Fotbollsbloggen
Fotbollsbloggen - eller din Steven Gerrard-höger i tyckardjungeln. En pålitlig spridare av de senaste och hetaste ämnena i bollsparkarvärlden. Jag som ska försöka att göda dig med skvallret och kommentarerna som inte alltid passar in i papperstidningen bland de andra slitna fraserna heter David Iwung och är 32 bast. På egna meritlistan står en utskällning av Darko Mavrak (ja, det var jag som skällde) och att jag en gång trashtalkade Jonas Bjurström till den grad att han drog knytnäven i en sten. Häng med ut på en resa där värdens bästa leksak, en förskräckt läderbit, är den röda tråden.

 
- den 26 februari 2009, kl 12:50

Jag vet inte om ni såg det. Men Rafael Benitez satte upp ett långfinger och riktade det i nyllet på hela fotbolls-Europa igår. Så typiskt spanjoren. Så underbart och klockrent att den smårultige Madrid-sonen trycka ned spekulationerna om hans avgång i halsen på belackarna (inklusive mig själv). Varje gång Benitez är ifrågasatt sluter hans spelare upp runt honom. Varje gång det blåser upp kliver Rafa ut och skänker oss en gåva som förlåter allt. Det här var en seger som slänger nytt bränsle på den här konstiga säsongen. Vi stängde till bakåt. Vi slog om klokt och smart. Precis som man ska spela borta i Europa. Precis på det sätt man ska uppträda om man ska ta sig vidare. Real Madrid måste höja sig ett par snäpp om de ska vända det här. Vi har en och en halv fot i kvartsfinal.

------------------------------------------------------------------------------------

Franck Ribery!

------------------------------------------------------------------------------------

Om Stefan Hellberg och Göran Bergort står för gosandet ser det inte ut som Peter Hunt tänker välja samma väg. Det var en skottsalva riktad Hans Lundin och company som hette duga.

-----------------------------------------------------------------------------------

Torsdagen bjuder på det allra mesta. Boxning, en date med tre kvinnor som ska köra Vasalpppet och Dolphins-uppsnack.


Kommentera och dela Rafas långfinger rakt upp i nyllet (1 inlägg)
- den 25 februari 2009, kl 16:35

Det blir en mäktig onsdag. Efter en alldeles utsökt förrätt på CL-menyn igår väntar huvudrätten ikväll på Santiago Bernabéu. Det kanske är för mycket begärt att vi ska gå ut med samma pondus och gediget uppblåsta självförtroende som United gjorde i Milano, men det finns ingen anledning att backa hem med någon överdriven respekt. Real är bra, de är i storform men de är inte den maskin de varit. Kan vi dessutom ställa Gerrard på benen har vi en riktigt bra chans att komma ifrån första ronden med minst ett kryss. 

-----------------------------------------------------------------------------------

Adamsson och foto-Nick följer Hästens drama på plats. IFK:s årsmöte, Dolphins värvar (igen). Blicken halvt fäst och öronen ständigt spetsade mot dumburken. Det är lite av lugnet före stormen.

------------------------------------------------------------------------------------

Kelly Grant och alla vänner av Dolphins kan knappast sluta undra efter att ha sett tisdagens insats mot Jämtland: hur pass illa är det egentligen med Gee Gervin? Jag led av att se spillorna av en bollmagiker som försökte att hävda sig mot ett medelmåttigt lag i ligan.

----------------------------------------------------------------------------------- 

Mando Diaos nya är fan oväntat bra. 

Kommentera och dela  
- den 24 februari 2009, kl 10:19

Kryss nummer tio mot City i söndags blev det som gav titeln till United. Det suger. Det irriterar. Det är svårt att smälta. Men jag är inte mer enögd än att jag lätt kan erkänna vilket lag som är det bästa i Premier League den här säsongen. United är rusktigt stabila. Ruskigt starka. Ruskigt svårslagna. Det är inget snack vilket lag som är största hotet/favoriten att svepa hem Champions League också. Tio kryss, fem mer än United. Det säger mycket. En halvblaskig dag vinner de röda djävlarna medan vi tappar poäng.

-----------------------------------------------------------------------------------

Men det blir bara kryss på San Siro i kväll för Berbatov, Rooney och Ronaldo.. Arsenal slår Roma. Spanien kommer att vinna i både Madrid och i Lyon.

------------------------------------------------------------------------------------

Ska man alltså hetsa upp sig för att det äntligen blir bröllop mellan Danne och Vickan nu?

------------------------------------------------------------------------------------

En tisdag som vilken vanlig tisdag som helst. Och ändå inte. Tvättstuga och basket följt av Inter-United. Det senare får man inte en ordinär vardag som helst.

 

Kommentera och dela  
- den 22 februari 2009, kl 15:29

Lite har man lärt sig genom åren. Dubbla strumpor, långkallingar, tre (!) par tröjor och ett par rejäla vinterkängor går åt för att härda 90 minuter den här årstiden. Det var först på väg från matchen som jag kände att det domnade i tår och betten i kinderna tenderade till att bli för elaka. Spelmässigt lyfte IFK:s spel tre dimensoioner med Daniel Bamberg och Viktor Rönneklev på banan. 1-0 på Sirius och tredje raka nollan. Göran Bergort summerade inledningen på sitt nya jobb som bra. Men nu börjar det på allvar: Djurgården och Hammarby. Göran meddelade också att den sociala verksamheten är över. Nu ska det spetsas till en startelva.

-----------------------------------------------------------------------------------

Hur mycket man än försöker är det svårt att hetsa upp sig över träningsfotboll. Det slog mig i lördags, varför måste det tendera till att bli långtråkigt bara för att det inte är några poäng på spel? Ja, jag vet att det ska testas, benen är nedtränade, försvarsspelet sätts i första hand och det ska exprimenteras. I en säsong där IFK inte har ett enda nyförvärv var det andra halvlek som räddade hela tillställningen i går. När Bamberg och Rönneklev drog upp farten blev det faktiskt rätt kul, men innan det var det svårt att hitta några större glädjeämnen.

-----------------------------------------------------------------------------------

Någonstans på vägen har den lovande Viktor Rönneklev gått och blivit en gammal räv. Det är bara Mikael Roth som har flest säsonger i rad i peking i dag. Jag har alltid gillat Viktor. Han är en tränares guldgosse. Gör alltid jobbet, snällt och utan att ifrågasätta. Men oj vad jag hade velat att se en elakare sida av 26-åringen. Men den arbetskapaciteten och steget kunde Viktor bli ännu bättre med en lite kaxigare attityd. Jag tror inte att mysgubbarna Bergort/Hellberg får fram den. Jag hoppas att den växa fram his Rönneklev själv.

------------------------------------------------------------------------------------

Eirik Dybendal som central mittfältare var i ärlighetens namn ingen höjdare igår. Men Bergort ska fortsätta att använda honom där om jag tolkade IFK-tränaren rätt.

------------------------------------------------------------------------------------

Ny smäll för Dolphins. Andra torsken mot Uppsala i Fyrishov. Plus två torskar mot Solna den här säsongen. Det kanske blir en tuffare resa mot SM-final än vad många trott.

 

 

Kommentera och dela Någonstans på vägen blev Rönneklev en gammal räv (1 inlägg)
- den 19 februari 2009, kl 10:48

För många vanor får inte brytas på samma gång. Först schlager och sedan ishockey.
Självklart blev det för mycket. Det är nog två år sedan jag var i Himmelstalundshallen för att se Hästen.
Igår var det dags. Födelsedagsbarnet (30 bast) Johnsson ville upp. Då kan man inte säga nej. Tyvärr.
Hästen var riktigt usla. Matchen pissig. Resultatet becksvart. Säsongen tog slut.
Jag hade svårt att hålla koncentrationen. Så tråkigt var det.
Väl hemma var Jeffery Taylors Vanderbilt mot Kentucky på Canal Plus. United gjorde processen kort med Fulham.
Jag kände mig mer hemma framför de två matcherna än någon gång i Himmelstalund. Igen slog det mig med eftertryck: det går inte att tvinga fram ett intresse.

-----------------------------------------------------------------------------------

Elfsborg-Trelleborg 0-3. Ja, jag vet det är en träningsmatch i februari. Men det känns inte som Tom Prahl kan stava till ?motgång?.

-----------------------------------------------------------------------------------

200 000 spänn per år för en loge på Parken. Då har du tillgång till logen året runt. Servas med mat och dryck. Och får Falkenberg och Hässleholm på menyn.

-----------------------------------------------------------------------------------

På agendan torsdag: basket, Uppsala?Dolphins-uppsnack. Höra bossen och Andersson hetsa upp sig över folket som åker runt på skidor med gevär på ryggen.
Och ta emot Frida Lindvall, Enebys trebaransmorsa, som ska börja att skriva för oss.

Kommentera och dela Går inte bryta för många (o)vanor (1 inlägg)
- den 18 februari 2009, kl 10:44

Jag vet inte vad det kan betyda. Vad det innebär. Men där satt man i en orienteringslokal och lyssnade på skogsfolket och tyckte att det var högintressant.
Nais fyllde 100 bast och bjöd in till öppet hus.
Jag vet: det låter inte som drömjobbet. Jag svalde också min besvikelse framför bossen i en tyst protest. Masade mig upp mot Skarphagen med rätt tunga steg men blev kvar i nästan två timmar.
Tor Anderssons berättelser ville inte ta slut. Roland Träffs entusiasm att lägga banor smittade av sig.
Jag är uppvuxen i Svärtinge med skogen tre meter utanför pojkrummet. Jag tror att jag kan räkna på en hand antalet gånger jag begav mig ut, verkligen begav mig ut i naturen.
Orienteringsfolket är ett speciellt slag. De behöver sin skog och natur för att funktionera. De sliter, löper, tränar. Uppmärksamheten är i det närmaste noll.
Jag minns när tiomila var i Kolmården 2004. Hur jag och boss Thapper undrande och förvånande slogs av det oglamorlösa. Duschar utomhus. Husvagnar. Det är nyttigt att se en annan sida av idrotten.

-----------------------------------------------------------------------------------

Roy Hodgson: du får gärna fixa en skräll ikväll!

-----------------------------------------------------------------------------------


Kommentera och dela  
- den 16 februari 2009, kl 12:03

Ok. Jag erkänner. Jag såg det i lördags. Spektaklet. Musiktävlingen. Absolut inte med en skarpladdad Smith & Wesson mot skallen.
Jag gjorde det med viss nyfikenhet.
Om de lågt ställda förväntningarna infriades?
Njae.
Jag blev positivt överraskad rent av.
Att en så bra pipa som den tillhörande H.E.A.T-sångaren får utrymme i detta plastiga forum visste jag inte.
Fan, den killen sjöng bra. Sen får de vara hur mycket Poodles - och Europe-kopior de vill. Det var mer känsla i hans framförande än vad de rymdes i de sju andra bidragen tillsammans.

------------------------------------------------------------------------------------

Att Armando Ibrakovic kliver fram och är bäste IFK:are får mig verkligen att tro att det snacket om en satsning på kidsen faktiskt också blir verklighet.
?Arre? fick alldeles för få chanser av Jingblad i fjol. Den utvisningen Armando åkte på borta mot Halmstad kan knäcka en talang.
Jag vill se en kaxig, offensiv och hungrig Ibrakovic som högerback.

------------------------------------------------------------------------------------

Landade sent på söndagskvällen i den nya multihallen. Dolphins fick ingen mysig afton och slut på helgen.
Ett Neptunas kom hit med armar och bröstkorgar som folk på läktaren att rygga tillbaka. Neptunas hade läst sin läxa och gjorde det svårt för Kenny Grant. Då är det frapperande hur sårbara Dolphins är.
Litauernas försvarsspel var ruggigt disciplinerat. Följden blev att Dolphins satte tre av sina 22 trepoängsförsök.
Jag å Heikki från andra sidan tyckte både att Gee Gervin haltade runt i sitt första byte. Själv tyckte Gee att det var ett steg framåt jämfört med i fredags då han gjorde comeback mot 08.
Kelly Grant avslöjade att han inte trodde att Gee skulle vara så pass pigg och rörlig som han varit i de här två matcherna.

-----------------------------------------------------------------------------------

Vita Hästen!

------------------------------------------------------------------------------------

Hur fan kunde Adrianos hands-mål godkännas?

Kommentera och dela  
- den 13 februari 2009, kl 10:48

Kollega Hanell drar fram en sjujäkla nyhet om de anställdas - milt uttryckt - obehagliga tillvaro på Myrorna.
Lika anmärkningsvärt som jag tycker att det är med tvångsvisitation, lika mycket reagerar jag på att andra sidan creddar Folkbladet.
Folkbladets avslöjande....står det att läsa i deras uppföljning om Hanells scoop.
Korrekt och rätt givetvis men det skulle aldrig hända sportavdelningarna emellan.
Vi skulle aldrig credda andra sidan om de drog fram en nyhet av samma dignitet om det föll inom sportens ramar.
Jag vågar sätta min Partizan Belgrad-tröja på att de inte skulle göra det samma mot oss.
Båda skulle hitta en väg att gå runt nyheten. För att slippa credda respektive konkurrent. Jag hade en snabb diskussion med boss Sandberg om saken.
Han menade att vi i större utsträckning skulle kunna credda andra sidan. Jag håller med. Och ändå inte. Var boss Thapper står i ämnet vet jag.
Visst, det handlar om stolthet. Det handlar om att krypa till ett kors med ett skamset kroppsspråk.

-----------------------------------------------------------------------------------

Det var lika mycket känsla i Rasmus Elms monstervolley som det var i Kim Källströms vänsterfrispark.
Tobias Linderoth kanske hade vunnit någon tackling mer, kanske sprungit ett par kilometer till.
Men på min lista går både Rasmus och Viktor Elm före Linderoth. Inte bara för att Turkietproffset varit långtidsskadad.
Elmarna är bättre fotbollsspelare. Simple as that.

------------------------------------------------------------------------------------

Ricky H:s fotbollsblogg. Missa inte.

------------------------------------------------------------------------------------

Kollegorna verkar faktiskt genuint intresserade av det där alpina mästerskapet som håller på. Jag kan inte ens förmå mig att vända på skallen och titta när Anja kör.
Eller åker ur.

-----------------------------------------------------------------------------------

Peking kastar sig ut i fotbollssäsongen på allvar i morgon. Bergort/Hellberg kommer att ta ut två jämnstarka lag.
Jag snackade med Magnus Samuelsson - fortfarande inget nytt kontrakt påskrivet (?) - igår.
Han tyckte att nystarten tagit en bra fart. "Sama" rapporterade om många spelare som vill ställa in sig och visa de nya tränarna vad de kan.
Om ungtupparna som tar för sig mer och mer och att de löpt mer än under Mats Jingblads ledning.
- Och det är alltid viktigt att vinna. Oavsett om det är träningsmatch eller inte, menade Magnus.

------------------------------------------------------------------------------------

Gee Gervin är tillbaka på basketplanen ikväll. Fyra månader efter att korsbandsskadan uppenbarades. Sjukt egentligen att göra comeback utan ett kirurgiskt ingrepp.
Adamsson är på plats i Fryshuset ikväll.






Kommentera och dela Det skulle ALDRIG hända på sporten (2 inlägg)
- den 11 februari 2009, kl 11:20

Peter Karlsson dök upp som ett namn och lösning på Sleipners målvaktskris. Fel. Norrköpingskillen var sedan länge inställd på att fullfölja sitt kontrakt med Landskrona. Bois har dessutom redan rullat igång träningsmatchandet och inledde året med att torska mot Malmö med 0-3. I den matchen satsade Anders Linderoth på Sebastian Karlsson men Peter är lovad chansen mot danska Herfölge. Bois kommer från en pissäsong. En elfte plats och mil från topplagen kan bara bli bättre i år. Men skåningarna har redan stött på problem. Mirza Jelecak slet av korsbandet och ikonen Jörgen Pettersson lämnade in avskedsansökan till elitfotbollen i veckan. 17 mars drar Landskrona iväg till Cypern. Så långt kommer som bekant aldrig IFK i år.

- Men vi tvingas att lägga 3 000 spänn ur egen ficka. Men det känns det helt klart värt, säger Peter.

-----------------------------------------------------------------------------------

Viktig landskamp ikväll. Hoppas Sverige håller nollan och sätter två eller tre framåt. När de har raderna plitas ned är det en timme kvar till startelvan släpps men visst blir det Berg och Rosenberg på topp. Nilsson, mellberg, Majstorovic och Edman i backlinjen. Mittfältet är mer osäkert men Seb Larsson, Kim, Viktor Elm och Chippen känns mest naturligt att satsa på.

------------------------------------------------------------------------------------

Med Elm-brödernas erövring av svensk fotboll har hela debatten om att vi faktiskt saknar Tobias Linderoth och Anders Svensson fallit i skymundan

-----------------------------------------------------------------------------------

Skapligt snygga mål av Brasilien mot Italien igår.

-----------------------------------------------------------------------------------

Mats Jingblad känner suget att träna igen. Eller i alla fall en lust att återvända till fotbollen. Frågan är bara hur högt i kurs han står efter att först rasat ur med Landskrona och nu IFK?

Kommentera och dela  
- den 10 februari 2009, kl 11:19

Det regnade in sms under lördagseftermiddagen.
Några utdrag när Pool vände mot Portsmouth:
"Åtta backar?". Avdelning: Rafas val av startelva.
"När ska Arne inse att Dossena är vänsterytter?". Avdelning: Bäst före datumet på Arne Hegerfors som var någon gång 1985.
"Vem fan är playmaker?". Avdelning: Rafas val av startelva igen.
"Min mamma hade satt den!?. Avdelning: När Babel slog knut på sig själv och missade öppet mål från tre centimeter.
"Så jävla gott! Torres 92:a min". Avdelning: kommentar överflödig.
Jag vet inte vilka droger Rafa går på men att gambla så våghalsigt är idioti. Nu gick det vägen. Tack och lov.

-----------------------------------------------------------------------------------

John Terry såg till att få Scolari kickad. Landslagsbackens miss från en meter mot Hull var fan värre än Babels blunder.
Mål av Terry där och Scolari hade fortfarande haft ett jobb.
Något säger mig att Chelsea kommer att satsa på ett engelskt namn som ny headcoach.

------------------------------------------------------------------------------------

Thomas Magnusson till Sleipner. Väntat - men stort! Men att Sasa Sjanic går skadad är givetvis inte bra för nykomlingen. Två ex-IFK:are hade gett Randigt en trygg defensiv grund att stå på.

-----------------------------------------------------------------------------------

Sara på nöjet ville att jag skulle recensera lokala Violent Divine. Jag är glad att jag fick möjligheten. Norrköpingsrockarna har släppt en skitbra platta!


Kommentera och dela  
- den 3 februari 2009, kl 15:36

Vem var det som kallade IFK:s klubbhus för ett sossekvarter?
Bered en väg för företagsledarna, banknissarna och finansvalparna.
IFK Norrköpings nya styrelse skjuter numer med högern. Medvetet såklart.

-----------------------------------------------------------------------------------
Det handlar om att hitta och trygga medel för en allsvensk fotbollsklubb igen.
Det känns ganska tydligt hur valberedningen lagt upp taktiken. Fotbollsbiten är jag helt lugn med att Janne Hellström och Patrik Jönsson fixar.
Jögga Lindström har jag själv lagt smörmackor till när vi lirade i Hagahöjden. Han kan fotboll - men desto viktigare: han brinner för IFK.

------------------------------------------------------------------------------------

Morgonen startade annars med en intressant möte med fyra så kallade utbildningsledare från IFK.
De var inte nöjda med hur valberedningen och Magnus Nilsson sköter sitt uppdrag.
Både deras och Nilssons syn på saken i B´lat i morgon.

------------------------------------------------------------------------------------

Men Pelle Holm? Ja, det är väl som med löneförhandlingar. Den som skriker mest, högst och oftast får sin vilja igenom till sist.

----------------------------------------------------------------------------------- 

Det blir ett elvatimmarspass idag. Presskonferens med Peter Hunt om en halvtimme. Dolphins ikväll. Allt annat än seger mot Gothia å man kan prata om skandal när det skiljer 26 poäng mellan lagen.
Ska bli kul att se Ian Johnson igen.

------------------------------------------------------------------------------------

Arsjavin klar efter allt. Det lyfter Arsenal och Premier League.

-----------------------------------------------------------------------------------

Daniel Nannskog i landslaget. Bra. Rasmus Elm nytt förtroende. Ännu bättre.

Kommentera och dela Å där revs sossekvarteret (2 inlägg)
- den 2 februari 2009, kl 12:45

Som en skänk från ovan ramlade Canal Plus in på redaktionens platt-TV. Jag hade räknat med att följa dramat på Anfield via någon halvskakig streamad sändning på datorn. Jag har aldrig blivit så glad över att få se Arne Hegerfors ansikte. Söndagarna på B´lat kan vara lika dysta och långa som en vintermånad. Igår var det med ett leende jag ringde på bonkaidrott. Fernando Torres var den största anledningen till det.

------------------------------------------------------------------------------------

Visst kan Frankies utvsining diskuteras. Men det var fan inget snack vilket lag som var bäst och förtjänade de tre pinnarna mest.

----------------------------------------------------------------------------------- 

Å där satt Robbie Keane. På läktaren. Jag trodde på anfallaren. Jag gör det fortfarande. Men han kommer inte att acceptera en roll i det jobbiga gränslandet mellan bänken och startelvan länge till. Han är en alldeles för bra spelare för att inte spela.

------------------------------------------------------------------------------------

 

Kommentera och dela Aldrig blivit så glad över att se gamle Arne (1 inlägg)
- den 30 januari 2009, kl 15:58

Aaron Lewis snuddar toppen i den personliga hierarkin över världens bästa sångare.
Ikväll står han på Tyrols scen i Stockholm. Om man är där? Glöm det.
Man vet att man är på väg att tackla av när man via polare får veta att konserten äger rum.
Skamsen att inte vara bättre uppdaterad. Förbannad att man missar en mäktig kväll.
Eller också är det bara att acceptera ännu ett svidande tecken på att man börjar bli vuxen.
Det här hade aldrig hänt för tre år sedan.

---------------------------------------------------------------------------------------

Kevin Amuneke svarade på andra signalen. Det gick att höra via mobiltelefonen från Rumänien att han var lättad.
Jag förstår att det kan vara svårt för er IFK-fans att ta in efter de sågningar Amuneke kommit med, men han är en trevlig och glad prick.
Ska man se krasst på det var han IFK:s bästa nyförvärv förra året. Men jag vet fan inte vad det säger, egentligen...
Det börjar dock bli farligt nära "hoppjerka-varning" på anfallaren.
Det kan inte bara vara faktumet att det spelas "fel" typ av fotboll i  Kevins lag som gör att han flackar runt som ett torrt skinn.
---------------------------------------------------------------------------------------


Att påstå att Manchester United är bra för tillfället är som att påstå att schlager är okej musik.
United är otäckt bra och schlager förblir en svår och otäck sjukdom.
Liverpool? Jag har svårt att vara förbannad. Luttrad tror jag stadiet mellan frustration och lagom dämpad desperation kallas.
Att Mido satte den där satans straffen kostade dessutom nästan 400 i en utebliven Oddset-vinst.
Men oj vad mycket en seger mot Chelsea skulle betyda på söndag. Tre poäng skulle lägga sig som ett stort, varmt plåster över det sår som tre raka PL-kryss rivit upp.


 

Kommentera och dela  


Barnkammaren