Fotbollsbloggen
Fotbollsbloggen - eller din Steven Gerrard-höger i tyckardjungeln. En pålitlig spridare av de senaste och hetaste ämnena i bollsparkarvärlden. Jag som ska försöka att göda dig med skvallret och kommentarerna som inte alltid passar in i papperstidningen bland de andra slitna fraserna heter David Iwung och är 32 bast. På egna meritlistan står en utskällning av Darko Mavrak (ja, det var jag som skällde) och att jag en gång trashtalkade Jonas Bjurström till den grad att han drog knytnäven i en sten. Häng med ut på en resa där värdens bästa leksak, en förskräckt läderbit, är den röda tråden.

 
- den 27 oktober 2008, kl 22:07

Det kändes lite som att Mikael Blomberg avslöjade sig själv va?
Han fick inte ens frågan av PPV-reportern men avslutade sin analys av mörkret med:
- Vi får se hur det blir nästa säsong.
Säger en spelare som tänkt fullfölja kontraktet det?
Säger en spelare som har siktet inställt på att avsluta karriären 2009 med ett sista år i Peking så? Jag är tveksam.

-----------------------------------------------------------------------------------

Det är konstigt ändå efter en nattsvart säsong hur snopet det känns.
Jag menar det pekade för fan mot superettan efter tre-fyra matcher.
Där fanns inget spel, där fanns inga linjer, IFK kändes ett par nummer för små.
Nu när det är klart att de blir en säsong (eller kanske fem, vem vet?) i ökenserien går det inte att känna sig helt oberörd.
IFK-spelarna fällde nog inga Patrik Jönsson-tårar som för sex år sedan. De försvann i stället blixtsnabbt från Norrportens konstgräs.
Pälle väntade och väntade innan Mikael Blomberg kom ut. Bara för att få:
- Vi pratar i morgon.

-----------------------------------------------------------------------------------

IFK Norrköping har en tuff tid. Klubbens anhängare känner sig lurade. Supportrarna har all rätt att ställa tuffa frågor hur det kunde gå så illa.
Hur fem års väntan att spela allsvensk fotboll kunde slarvas bort så lättvindigt.

----------------------------------------------------------------------------------

Det här var Mats Jingblads andra allsvenska degradering på fyra år. Han sa direkt efter matchen igår att han vill stanna. Att han känner revanschlusta.
I en tid när alla med ett IFK-hjärta (i alla fall 90 procent) kräver att Jingblads huvud ska rulla och avgår, när alla skriker efter förnyelse vill jag bara skjuta in det där lilla ordet "kontinuitet".
Det ordet som de flesta kritiker anser vara det som brister i IFK Norrköping. Ja, bristen på det alltså. Att det inte finns ett tillräckligt utbrett långsiktigt tänkande.
Skulle det då vara så dumt, så ologiskt att ge Mats Jingblad förnyat förtroende. Att med hela klubbmärket visa att vi tror på honom, vi ger inte honom hela skulden för det här?
Det skulle vara att göra en Olle Nordin. Att i en mörk tid stödja den man ni själva en gång gett förtroende och visa att det fortfarande finns - trots att det blåser snålare än en kall höstkväll i Sundsvall för tillfället runt Idrottsparken. Sist IFK valde den vägen, att inte sparka utan att stödja med Olle Nordin, vände det.

Kommentera och dela  
- den 27 oktober 2008, kl 15:17

En utflykt till Mässhallen slutade med en pratstund med alltid supertrevliga Paul Burke.
Philadelphia-sonen Burke följer sitt Phillies i World Series-finalen med spänning.
Det första guldet sedan 1980 är nära. 3?1 i matcher i bäst av sju gör att det räcker med en seger till för att snuva Tampa Bay.
- Det skulle vara hur stort som helst att vinna. Staden har varit nära ett par gånger, både med 76 ers (NBA) och i basebollen utan att räcka ända fram, sa Paul.

------------------------------------------------------------------------------------

Bragden på Stamford kändes som en smekning i varenda por. Det har sagts och skrivits förr, men det är en säsong när Pool blir överjävlig att ha med att göra.
Den röda segermaskinen hittar ett sätt att fixa hem poängen på. Snyggt, krampaktigt eller med kamp. Det doftar ett hett efterlängtat Premier League-guld.
Äntligen.

-----------------------------------------------------------------------------------

Pälle messade från tåget. I samma kupé satt domare Peter Fröjdfeldt som ska döma på Norrporten i kväll. Samtidigt kommer det ett mail från förbundet om att erbjuda ett antal elitdomare heltidsanställning 2009-2011.
Efter Martin Hanssons helgjutna insats senast på Parken kan det vara rätt väg att gå. "Fröjden" håller jag forfarande högt på listan av över Sveriges främsta rättsskipare. Daniel Strömbergsson känns också spännande.

------------------------------------------------------------------------------------

Den allsvenska degraderingen planeras på redax. Om den kommer redan ikväll har jag förberett ett snack med lite fotbollsfolk med IFK-anknytning hur de ser på säsongen.
Intressant och kul att höra åsikterna. Thomas Olsson var faktiskt förvånad att Peking gått så illa. När mittfältaren mötte Peking tidigt på säsongen på Ullevi tyckte Olsson att hans tidigare lag såg bra ut (trots 4-0 till Änglarna).
- Men allsvenskan kan vara hänsynslös, säger Thomas med en dialekt som avslöjar att han varit på västkusten ett tag nu.
Olsson klev för övrigt av i årets häftigaste allsvenska match mot Elfsborg i går. 5 fucking 2 på Elfsborg. Sjukt.

------------------------------------------------------------------------------------

Kommentera och dela  
- den 24 oktober 2008, kl 17:54

Fredrik Ohlin är en av de absolut bästa jag har haft att göra med jobbet.
Ärlig, rak, pålitlig och proffsig.
Om IFK skulle tappa honom är det en stor förlust.
Fredrik tar på sig en stor del av fiaskot. Hur många andra ansvariga hade gått ut med samma självkritik officiellt?
Visst, Ohlin har suttit med runt det diskussionsbord där det har pratats och diskuterats vilka nyförvärv som ska hit.
Han har suttit med runt samma bord och tagit beslut i ämen och frågor som han ifrågasättas.
På resan tillbaka till superettan måste det finnas en plats för Fredrik Ohlin i IFK. Fiaskosäsongen till trots.

------------------------------------------------------------------------------------

Chelsea söndag förmiddag. Det kommer att bli en sjujäkla drabbning på Stamford. Ska vi säga 1?1?

------------------------------------------------------------------------------------

Pälle får äran att dra till Sundsvall på måndag. Det var inte så att jag försökte att övertala honom om att få jobbet.

------------------------------------------------------------------------------------

Fredagskvällen i Mässhallen känns spännande på förhand. På en knapp vecka avverkar Dolphins Sveriges tre bästa lag: Solna, Plannja och i kväll Sundsvall.
Bottennapp mot Solna, kanonmatch mot Plannja bäddar för en sämre insats av delfinerna i kväll, eller?


Kommentera och dela Måste finnas plats för en Ohlin (1 inlägg)
- den 22 oktober 2008, kl 22:57

Jag trodde inte att det skulle bli så tortyrliknande när det (mer eller mindre) blev klart.
Men det är fan så att man lider och har lust att klappa IFK Norrköping lite tröstande på klubbmärket efter matchen mot Ljungskile.
Jag förstår Mats Jingblad när han säger "att vi fick allt emot oss". Jag förstår Anders Whass när han kort och gott summerar känslan med orden "förjävligt".
Det blev en av de tyngsta poängtappen i år för IFK Norrköping. Den här gången är det svårt att att vara för kritisk. Det är är svårt att inte tycka synd om jumbon.
David Leinar medgav efter matchen att bollen tar på hans tumme (som sitter på en hand = hands och straff om det händer i straffområdet).
Martin Hansson skaffade inga nya vänner i Norrköping igår. Han hade en nattsvart afton på jobbet. Om han dessutom (som IFK-spelarna hävdar) säger att han ser handsen men väljer att fria är det en skandal.

------------------------------------------------------------------------------------

Nuredin Bakius straffräddning var mäktig.

------------------------------------------------------------------------------------

Med elva man hade Peking vunnit ikväll. Det är jag övertygad om. Men det är en sådan säsong. Ett sådant år med överjävligheten och lagen ni vet.

-----------------------------------------------------------------------------------

Utvisningen på Amuneke? Jag vete fan. Nigerianen vill mycket, det är hans energi och vilja som gör att han drar på sig det andra gula. Klantigt och dumt? Nej, jag vill se Amunekes vilja från fler IFK-fötter.

------------------------------------------------------------------------------------

Redaktionen släcks och fast känslan och insikten vuxit sig starkare och större i ett par månader är det svårt att acceptera: satan vilken pissig säsong IFK Norrköping har gjort.

Kommentera och dela  
- den 22 oktober 2008, kl 10:54
Smedby nöjer sig inte med att spela en attraktiv fotboll och förvalta sina talanger på  ett suveränt sätt. Treårsplanen som ska ta klubbens båda A-lag till division 1 tackar jag för. Den känns häftig och i absolut rätt tid. Med Kent Karlsson som klubbchef har Sais på allvar etablerat sig i tvåan (fyra och femma de senaste två säsongerna). Det är dags att nästa kliv.  Kent Karlsson är som klippt och skuren i rollen att bygga för framtiden. Jag gillar satsningen. Är det någonstans det finns förutsättningar är det länets största klubb.

---------------------------------------------------------------------------------------

Å Smedbys damer slänger på lite extra kol på den eld som redan tagit fart med damfotbollen i staden. Satsningen med fusionen Saltängen/Lindö (där visionen på sikt är allsvenskan), mot uppkäftiga Smedby (med blicken mot ettan) mot Eneby som kommer från en kanonsäsong. Damfotbollen i Norrköping har aldrig varit hetare - eller mer intressant.

----------------------------------------------------------------------------------------

Vad fan hände i Champions League i går? Sjuka resultat. Tyvärr hade jag inga av dom på en Bomben-lapp...

---------------------------------------------------------------------------------------

Någon som är inställd på samba på ett kallt Parken i kväll? Fast superettan typ har varit på känn sedan Sören Cratz hängde ut IFK-spelarna efter smällen på Ullevi (0-4 mot Göteborg), känner jag redan nu att det kommer att kännas tomt den dagen degraderingen är oundviklig. Som att missa en uppkörning (för er som har tagit kortet) eller att inte klara en tenta - trots att en del av kropp och skalle redan vet att det inte gick vägen. Det definitiva att inse att det kommer stå Qviding och Falkenberg på menyn tar ett tag att vänja sig emot.

---------------------------------------------------------------------------------------

Men jag tror att Peking vinner med 2-0 i kväll.

----------------------------------------------------------------------------------------

Vad är det för allsvensk upplösning vi fått? Efter Kalmars seger mot Elfsborg på Fredrikskans var ju säsongen över? Smålänningarna har två motståndare inför upplösningen. De på andra sidan planhalvan och sina egna skallar. Tveklöst går KFF-spelarna runt å grubblar över ett tappat cupguld, över ytterligare en förlust mot Göteborg, över  UEFA-cupsmissen, över att försprånget så snabbt, så grymt blivit uppkäkat. Det är fördel Borås och Elfsborg nu.

---------------------------------------------------------------------------------------

Dock tror jag inte att Liverpool vänder hem med en seger från Spanien. Kryss mot Atletico är okej.
Kommentera och dela  
- den 19 oktober 2008, kl 21:36

Råsunda-besöken är alltid speciella.
Det i lördags var inget undantag. Men den här gången var det inte för fotbollen.
Det var i ärlighetens namn en medioker match mellan två pressade lag utan självförtroende.
Utflykten till nationalarenan kommer jag att minnas som dagen den lilla tro jag hade kvar att IFK skulle fixa sig kvar dog.
Känslan fyllde IFK:s omklädningsrum. Det kändes uppgivet. Magnus Samuelsson är alltid rak, alltid ärlig.
Han ansåg att det brister i jobbet i bland (har en grej på det i morgon). Viktor Rönneklev medgav att det insmyger sig en oro varje gång motståndarna får en frispark eller hörna.
Jag klandrar inte honom eller någon annan IFK-spelare.
Hur IFK kan fortsätta att släppa in tidiga mål på fasta situationer match efter match kräver ett eget kapitel i en bok av någon riktigt smart idrottspsykolog.
Samuelsson har inte varit med om något liknande. Inte heller Mats Jingblad. Frågan är om något allsvenskt lag har det?

-----------------------------------------------------------------------------------


För ett år sedan var jag på Valhalla och såg IFK mangla sönder Örgryte med 5?0. Mycket kan hända på ett år...

----------------------------------------------------------------------------------

?Vi vill ha Norling kvar? var den ramsa som sjöngs flitigast på Råsunda. AIK-tränaren, den alltid speciella AIK-tränaren, kallade det för ren kärlek.
Frågan är om Peking Fanz kommer att sjunga samma sak om Jingblad på onsdag?

------------------------------------------------------------------------------------

Guldfrossa, Kalmar? Inte alls va?

 

------------------------------------------------------------------------------------

När Dolphins mötte ett riktigt starkt motstånd blev det torsk med 23 (!!) poäng i Solna. Denhär veckan kommer att ge ett riktigt svar var laget EGENTLIGEN står.

-----------------------------------------------------------------------------------

Sammanslagningen Saltängen/Lindö känns spännande. Men finns det folk för tre lag?

Kommentera och dela Den sista tron dog på Råsunda (1 inlägg)
- den 16 oktober 2008, kl 11:42
Det är tiden på året när en konversation mellan två fotbollsentusiaster nio gånger av tio kommer att inledas "Jag hörde att..." "Men skulle inte han..." och "De kommer att bli jäkligt starka". Det senaste i Silly Season-cirkusen kan du från och med i dag läsa här, på folkbladet.se. Sitter du på det senaste skvallret: maila sillyseason@folkbladet.se

----------------------------------------------------------------------------------------

Jag hoppas att IFK Norrköping ser vad de har här. Att de inte underskattar värdet i att vara pojkmästare och att vara i U 21-final för andra året i rad. Det är en guldgruva som måste utvinnas och behandlas med känsla. Många hårda ord har sagts om Peking denna mörka säsong. Att de misslyckats med sina värvningar och inte satsar tillräckligt på de egna är en av belackarnas främsta spott mot IFK. Här har klubben en straffspark att motbevisa och fostra talangerna till A-laget. Det finns, uppenbarligen, inget bättre att jobba och forma i Sverige idag.

---------------------------------------------------------------------------------------

Portugal-Albanien och EM-kvalgruppen gick från att vara äckligt tight till att vara otäckt öppen.

----------------------------------------------------------------------------------------

Calle Svensson och Tobias Häll testar med Öster nästa vecka. Svensson är fri att gå, Häll siter på kontrakt men om mittbacken drar skulle det vara en förlust som svider saftigt för Randigt.

---------------------------------------------------------------------------------------

Fred Drains dunkade i trepoängare. Jocke Kjellbom stoppade i poäng. Kenny Grant la mackor. Anton Saks tog för sig. Dolphins börjar att ta form på allvar.

Kommentera och dela  
- den 14 oktober 2008, kl 10:43

Kent Hellström efter Stefan Hellberg.
Det känns som det mest naturliga tränarbyte som kanske någonsin gjorts.
Stefan och Kent är i stort sätt samma människa. Lika värderingar, samma mjuka framtoning.
Det skulle vara ? som Ronny Magnusson också säger ? ett ypperligt namn. Hellström har arbetat i klubben i tre år, han kan föra det trygga och socialt varma tränararvet vidare.

-------------------------------------------------------------------------------------

Andreas Alm besitter en fotbollskunskap som jag hyser världens respekt för. När han tipsar sin gamla klubb om en spelare och uttrycker att ?jag kan inte se hans begränsningar? är det så klart värt att följa upp.
David Fällman kastas in i allvaret med en gång i kvällens U 21-semi mot Häcken.
Sulo Vaattovaara var hur nöjd som helst med att få möjligheten att se Fällman i match.

-----------------------------------------------------------------------------------

Med namnet Sebastian Francisco kan man väl inte bli annat än en stjärna.

-------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet faktiskt inte hur jag ska reagera:
http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_716.jpg

------------------------------------------------------------------------------------

Seth Rogen i ?Supersugen? och ?På Smällen? kan inte få mig att sluta garva.

------------------------------------------------------------------------------------

Dolphins kommer hem i morgon. Litauiska BC Alytus kommer till Mässhallen. Dolphins väntade segermaskin har inte mullrat igång på allvar än.
Ändå har det blivit tre segrar på de fyra första matcherna i ligan och BBL. Det bådar onekligen ganska gott ändå - att poängen plockas samtidigt som det finns en jäkla massa mer att ta ut.

------------------------------------------------------------------------------------

1 700 på Rambergsvallen för att stödja Häcken tillbaka till allsvenskan. Det är när man tar del av såna makalösa publiksiffror man förbannar Pekings framtida (?) superettan-öde ännu mer.

Kommentera och dela  
- den 12 oktober 2008, kl 21:01

Sylvia var nere i division 2 och vände. 0?2 i arslet efter 20 minuter och rejält skakade i måstematchen mot Ersboda.
Stefan Hellberg ödslade ingen tid. Han kastade om i en redan omkastad uppställning (Linus Hellman gick paj på uppvärmningen) och väckte sina mannar.
Fyra Sylviamål i den andra halvleken ser till att Sylvia spelar i division 1 även nästa år. Det var viktigt. För klubben, för staden.
Stefan Hellberg kommer meddela att han inte fortsätter träna laget i veckan.
Han försökte inte ens dementera att han hoppar av (men sa det inte heller rakt ut, utan bad om att få svara på frågan i morgon måndag i stället).
Hellbergs nya civila jobb tar tid. Han kommer inte att ha den tid som krävs för att leda ett lag på en nivå där resorna är längre än i allsvenskan och superettan.
Sylvia har två stora tomrum att fylla. Ordföranden Ronny Magnusson kliver åt sidan efter 22 år. Nu Stefan Hellberg.
Två män som har svartvitt blod i ådrorna. Två män som man inte ersätter i en handvändning. Men det hade varit värre om Sylvia tvingats att starta om i division 2 nästa år.
Det hade varit värre om klubben fått ta emot två käftsmällar i form av två degraderingar på två år och förlorat två eldsjälar i samma stund.

-----------------------------------------------------------------------------------

Synd att det var Elmander som fick lägena. Synd att det inte var den Elmander som sänkte Spanien för två år sedan som fick dom.
Hade Zlatan fått två av de minst vassa chanserna Elmander serverades hade det ringt - minst en gång.
I övrigt finns det inte så mycket att sucka över efter lördagens landskamp.
Vi gör en riktigt bra match. Skadedrabbade skakade vi ett av världens bästa lag. Men fy fan vilken tight upplösning det kommer att bli på den här gruppen.

----------------------------------------------------------------------------------- 

Timmy Wilhelmsson måste ha plöjt ett par mil på Bollis idag. Timmys första år i division 1 har varit suveränt bra.
I Sörpings-förvärvet och Andreas Lind (Klockaretorpet) har Sylvia visat bra känsla att knyta till sig två anfallare som kan bli riktigt, riktigt bra.

------------------------------------------------------------------------------------

Åtvidabergs allsvenska dröm lever. Efter IFK:s bottennapp mot Gais känns faktiskt ÅFF:s två sista fighter mer spännande än Pekings avrundning.

------------------------------------------------------------------------------------

Dags för Tonna Martinsson att ta över ett lag igen kanske? Varför inte Sylvia nästa år? Det kommer knappast att bli ett mindre utbrett samarbete med IFK i så fall. Tonna velar aldrig att släppa fram unga spelare heller.
De finns i Tankovic (lysande idag), Martin Gustafsson (grymt volleymål idag) och Linus Hellman. För att nämna några.




Kommentera och dela Sylvia var nere å vände i division 2 (1 inlägg)
- den 8 oktober 2008, kl 10:47

Tillbaka efter ett par gudomliga höstdagar utan jobb. Utan att tänka på jobb. Utan att vilja ha jobb.
Letade ändå upp mig till Parken för den underbara underhållningen i måndags.
? Hörrö, vad blir det för rubriker nu. Nattsvart, IFK eller?
Jag hade inte tankarna på rubriksättande där och då. Jag funderade i stället på om det finns något annat lag i allsvenskan som släpper in så suspekta mål.
En missmatch i markeringen på en fast, en olycklig touch och bollen i nät efter bara några minuter.
Uppförsbacke. En krossad svit och förmodligen också en krossad dröm.
Det var inte vackert på Parken senast. Så handlingsförlamat. Så långsamt. Så förutsägbart.
Och då spelade inte Gais någon propagandaboll.

------------------------------------------------------------------------------------

Även om inte läget var fullt så illa för två år sedan så påminner Sveriges skadeläge om det vi hade mot Spanien för två år sedan.
Då var vi uträknade. Då var det mer eller mindre kört på förhand.
Efter 2?0-segern i EM-kvalet satt vi med den bästa blågula landskampen år och dag.
Det kommer gå undan på lördag. Det kommer att krävas en sådan defensiv Lars Lagerbäck drömmer våta drömmar om.
Vi kommer att vara mer beroende än någonsin av Zlatan.

------------------------------------------------------------------------------------

Hört från Parken i måndags:
? Kul att se lite aktiv coachning.
Medan Magnus Pehrsson manade på och dirigerade satt Mats Jingblad lungt kvar på bänken.
Jag säger inte att det är skillnaden mellan seger eller förlust men alla som själv lirat boll vet att signalerna från bänken kan skjuta till energi och inspiration.

-----------------------------------------------------------------------------------

Bobbie Friberg da Cruz var elegantare och bollsäkrare än vad jag någonsin hade vågat föreställa mig.

-----------------------------------------------------------------------------------

Viktigt, viktigt Sylvia. Nu säkrar klubben kontraktet hemma på Ersboda på söndag.

------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet inte, men känns inte Russell Mwafulirwa mer och mer som en ny Diego Oliveira?

Kommentera och dela  
- den 4 oktober 2008, kl 12:20
På väg hem med premiärpoängen från Helsingborg. Men det var inte så mycket mer. Ett slitet och geistlöst Dolphins såg trötta ut i Idrottens Hus. Det föder givetvís frågor. Klarar verkligen laget med det mustiga matchande och resande som väntar? Jocke Kjellbom tyckte inte att han kände sig sliten men menade att det tar tid att ställa om. Att det är skillnad på att spela i BBL kontra ligan. När betydligt bättre lag än Helsingborg står på andra sidan, när det inte finns utrymme att ge motståndarna ett handikapp med en trög start och skjuta så illa som Dolphins gjorde igår, kommer det att bli problem. Det är ett år när det snackas och siktas på guld, det är också en säsong när laget kan komma att spela upp mot 70 matcher om Dolphins går bra i ligan och i BBL. Det kommer att krävas den trupp klubben har skrapat i hop, men efter den trötta ligapremiären bör det gnaga Kelly Grant och Sundberg om spel i dubbla ligor kommer att smaka mer än det kostar. Igen: det blev vinst. Men igen: det imponerade inte och var mot ett Helsingborg utan amerikaner.

----------------------------------------------------------------------------------------

Passerade Olympia på väg till Idrottens Hus. Det kan byggas om, läggas konstgräs och satsas i nya arenor hur mycket de vill i Sverige. Olympia toppar fortfarande min lista som den häftigaste arenan i landet. Idag kommer Elfsborg dit.

----------------------------------------------------------------------------------------

Var ute och ljög med Dagh och foto-Jonsson från andra sidan efter premiären.
Om det blev sent? Knappast. Vi stod mest och suckade över volymen på schlager-skiten och att det inte gick att föra en diskussion på normal ljudnivå.

----------------------------------------------------------------------------------------

Sylvia åker till Boden piskade att vinna. Assyriska i retur mot Tibro.
Jag gillar det hösten för med sig på planen. Frågan är om de inblandade spelarna och ledarna tycker att det är lika roligt när varje spark kan vara skillnaden mellan himmel eller helvete?
Kommentera och dela Har Dolphins tagit sig vatten över huvudet? (1 inlägg)
- den 2 oktober 2008, kl 23:50

Richard Spongs kontrakt går ut i höst. IFK, jag vet inte hur tydlig jag behöver vara, men: FÖRLÄNG OCH SE TILL OCH FÖRLÄNG NU.
I nästa vecka, helst redan i morgon, vill jag ha ett mail från Morell där Peking insett vad man har här och förlängt avtalet med allsvenskans mest underskattade städgumma med tre år - minst. Femman i betyg efter kvällens match är inte på grund av det eleganta nickmålet (äntligen en vettig IFK-hörna för övrigt). Spong axlade Magnus Samuelssons roll på ett suveränt sätt. Lika bra som Sama varit i de två senaste matcherna, lika nyttig å bra var Spongen i kväll. Spong får lätt mitt pris som IFK:s största utropstecken i år. Han ligger dessutom på delad tredjeplats i den interna skytteligan med sina två mål. Förlänger inte Peking kommer Spongen att hamna som en tränares drömspelare i en annan (all)svensk klubb.

----------------------------------------------------------------------------------------

Det var alltså länge två ynka pinnar till kvalplats. Det borde med Pekings fina höstform bli upp mot 8 000 på Parken på måndag mot Gais. Säsongens hittills viktigaste hemmamatch. Medgångssupportarna bör väl ha vaknat till nu efter poäng tre matcher i följd.

Kommentera och dela  
- den 2 oktober 2008, kl 14:45

IFK Norrköpings ödesvecka fortsätter på Stockholms Stadion. Pälle drar upp för att tidigarelägga sin egen hjärtattack med några år.
Avsparken är alltså halv nio. B´lat trycks 23.05. Då har vi fått förlängt med tio minuter. Och för er som tor att en presskonferens sätter igång en minut efter slutsignalen - så är det inte. Regeln: ju större klubb - ju senare kommer man igång med att intervjua spelare och ledare efteråt. Det kommer att bli - för att uttrycka det milt - några laddade kvällstimmar. Precis som för IFK.
Jag fick blandade (som vanligt) reaktioner på krönikan efter Örebro-matchen. Några tycker att jag svävar iväg när jag nämner IFK och kvalplats i samma mening.
Det är kört och över redan menar de. Andra ser det FK Norrköping som visat upp sig på slutet. Det lag som det tog 20 plus omgångar för att komma fram.
Det som faktiskt visat att de vill vara kvar i allsvenskan. Samma vilja och energi kommer att krävas i duellerna.
Samma hetta och disciplin kommer att krävas i försvarsjobbet. Nyckelspelare: Magnus Samuelsson - om han spelar.

------------------------------------------------------------------------------------

Själv går resan till Henkeborg i morgon. Men inte för att titta på fotboll. Det är länge sedan jag såg fram mot en ligapremiär så här mycket.
Jag har aldrig sett Kenny Grant. Det ska bli intressant. Att se Fred Drains i Dolphinslinnet igen kommer att ge en nostalgiskjuts.
Att försöka fatta att klubben snodde till sig Joakim Kjellbom kommer bli lättare när man väl ser honom i aktion.

------------------------------------------------------------------------------------

Hästens start på säsongen och Dolphins kanonlag. Var inte det här året som var vikt för fotbollens stora comeback i staden?

-----------------------------------------------------------------------------------

IFK får inte med sig någon poäng från Stadion ikväll. Djurgården vinner med 2 - eller 3-1.

------------------------------------------------------------------------------------

Jag vete fan vad Åtvidaberg höll på med på Rambergsvallen. ÅFF gör bäst i att koppla in alla idrottspsykologer i världen för att inte raset mot Häcken ska förstöra den annars fina säsongen.

------------------------------------------------------------------------------------

Hansen ut - Åkeby in. Jag läste någonstans om tränarinavel-cirkusen i Sverige. Jag fattar inte vad de menar.

------------------------------------------------------------------------------------

Jag håller både en och två tummar för Kalmar i kväll.

------------------------------------------------------------------------------------

När Gerrard smackade in 3-0 bakom Andreas Isaksson och firade tillsammans med hela Anfield blev jag påmind igen varför det laget har en så stor plats i hjärtat

Kommentera och dela  
- den 30 september 2008, kl 11:17

Jag tillhörde den skara som var anti och ifrågasättande när konstgräset svepte in som en höstepidemi i Sverige.
Att alla skulle satsa på konstgräs trodde jag skulle hota sporten.
Så urbota korkat, dumt och naivt - inser jag idag.
Det var en riktigt skön känsla på Behrn igår. Det var inte bara drygt 10 000 som bidrog till det.
Inramningen med konstgräs, en tätt byggd arena och mycket folk lyfte en ganska medioker match till en riktigt underhållande tillställning.
Samma arenakänsla hoppas jag det blir på Parken. Något som taket över Norra redan visar.
Konstgräset kräver mer av spelarna. Det lyfter matcher och fotbollen. Punkt.

------------------------------------------------------------------------------------

Det är inget snack om att det hänt något i IFK. En evighetsmaskin som aldrig slutar att löpa är orsaken till det.
Men Magnus Samuelsson har ont. Han spelade med känning i baklåret i andra halvlek i går.
Han sa själv att Malmö-matchen satt i i ett par dagar. Det rimmar dåligt med att Peking är inne i en sjukt hektisk period.
Det är inget snack: med Magnus Samuelsson kan IFK fixa det här. Utan honom är chanserna inte alls lika goda att fixa en kvalplats.

------------------------------------------------------------------------------------

Det blev en annorlunda presskonferens på Behrn. Sixten Boström pratade så långsamt, svamlande och sövande att jag nästan nickade till.
En murvels mobil ringde när Mats Jingblad skulle svara och IFK-tränaren väntade snällt in reportern (med en lagom nöjd min) tills han hade pratat klart.
När sedan en lokalmurvel (tror jag) frågade Boström om det är svårt att möta lag som Norrköping och Gefle som slåss för sin existens, visade Jingblad upp samma mindre nöjda min som när han blev avbruten.
ÖSK må ha en imponerande rad med nio matcher utan torsk men det är fortfarande Örebro SK på elfte plats i tabellen som vi pratar om.

------------------------------------------------------------------------------------

Idag small det till i faxen om två nya fall av spel med okvalificerad spelare från ÖFF. De har duggat tätt se senaste veckorna. Vad fan håller klubbarna på med?
Att medvetet spela med en spelare som har tre varningar är fusk. Det kan knappast vara en tillfällighet när det händer gång på gång.

------------------------------------------------------------------------------------

Champions League, Häcken-Åtvidaberg och skånederby med ett sjukt pressat Malmö FF ikväll. Kul.


Kommentera och dela  
- den 29 september 2008, kl 14:27

Hallå! Vad är det som händer?
Jocke Kjellbom-kontraktet exploderade i fredags. Idag Kenny Grant JR.
Landslagets pointguard. Sick. Dolphins har nu tillräckligt med spelare för två starka femmor.
Hur det är möjligt ekonomiskt att signa Kjellbom och Grant inom ett par dagar vet jag inte. Men enligt Bosse Sundberg har det varit bra fart på att företagen som vill ha sitt namn uppsatt i nya hallen.
Basket-säsongen är lika het som den är nära. Frågan är vilket lag Kelly Grant ska matcha. Det var länge sedan den gode Kelly hade så angenäma problem att ta ut ett lag.
Frågan är om han någonsin haft det?

-------------------------------------------------------------------------------------

Toppublik på Behrn Arena ikväll innebär inte att det blir någon toppfotboll va?
Jag tror inte att IFK får med sig de tre viktiga poängen. Kanske en.
Hjärnan säger dock 2?0.

-----------------------------------------------------------------------------------

Sen lär väl knappast intresset för Dolphins minska med den här satsningen och den nya hallen.
Ökade publiksiffror = ökade intäkter.

---------------------------------------------------------------------------------------

Den Milan-segern var bra för hela italienska ligan.

-------------------------------------------------------------------------------------

Assyriska till kval. Utan en rad nyckelspelare i Vedran Dakic, Asuman N´Gaiwa och kanske också utan Mattias Genc.
Det är emellertid inte den största utmaningen för Ilhan Sonar nu. Det är att få sina spelare att glömma Gullringen, glömma att de var i serieledning inför sista matchen och komma med fräscha skallar och ta på sig kvalkostymen som är jobbig mentalt på alla sätt.

-----------------------------------------------------------------------------------

Viktor Elm! Från start mot Portugal efter Linderoths och Anders Svenssons skador hoppas jag. Jag kan inte påstå att Danne Andersson såg landslagsmässig ut på Parken senast...

-----------------------------------------------------------------------------------

Pekings ödesvecka, den som definitivt avgör om det bara blir ett allsvenskt år startar om några timmar. Det blir en intressant kväll i Närke.

------------------------------------------------------------------------------------

Anders Lyngenberg ringde föresten upp efter mitt senaste blogginlägg. Det om jag ifrågasatte hans bedömning att utse Russell Mwafulirwa till matchens lirare mot Örebro. Anders berättade han inte alls utsåg Russell.

- När det bara var några minuter kvar frågade jag om det inte var dags för mig att berätta vem jag utsett. Jag la min röst på Sama och Kevin. Då fick jag till svar att det redan var klart, de hade redan utsett matchens lirare, berättar Anders.