• måndag 22 december 2014
Håll i nu Hägglund Widardirekt Widardirekt
Vädersponsor:

Ronnie Maxe

Rallybloggen

Ronnie Maxe heter jag, är 40 år fyllda och härstammar från Borggård. Sedan flera år tillbaka bor jag med sambo och 2 barn 13 och 18 år , på en vändgata i Rejmyre. I denna blogg kommer ni i synnerhet få ta del av hur det är att vara glada amatörer, på ett så proffsigt sätt som möjligt, i den dyra materialsporten rally. Jag själv är co-driver i Team Pelle Lundgren Motorsport som ni kommer att få följa här , men även få ta del av andra motorsport-nyheter.

Svensk-Norska VM-rallyt

Precis hemkommen från att ha spolat hockeyrinken här i Rejmyre under ett par timmar. Perfekt spolväder när det kryper ner mot 7-8 minusgrader. Kan undra vad det är det som gör att det blir lite långt mellan bloggningarna tro? Kan det vara tidsbrist ? Imorrn har vi klädprovning av nya träningsoveraller i Rejmyre IF och på söndag spelar vi cup i Åby med grabbarna jag tränar 2 dagar i veckan vintertid. Så om någon har adressen till tidsbutiken så hör av er.

Vad har hänt på rallyfronten sedan senast då? Ja det har ju avgjorts ett VM-rally i Värmlandsskogen och faktiskt även i Norge där fredagsetappen gick av stapeln. Vi,eller denna gång bara jag,från teamet var på plats i dagarna 4 för att bevittna detta enormt mediebevakade sportevenemang. Även på denna nivå i rallyvärlden finns det faktiskt glada amatörer precis som vi. En färgklick i startfältet i år var utan tvekan en man vid namn Paolo Nobre från Brasilien. Precis som för oss i Pelle Lundgren Motorsport var det här med snö och is som tävlingsunderlag någonting helt nytt för Nobre. Det skulle också visa sig... det där med snövallar som gärna suger åt sig rallybilen om man genar lite för mycket fick Nobre kyligt erfara. Men glad som han var mest hela tiden så tyckte han det var fantastiskt så vänliga de svenska människorna var som skottade snö åt honom och lyfte tillbaka honom på vägen igen. Det är nog en av storheterna med oss glada amatörer , vi kanske inte har med toppstriden i tävlingarna att göra men vi har så jäkla kul ändå. Nobre förresten basunerade med sin redan klassiska brasilianska rallyglädje ut vid en radiointervju efter en sträcka, att han var snabbast på sträckan. Att det bara var han som kommit i mål ännu var inte så noga. Förmodligen har han bara rally som en kul hobby. Han lär äga både fotbollslag i Brasilien och har enligt uppgift faktiskt kandiderat till president för landet !

En annan kille med en lite udda sak på meritlistan som startade i det Svenska VM-rallyt var norrmannen Steve Rökland. Han lär vara norsk mästare på tv-spelet Richard Burns Rallying. Om han kan ses som glad amatör eller ej kan jag inte svara på men förmodligen tycker han efter den gångna helgen att det är lugnare att sitta i soffan och spela spel än att försöka vara snabbast i de norska skogarna. Den framlängeskullerbytta han bjöd oss på såg ut att kosta mer än om tv-spelsskivan skulle råka få en repa.

I kommande blogginlägg ska det handla lite mer om oss i Pelle Lundgren Motorsport , om vårt mål och planer. Kommer vi alltid vara "bara" glada amatörer? Vi har en del planer på gång iaf tillsammans med Folkbladet , så håll koll på bloggen.

"Starkt" startfält i Kent Stigh Memorial imorgon

Rejmyre / Igelfors       I morgon 17/5 är det jubileum i Igelfors då den årliga Motordagen går av stapeln för 10:e gången.

Återigen är det då dags för rallytävlingen Kent Stigh Memorial – ett minirally med inbjudna klassiska och veteranrallybilar. Före starten och efter målgång på tävlingen har man möjlighet att kika på alla gamla fina rallybilar när de står uppställda i Igelfors bland de andra mer eller mindre spektakulära fordonen. Rallyt kommer att köras på en sträcka sydost om Igelfors och kommer att köras 2 gånger. Tanken är att efter att varje bil går i mål , så återvänder de direkt till starten på sträckan för att köra sin andra vända. Service mellan sträckorna är tillåten om något ekipage skulle behöva det.

Sträckan har i år förlängts med nästan 7 km från föregående år då man hade tillgång till 9 km skogsväg. I år är sträckan 16 km lång , vilken alltså ska köras 2 gånger av de 15 tävlande ekipagen. Till dessa 15 tillkommer en debutantförare i en Volvo 242 + 2 st föråkare , 2 x Örjan faktiskt . En Carlsson i en fin gammal Saab 96 och en Pettersson i en Volvo 242.

Det ”starka” bidraget till Kent Stigh Memorial får väl Magnus Samuelsson anses vara. 1998 vann denna kraftkarl tävlingen Världens Starkaste Man , och den svenska varianten av denna styrketävling har han vunnit inte mindre än 9 gånger. Kanske kan vara en fördel om han skulle råka åka av vägen med sin Volvo 940  i Igelfors-skogen.

Så här ser startlistan ut till morgondagens tävling:

00 Örjan Carlsson Saab 96

0 Örjan Pettersson Volvo 242

100 Debutant: Fredrik Rönbäck Volvo 242

  1. 1.       Bo Rönbäck Ford Starliner
  2. 2.       Bengt Karlsson Opel Kadett
  3. 3.       Dennis Lindholm Volvo Amazon
  4. 4.       Zackarias Mårdh Opel Ascona
  5. 5.       Gunnar Asplund Volvo Amazon
  6. 6.       Jan Klerhagen Volvo Amazon
  7. 7.       Jan-Olov Gustavsson Ford Escort
  8. 8.       Magnus Samuelsson Volvo 940
  9. 9.       Janne Blom Volvo PV
  10. 10.   Jimmy Joge Volvo Amazon
  11. 11.   Marcus Asplind Volvo 240
  12. 12.   Jocke Johansson Opel Ascona
  13. 13.   Krister Nordlund Volvo 940
  14. 14.   Gunnar Fredriksson Saab 96
  15. 15.   Staffan Andersson Renault Gordini

Tävlingen beräknas starta kl 11:30 och från Igelfors avgår det bussar kl 10:30 ut till skogen. SMHI har lovat kanonväder så fyll upp termosen och ge er ut på en dag med mycket nostalgi och action i Igelfors-skogarna

 

 

 

Tragisk olycka i rallysverige

Idag in träffade en otroligt tragisk olycka i samband med den årliga Skänningeknixen , första deltävlingen i östgöta RS serie. En bil förlorar kontrollen , som det heter i riksmedia ,  över sitt fordon och tvåhjular i en vänsterkurva och rullar av vägen där det olyckligt står publik. 3 människor skadas allvarligt och nu ikväll meddelas att den ena har avlidit.

Tänker medan jag skriver detta lika mycket på de anhöriga som besättningen i olycksbilen. Rally är en sport med risker och väldigt många möjliga händelser som co-drivern i ekipaget ska försöka förmedla till sin chaufför.

Avspärrningar för åskådare och andra avspärrningsband för människor som älskar att titta på oss som åker har INGET med utövarna att göra. Ett ATA-band betyder INTE att här står jag säker. Har läst flera inlägg här och där som försöker få det olycksdrabbade teamet anvariga för detta , men det lägger jag helt på arrangören som har bandat och har ansvar för tävlingen. Det ska inte stå folk på utsatta ställen och jag hoppas verkligen att ALLA ni som gillar att se på oss som åker hjälper varandra att stå rätt i fortsättningen. Gilla det ni ser men på behörigt avstånd!!! 

 

LÅT INTE DETTA HÄNDA IGEN NI SOM ÄR UTE OCH TITTAR PÅ RALLY I SVERIGE , LÄR ER AV VARANDRA I RALLYFAMILJEN!

 

ALLA TANKAR TILL DE ANHÖRIGA IDAG!

Helt ofattbart oprovocerat våld

Vad är det som hänt med människan på denna planet? Hur kan en människa bli så full av hat så man väljer att släcka en annan människas liv i förtid? Denna gång valde någon oprovocerat att avsluta den redan korta tiden på jorden , för en fyrabarnsfar som sett fram emot att gå och titta på fotboll ? 4 barn och en sambo/fru vaknar utan en pappa/make/sambo idag , bara för att han skulle gå på fotboll? Ska man inte våga gå på olika evenemang vilket det än är pga att man kan råka ut för en annan människa full av hat?

Önskar att varenda människa på jorden tänker sig fram till den dag då det är dags att lämna jordelivet av naturliga skäl , och funderar på hur man vill summera sitt liv. Som en hatare som förstört livet för massa människor eller som en livsälskare och medmänniska.

Helgens händelse har INGET med fotboll att göra , synd bara att det finns människor som hatar att andra människor älskar nått annat än de själva.
Jag som håller på med fotboll som ungdomsledare blev väldigt illa berörd av detta. Hoppas hela fotbollssverige , ledare , spelare och supportrar visar sin avsky mot minsta form av våld vid matcher efter detta. Tänker på de anhöriga idag. 


Detta hade absolut ingenting med bloggens syfte att göra men det skiter jag fullständigt i.

En dag kvar av Svenska rallyt

Med en dag kvar av det svenska VM rallyt så har vi min egen favorit  Jari-Matti Latvala i ledning av det svenska vm-rallyt. Efter en dag av ganska svåra vägförhållanden så har vi alltså finskt i ledning.Pontus Tidemand som så många hoppats på ligger på en ganska fin 7:e plats.En uppkörning från dag 2 med ett par placeringar.Lite på gång alltså. Från SS 2 / 8 Lesjöfors som vi besökte idag , kan vi rapportera ett riktigt fint bilåka med en ganska stor höjdpunkt när det gäller Rally-VM , en avåkning av självaste världsmästaren Sebasian Ogier. Efter ca 4 minuters hjälp att skotta loss Ogier , så kom han vidare fast med en 13;e plats istället för en 1;a . Saker ändrar sig snabbt i det Svenska VM rallyt!

Rally Sweden är igång

ÄNTLIGEN!  Som Fylking skulle ha sagt. Här är vi inte i rosa träningsoverall även om en del sydeuropeer verkar tro att det funkar. Nu är vi i minusgrader och snö , förhoppningsvis isiga vägar som inte sliter bort alla dubb ur rallydäcken.

Med dagens besök på den sträcka teamen använder till de sista fullfartstester innan det drar igång på allvar , Shakedown , i Råda så verkar det bli ett taktikens VM-tävling där det gäller att spara på dubben så länge som möjligt.

Mycket grus framme som nöter dubb , men det finns områden / sträckor under den Svenska VM-tävlingen som skiljer sig markant från andra. Från renaste is till fruset grus , men det ska väl en duktig världsförare bemästra.

Vi har idag sett Citroen-föraren Kris Meeke från England testa för hårt på shakedown-sträckan utanför Råda när han for av vägen framför våra fötter.Citroen-teamet har reparerat hans bil , så han står absolut på startlinjen imorrn igen.

Imorrn kväll kommer en rapport efter första riktiga tävlingsdagen i det Svenska VM-rallyt , Vi besöker Torsby-sträckan som är SS 2/7.

Bloggar