som en bra lösning för Randigt.

 

 

 

 

Kommentera och dela  
- den 4 november 2010, kl 10:39

Jag älskar att hata Pippo Inzaghi.
Kanske världens mest begränsade fotbollsspelare.
När han hoppade in och vände 0–1 till 2–1 mot Real Madrid igår skakade jag bara på huvudet.
Det ska inte gå. Det ska inte fungera. Inte 2010.
Mot världens kanske bästa lag, fullproppat mer eller mindre kompletta spelare, kommer det in en gök som ser ut att ha svårigheter att göra fem på foten.
Som inte har gjort ett enda mål utanför straffområdet under hela karriären.

Som bara inte går att ta på allvar.
En övertänd Pippo började med att köra över Alonso, en kvart efter att denne passat ifrån sig bollen.
Det kändes som en parodi. En övertänd ful ankunge som försöker att smälta in bland alla vackra svanar.
Två mål senare kokar San Siro. Pippo Inzaghi har stulit showen. Igen.
Jag fattar det inte.
Karln framkallar – mycket på grund av han sänkte oss i Champions League-finalen 07 – känslor hos mig som ingen annan fotbollsspelare gör.
Pippo Inzaghi är världens mest medelmåttiga fotbollsmiljonär.
Och kanske farligaste.

-------------------------------------------------------------------------

Lasse Ström tar ny fart i IFK Eskilstuna.

Igår träffade han sina nya spelare för första gången och kan komma att plocka spelare från ”Peking” i ett samarbete framöver.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Peter Hunt var lika cool och tillmötesgående som vanligt när jag fick tag på honom igår kväll. Planerna på att införa en managerroll IFK Norrköping lät genuina och genomtänkta. Till skillnad från 08 när Mats Jingblad placerades i dubbla roller och det blev ett ledningskaos av allting.

"Det är en urvalsfråga, ska vi satsa på en manager är det någon med bredare bakgrund än vad Mats Jingblad har", sa Peter Hunt.

"Snuffe" Åkeby och Sundsvall är inne på samma manager-tänk.

-------------------------------------------------------------------------

På tal om Jingblad: har han varit nära ett tränarjobb sedan han lämnade staden?

 

 

Kommentera och dela Världens mest begränsade fotbollsmiljonär (2 inlägg)
- den 3 november 2010, kl 16:21

Norrping mot Stockholm ett par dagar. Det fanns en tid när jag inte hann anlända till huvudstaden innan jag ville därifrån.
Nu är det nästan vemod varje gång tåget rullar tillbaka hem.
Att som igår ha möjlighet att se förstklassig jänkarrock i form av Alter Bridge mitt i veckan är en lyx.
Notera: möjlighet.
I den nya prioriteringsordningen går HON först.

------------------------------------------------------------------------

Andrew Mitchell-såpan? Kul att han hann debutera i alla fall...
Coach Kelly Grant tar på sig en konspiratorisk kostym och menar – enligt Aftonbladet – att det handlar om avundsjuka.
– Vi spelar internationellt och har en bra arena, så man vill inte se oss lyckas, säger Kelly.
Jag säger att det är bäst att hålla såna tankar för sig själv.

------------------------------------------------------------------------

Polaren Danne är Spurs-fantast och går självklart med lätta steg dagen efter vinsten mot mästarna.
REVANSCH löd sms:et i natt. 3–1 hemma mot mästarna Inter förstår jag smakar fågel.
Gareth Bale har allt jag gillar i en fotbollsspelare.

Ett kraftfullt, svårstoppat paket som dessutom besitter elegans.

-------------------------------------------------------------------------

Sprang på den tuffaste glappkäften av alla på Centralstationen i Stockholm.
Niklas Wikegårds bröstkorg är inte att leka med.
Har svårt att trollbindas av hockey men Wikegårds entusiasm smittar av sig. Det gör inte Arne Hegerfors.

----------------------------------------------------------------------------------------

Uppsnappat på redaktionen om innehållet i boken om kungen ”Den motvillge monarken” är sant:
– Han skulle stiga i mina ögon.

----------------------------------------------------------------------

Manager i IFK? Det gick väl sådär sist när klubben valde upplägget och hattade fram och tillbaka med Jingblad och Cratz den sorgsna säsongen 08.
Jag snackade med Peter Hunt i eftermiddags. Han betonade att det här är framtidsplaner och inget IFK har för avsikt att sätta i verket redan till nästa år.

- Men med det sagt så utesluter vi ingenting, sa Hunt.

----------------------------------------------------------------------

Tony Tiger är numerofficiellt borta från Kongsvinger.

Kommentera och dela  
- den 1 november 2010, kl 11:44

Att vara med på en lista. Vad betyder det i silly season-tider? Egentligen.

Jag måste slänga ut frågan till Tonna Martinsson nästa gång.

Finns det listor som betyder mer än andra?

En A-lista som om omges av en plastmapp, som förvaras med största försiktighet kontra en B-lista som Tonna slarvigt viker ihop och bevarar i bakfickan på jeansen.

- Grabbar. Kalle Svensson är med på A-listan, inleder Tonna.

- Nej, jag tycker B-listan, svarar Peter Hunt.

- Jag med. Han har trots allt inte varit ordinarie i Göteborg ett tag, motiverar Stefan Hellberg.

- Men då tycker jag att Mikael Stahre är tillräckligt het för att uppgraderas till A-listan över tränare, kontrar Tommy Wisell.

A eller B-lista. Plastmapp eller inte.

Jag har svårt att tagga igång på allvar. Två matcher återstår (för vissa) av allsvenskan, på det ett kvalspel.

Spelare och ledare sitter inte på svaren. Inte sportchefer heller. Därför dribblas det med listor. Namn på listor och listor med namn.

--------------------------------------------------------------------------------

Det ska ha varit både tråkigt och långt ifrån imponerande, men 0-1 borta mot Bolton lyfter i alla fall Pool mot högre och betydligt skönare mark.

------------------------------------------------------------------------------

Andrew Mitchell ramlar verkligen in som en skön överraskning. Dolphins har varit kalla, väntat in rätt namn och fann en spelare som definitivt kommer att lyfta mästarnas offensiv.

-------------------------------------------------------------------------------

Hoppas att ÅFF får med sig en tung trea hem från Listerlandet."Djurgårds-prinsens" självmål i Gävle kan stå "Bruket" dyrt.

------------------------------------------------------------------------------

 

Kommentera och dela  
- den 28 oktober 2010, kl 16:28

Uppröjningen i IFK får lillebrorsan Sleipner att drömma om ett superlag till nästa säsong.
Tobias Rickhammar, Mikael Lindskog och Anders Whass åter i den Randiga tröjan.
Det låter det.
Förstå om laget dessutom skulle kryddas med Thomas Magnusson som är hemma igen.
– Det vore en dröm att se dom här, säger sportchefen Adnan Ergül.
Bara för att i nästa andetag påpeka att det självklart handlar om pengar.
Silly season (vi sparkar igång den här och nu) ger oss chansen att just drömma och sväva iväg.

Adnan som jagar Motalas Tobias Hedberg och Åtvidabergs Johan Niklasson skulle ha ett lag för övre halvan i superettan om han ror i hamn de här namnen.

Sitter du på en miljon över: slå till, skjut in och lyft Randigt mot eliten.
------------------------------------------------------------------------
Det känns lite som dagen efter. Urladdningen från Nya Parken och allt som hände igår gör det svårt att ladda om.
Jag snackade en kort stund med Tony Martinsson på förmiddagen. Han lät lite nedslagen och menade "att det aldrig är roligt att ge folk negativa besked".

Sportchefen reagerade på Anders Whass uttalande att klubben inte varit intresserade av att möta honom i kontraktsförhandlingarna.
– Jag vill inte diskutera detaljer kring det ekonomiska i tidningen men det har vi visst gjort, sa ”Tonna”.
--------------------------------------------------------------------
Mikael Stahres tid som tränare för grekiska Panionios är över.

Inte sprätten i Peking bara tack.
------------------------------------------------------------------

Kommentera och dela Lillebrorsan kan få en superelva (2 inlägg)